В съвременната действителност на фона на цялата обществена криза обедняване, безработица, престъпност, упадък на морални ценности и липса на чувство за сигурност - младите хора търсят заместители. В младежка възраст най-често се прибягва към консумацията на алкохол, тютюн, дрога и това довежда до редица други негативни явления. Най-често за децата, лишени от родителска грижа и контрол, улицата става дом за много от тях и те стават извършители на редица правонарушения, бягство и отпадане от училище и не могат да се интегрират в обществото. Ето защо децата от тези рискови групи трябва да бъдат обхванати, като с тях се извърши целенасочена и дълготрайна работа в посока на правилно възпитание и развитие. Работата се налага, тъй като болшинството от децата с поведенчески отклонения са предимно от ромския етнос.
Реализацията на проекта започна през месец юни 2004 година и приключи месец септември 2004 година. Бяха обхванати 90 деца от следните целеви групи:
- деца в неравностойно положение (7-16 години) от цялата община;
- деца с девиантно поведение (7-16 години) от цялата община.
Включването на тези целеви групи в извънучилищни форми на работа има за цел изява в група и индивидуално, приучване към трудови навици, развитие на интелект, сръчност и умения, вземане на решения, умение за претворяване на творчески идеи и не на последно място - формиране на цялостно поведение в ученическия колектив и обществото.
Основната задача на проекта бе формиране на бъдещи достойни граждани. За осъществяване на тази основна задача бяха набелязани следните подзадачи и практически дейности:
1. Посредством изкуство и естетическо възпитание, чрез развлекателни спортни игри да се намерят начини и средства за преодоляване на негативните емоции, отрицателните последствия и стресовите състояния у децата в неравностойно положение.
Езикът на изкуството е универсален език за общуване. Заниманията с живопис, мода и дизайн поставят позитивни основи у подрастващите, подхранват самочувствието и самосъзнанието им за пълноценност.
Изработени бяха плакат колаж, като най-лесно и достъпно изразно средство на художествени умения, знания и творчески идеи на децата; Рисунка върху текстил и друг материал, като пълна свобода на действие за изява на творческата фантазия на целевите групи; рисунка на дадена тема с цел показване на умения за цветово съчетание и придаване на цветови нюанси на модела в рисунката; изработване на апликации на сувенири и пана за украса; аранжиране и отглеждане на цветя с полагане на грижа за цветята и умения да се аранжира битов кът, маса и др.
2. За осъществяването на ползотворен учебен процес както в училищата, така и извън тях се заложи на целенасочени творчески и трудови усилия като: четене на художествена и научна литература, анализиране на събития, явления и факти от различни сфери на образованието, заложени в учебния план.
Предвидено бе запознаване с църквата като институция и религиите по света. Очертана бе и ролята на медиите както в обществения живот, така и в живота на отделния човек.
Физическото възпитание и спортът като част от нравственото възпитание бе застъпено със следните теми: "Образцова спортна публика" и "Бъди спортсмен". Целевите групи на проекта посетиха Конната база в с. Бутан, където нейният управител и треньор по конна езда им изнесе беседа по горепосочените теми. След това на стадиона се проведе турнир по футбол за момчетата и народна топка за момичетата. На всички участници бяха раздадени награди.
Голяма част от децата, участвали в проекта, осъзнаха ролята на училището в живота им. В следствие на дейностите те коригираха своето поведение и отношение към околните.
Сътрудниците на ЦПВРД заложиха на творческите изяви като терапия за наранената и неукрепнала психика на децата и формирането им като бъдещи достойни граждани.
[Номинирай]
назад