Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Все още в обществото битува мнението, че общината или местната власт е една самостоятелна независима и затворена институция, която не контактува с гражданите, а само им предоставя услуги. Когато на конкретния гражданин му се наложи да ползва някоя от тези услуги той най-често не знае реда за това, към кого да се обърне и как да процедира. Наложена е и обществена нагласа за наличие на корупция във всички сфери и нива на управление.

Водена от желанието да направи работата си публична и прозрачна и да промени представите на гражданите за местната власт, Община Разград от няколко години е предприела редица действия за по-широко гражданско участие във вземането на решения от обществена значимост. Изградени са и работят Обществени съвети по различни дейности, от средата на 2003 г. работи Обществен форум, по защитен от общината и неправителствени организации проект пред Швейцарското правителство, приет е първият в страната Етичен кодекс на общинските служители, въведено е обслужване по системата Едно гише , изградено е Гише на предприемача. Независимо от това има области в работата на администрацията и общинския съвет, за които е необходимо да бъдат реализирани дейности за по-голяма прозрачност.

Потребността от повече откритост, публичност, отчетност и информиране на гражданите за действията на местната власт като обществено осъзнато явление активира и представителите на НПО от Община Разград да предложат своето партньорство на местната власт и да я подкрепят в усилията й за постигане на по-ефективен диалог с гражданите.Това съответства и на принципите на Европейската харта за местно самоуправление.

Практика

Преди официалния старт на кампанията са извършени много подготвителни дейности от местната власт и от гражданските организации. На оперативка служителите в общинската администрация са запознати със същността на кампанията, нейните принципи и очакваните резултати. Обсъден е въпросникът за състоянието на прозрачност, който по предложение на служителите е допълнен с нови въпроси, които разширяват областите, изследвани за прозрачност. Въпросникът е раздаден и попълнен от ключовите служители в общината и от общински съветници. Със заповед на кмета на общината е сформирана петчленна работна група със задача да обобщи резултатите от самооценката, да изготви анализ и набележи последващи дейности за продължаване практиката за прозрачност в работата на администрацията и общинския съвет. Членовете на работната група са част и от общата работна група с НПО.

В духа на принципите на кампанията и очакваните резултати е и институционализиране на длъжността Обществен посредник в Община Разград по проект Отворени врати за гражданите на Разград на БСЧИГП Клуб Разград в партньорство с общинската администрация и общинския съвет. Разработен и приет от ОбС е Правилник за статута и дейността на обществения посредник. Той е подготвен от 9-членна Временна комисия на ОбС, в която участват двама представители на администрацията, шест общински съветници и ръководителя на проекта. Комисията номинирани и предлага за избор от ОбС трите успешни кандидати след проведен конкурс.

На 2 март 2004 година 27 представители на НПО от Община Разград създават Коалиция Граждански организации за подкрепа на Кампанията за прозрачност в общината. Участниците в срещата изготвят Обръщение до местната власт, в което декларират своята подкрепа и готовност за сътрудничество при реализиране на Кампанията за прозрачност. По предложение на участниците Въпросникът за състоянието на прозрачност е попълнен от 20 граждански лидери. Работна група от коалицията обработи и анализира резултатите от анкетата.

На 16 март на пресконференция за старта на кампанията Коалиция Граждански организации връчва Обръщението за подкрепа и партньорство в присъствието на медии, което е отразено от тях.

На 24 март е проведена среща между представители на местната власт и коалицията. Постигнато е съгласие, че целта на Въпросника на ИМС и ФРМС е самооценка на прозрачността и се попълва единствено от представителите на местната власт. Коалиция Граждански организации взема решение да преразгледа и подобри подхода си за участие в Кампанията за повече прозрачност на местната власт и да изготви собствен въпросник за нивото на информираност на гражданите. Той е попълнен от 30 граждански лидери и има експертен характер. Отговорите са обобщени и анализирани.

На среща на сформираната съвместна работна група са представени, сравнени и коментирани резултатите от Въпросника за самооценка на общините и Въпросника на Коалиция Граждански организации . Резултатите от двата въпросника показват сходни нива на прозрачност и области за подобряването й. Набелязани са следващите стъпки и действия в Кампанията за прозрачност, които включват изготвяне на конкретни предложения за подобряване на местните процедури и правила в работата на общинската администрация и общинския съвет; представяне на резултатите от двата въпросника и набелязаните стъпки на съвместна пресконференция; организиране на кръгла маса за представене и обсъждане на препоръките за постигане на повече прозрачност в местното самоуправление; обсъждане на вариантите и в постоянните комисии, с общинските съветници от различните политически партии и групи. Всички инициативи ще бъдат отразявани от местните медии, за да може обществеността да бъде своевременно информирана за всички действия в Кампанията за прозрачност.

Резултати

v Обръщение за сътрудничество и партньорство с местната власт в Кампанията за прозрачност.

v Постигането на съгласие за съвместни действия между местните власти и НПО за повече прозрачност.

v Сформирана съвместна работна група за реализиране на дейности по кампанията.

v Разработен самостоятелен Въпросник за оценка на прозрачността от Коалиция Граждански организации .

v Изготвена и анализирана самооценка и оценка за нивото на прозрачност.

v Предстои работната група да изготви предложения до местната власт за промени в местното законодателство, отнасящи се до подобряване качеството на предоставяните обществени услуги и осъществяване на демократичен контрол от гражданите върху местното самоуправление.

v Планира се организиране на кръгла маса, на която да бъдат обсъдени вариантите за подобряване на местните процедури и правила .

Прикачени файлове:
obrashtenie NGO.doc
Иноватор: Елка Неделчева
Дата на публикация: 09 януари 2005
Номинации: 2
Елка Неделчева
Главен експерт Връзки с обществеността
Разград - 7200
бул. Бели Лом 37 А
Tel:084/ 660 230
Fax:084/ 660 090

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]