Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
Идеята за създаване на Бизнес център Девин е на Програма за развитие на ООН (ПРООН), подкрепена от Български женски съюз - гр. Девин, Община Девин и Националната служба по заетостта. Избран е районът на Девин поради високия процент безработица - 24.6 на сто, от които повече от 50 на сто са жени. Същевременно на територията на Община Девин няма предлагане на работни места за жени, така че за тях започването на собствен бизнес е единствената алтернатива.
Практика
Бизнес център Девин работи от м. юни 1998 г. и в момента реализира пилотен проект на Програмата за развитие на ООН, целящ да предостави по-големи икономически възможности на жените в региона на Девин. Проектът предвижда създаването на Център, който да предоставя консултантски, информационни и технически услуги, да организира и провежда специализирани обучения и семинари на различни теми свързани с бизнеса, както и да подпомага малкия и среден бизнес в търсенето на финансиране и изготвяне на документация за кредити.

Част от проекта е и създаването на Схема за подпомагане на малкия и среден бизнес, която да осигури достъп до финансови средства на жени неразполагащи с приемливо за банките обезпечение. Смисълът на схемата е Бизнес център Девин да бъде залогодател като трето лице, осигурявайки обезпечение във валута или лева на кредит, отпуснат на клиент на Центъра, но не повече от 80 на сто от размера на цялата инвестиция.

Подборът на тези клиенти се извършва изцяло от страна на Бизнес Център Девин, като има изградена и вече работеща процедура на селекция:
Основните изисквания към клиентите на Схемата е да са жени, да имат регистрирана на територията на Община Девин фирма и да осъществяват дейността си на същата територия.
Идеята, с която кандидатства клиентът, трябва да осигурява работни места за жени и да не е от сферата на търговията, да не представлява сделки с ценни книжа и на фондовата борса, неекологични проекти; дейности или мероприятия с политическа, религиозна или етническа насоченост, както и да не покрива на лоши дългове към други финансови институции.
След петдневно задължително обучение по "Маркетинг, финанси и бизнес планиране", кандидатите решават два теста и при повече от 80 на сто верни отговора могат да кандидатстват за финансиране.
Успешно преминалите кандидати изготвят самостоятелно или с помощта на финансовия консултант на Центъра бизнес план, който да доказва жизнеспособността на идеята. Освен бизнес плана, кандидатът трябва да представи пред Бизнес Център Девин и документи, свързани с конкретното бизнес предложение, както и молба за финансиране.
Задължение на консултанта е да направи необходимите проучвания, да посети на място фирмата и да изготви становище за одобряване на исканото обезпечение от Експертен финансов съвет.

По наши данни такава схема се използва за първи път в България и се надяваме при успех тя да бъде мултиплицирана и на други места. Интересното за обучителните курсове, които Центърът предлага е, че в тях могат да се включат всички желаещи да научат нещо повече за фирменото управление, а не само кандидатстващите за финансиране. Показателно е, че вече има заявки от три села от Община Девин за провеждане на такъв обучителен курс по места. Не е задължително всеки курсант, преминал курса с над 80 на сто верни отговори на двата заключителни теста, да кандидатства със свой проект веднага след курса. Резултатите остават валидни и курсанта може да кандидатства за финансиране по Схемата тогава, когато той/тя пожелае и подготви необходимите документи.
Резултати
По задължителния за кандидатстващите курс по "Маркетинг, финанси и бизнес планиране" до момента са обучени 30 души, от които 24 жени и 6 мъже. От тях, 22 души са преминали успешно тестовете (18 жени и 3 мъже) и могат да кандидатстват. Желание за финансиране на конкретни идеи досега са изявили 8 души, останалите са в процес на оформяне на идеите. Все още не сме финансирали нито един клиент и очакваме това да стане до края на м. март 1999 г. Поради интересът към курсовете, които Центърът предлага, той разширява своята дейност и стартира курсове по компютърна грамотност, машинопис, английски език и планира курсове в областта на счетоводството, фамилното хотелиерство, селски туризъм, реклама и други.
Иноватор: Теодора Христофорова
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 5
Теодора Христофорова
Изпълнителен директор на Бизнес Център Девин
Девин - 4800
Дом на културата, ет. 1, п.к. 3
Tel:03041/25 19, 24 96
Fax:03041/25 19, 24 96

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]