Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
Общото схващане, че общинската администрация не е в състояние да отговори бързо и ефективно на нуждите и изискванията на гражданите, беше споделяно и от гражданите на Община Смолян. На хората им отнемаше много време да отидат до общината с цел изискване на дадена услуга, получаване на всички необходими документи от различните отдели, или издаване на необходимия им сертификат. Липсата на средства за създаване на модерен компютризиран информационен център в Община Смолян наложи въвеждане на други методи и средства за предоставяне на услуги на гражданите, които да бъдат лесно достъпни и бързи. Едно от тези средства са изнесените работни дни на Общинска администрация Смолян.
Практика
Тази практика на общинската администрация в Смолян бе въведена през първата година от мандата на кмета Костадин Чаталбашев като израз на засилено местно самоуправление. Тя отговори на желанието на гражданите да получават улеснено административно-техническо обслужване, както и на стремежа на ръководния екип да привлече интереса на гражданите към решаване на общинските проблеми.
Управление "Архитектура, строителство и благоустройство" в общинската администрация е едно от най-възловите места за работа с гражданите. Почти всеки гражданин от общината по една или друга причина е стигал до административно-техническа услуга. Затова и основният проблем от началото на мандата бе да се скъси времето и да се повиши качеството на тези услуги. Само за 1998 г. в това управление са постъпили 3164 молби и жалби от общо постъпилите в администрацията 7388 такива (или над 40 на сто от общото).
За да се доближат услугите до гражданите, с което да им се спести време и средства за пътуване да общинския център, управлението въведе работни дни по населените места във вид на приемни. Те бяха подсказани и от самите нужди по места. През 1997 г. всеки четвъртък бе обявяван за работа извън администрацията. В екипите се включваха и други специалисти, но най-често приемните се посещаваха по проблеми на ТСУ и архитектурата.
Първата приемна бе проведена в кв. Устово - мястото с най-много оплаквания на граждани. Изнесените приемни по места имаха резултат и в по-големите населени места - Момчиловци, Смилян, Широка лъка, Петково, Славейно, Могилица, Арда, Търън, Виево, Кутела и Стойките. В приемните на място се решиха проблеми, чието разглеждане хората бяха чакали дълго време. Най-често това бяха проблеми за измервания, регулации, сметосъбиране, разясняване на нови нормативни актове, консултации и пр. Всички тези изнесени приемни бяха резултат на сигнали на местни кметове, които регистрираха насъбрало се напрежение по даден въпрос и сигнализираха в Община Смолян. Има готовност при нови сигнали от местни кметове началникът на отдела и неговият екип отново да посетят кварталите и селата в услуга на гражданите.
Резултати
След посещенията на специалисти по архитектура и ТСУ в местата, от където бяха получени сигнали, Общинска администрация Смолян регистрира следните обнадеждаващи резултати:
намаляване на посещения на граждани от селата;
спадане на създало се напрежение поради неразрешени проблеми по места;
задоволство от работата на администрацията.
Иноватор: Иван Иванов
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 5
Иван Иванов
н-к управление "Архитектура, строителство и благоустройство"
Смолян - 4700

Tel:0301/26 63, вътр. 24
Fax:0301/2 49 26

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]