За градивната промяна в поведението и мирогледа на подрастващото поколение особено важно е формирането на чувство за ангажираност, открояването и насърчаването на неформалните лидери, подпомагането на диалога между тях независимо от социалния им статус, етническата и верската принадлежност, улесняване на общуването между поколенията, между младите хора и местната власт. За да бъдат постигнати по-добри резултати общинската администрация в Силистра и ОбС още през 2000 година приеха да работят съгласно принципите на Европейската харта за участие на младите хора в живота на общините и регионите. Това стана с решение на местния законодателен орган. През м. януари 2001 г. в структурата на ОбА бяха назначени експерт по младежки дейности и Младежки делегат . Заедно с лидери на младежки организации кметският екип разработи Мерки за участието на младежите в обществения живот. Към постоянните комисии в ОбС бяха привлечени техни представители, които да участват в обсъждането на обществени въпроси. Година по-късно /2002 г./ този факт насърчи учредяването на Ученически парламент от 43 младежи от всички учебни заведения в общината. През 2003 година заради нарастващите проблеми със зависимостите бе изграден Младежки съвет по наркотичните вещества като помощен орган към Общинския съвет по наркотични вещества. Но тези инициативи доведоха до необходимостта от конкретизиране на младежките проблеми и осигуряване на повече специализирана и актуална информация, за да се превърнат младите хора в активни участници в обществения живот на общината.
През месец май т.г. бе направено мащабно социологическо проучване под мотото Гласовете на младите от община Силистра . Целта бе чрез представителна информация за проблемите и житейските приоритети на младежите да се подпомогне разработването на ефективни програми за работа с младите хора. Използваха се две социологически форми групова анкета сред 196 ученици и стандартизирано интервю с 296 младежи между 19 и 35 години. Данните от проучването показват, че до 60 на сто от младежите в Силистренската община се чувстват и живеят добре; 60% от учениците и 40 % от групата над училищна възраст са оптимисти за близкото си бъдеще, а 79% от първите и 61% от вторите считат, че са от хората, които успяват в живота. Тази позитивна нагласа определя младите хора като потенциални партньори в осъществяването на предложените от тях идеи за решаване на обществените проблеми.
В резултат на проучването се откроиха сфери от живота, в които чрез адекватна местна политика младите хора могат да подобрят жизнения си стандарт и самочувствието си за пълноценност.
- За свободното време и социално-културната им ангажираност те предлагат повече места за развлечени, където не се употребяват алкохол, цигари и наркотици и има повече сигурност; включването им в екоакции, завършващи с младежки купони, сдружаването им на творчески принцип, организирано от самите тях.
- В областта на обучението се очертава необходимостта от специализирани училищни програми за образование по човешките права и създаване на условия за пълноценно участие в училищния живот. 76% от анкетираните ученици дават добра оценка за общото състояние на своето училище. Но 15.6% от тях твърдят, че училището дава в ниска степен морални ценности, а 33.7% считат, че е ощетено физическото им развитие.
- Насърчаване на трудовата заетост наложително е приемането на общинска програма за трудова заетост на младежите, в която акцентът да е насочен срещу тяхната социална пасивност. По данни от проучването 25% от младежите между 19 и 35 години са безработни, 75% от тях са без работа от 1 до 5 години, а 48% нямат регистрация в Бюрото по труда.
- Социална и здравна помощ - По проблема с нарастващата злоупотреба с алкохол, цигари и наркотици младежите смятат, че заедно с местната власт ще успеят още по-активно да развиват и популяризират дейността на местните информационни и консултантски центрове, като привличат все повече участници в програмата От връстници към връстници .
Всички предложения и идеи на младите хора са включени в общинската програма за физическото възпитание, спорта и младежките дейности 2005 2007 година.
За да удовлетвори необходимостта от специализирана и систематизирана информация за младите хора до голяма степен Община Силистра защити проект и бе включена в общата европейска мрежа като ЕВРОДЕСК точка. Чрез Програмата на Европейската комисия и непрекъснатия достъп до Интернет се разкриват нови възможности за информираност и мобилност на младите хора. Те научават за финансиращи програми за образование, обучение, работа и свободно време; установяват контакти с институции и организации, работещи в тези области; получават достъп до книги и документи, свързани с политиката на ЕС за младежта. През май-юни 2004 г. бяха проведени и обучения под мотото Младите и Европа с участието на над 600 ученици от Силистренската община. Чрез мултимедия, дебати и ролеви игри младежите се запознаха с европейски, национални и общински документи за работа с младите хора; изведоха проблемите, пред които ги изправя предстоящото членство на България в ЕС; посочваха конкретни начини за тяхното преодоляване и възможностите за пряко участие във вземането на решения на местно ниво.
Месец по-късно бе проведена и кръгла маса Младите хора и местната власт ефективни партньори .
Основни партньори във всички дейности и отразяването им са силистренските медии.
1. Широко популяризиране на мненията, възгледите и идеите на младите хора сред местните власти и обществеността.
2. Всички идеи са включени в Програма за физическото възпитание, спорта и младежките дейности .
3. Обучени са 60 ученици и 50 студенти за работа с европейските документи за младежта.
4. Силистра регионална ЕВРОДЕСК точка.
5. Разширени връзки и контакти с младежки организации от страната и Европа.
6. Повишено доверие между местната власт и младежите.
7. Укрепени партньорства: ученици младежи институции семейство училище медии.
[Номинирай]
назад