Идеята за проекта е разработена от читалищното настоятелство, съвместно с държавни и общински институции, имащи отношение към децата от социално слаби семейства в Община Пещера. След проведени консултации с представители на Фондацията за реформа в местното самоуправление (ФРМС), настоятелството се заема с реализиране на идеята, за да се помогне на целевата група - деца в неравностойно положение.
Създава се екип по проекта за подготовка на програмните дейности и цялостната техническа документация, необходими за кандидатстване. Обединените усилия на местно ниво получават финансиране по Програма "Подобряване на социалната среда" на ФРМС, чрез Фондация "Чарлз Стюарт Мот" и от 01.10.2004 г. започва практическата реализация на проекта.
Подготовката и стартирането на проекта е затруднено от провеждащите се избори за органи на местна власт (2003 г.). Макар и със закъснение, изпълнението на проекта стартира с представянето му пред обществеността чрез местните медии.
Оценявайки социалната значимост на проекта, Община Пещера превежда на читалището целева субсидия на стойност 3440 лв., която е използвана за ремонт на две зали, в които децата да бъдат обучавани. Така Читалище "Развитие" се сдобива с учебен център, който е добра основа за реализация на други проекти в сферата на образованието.
Критериите за подбор на децата, които ще бъдат включени в проекта са продиктувани от социално-икономическата визия за пещерското семейство. От Дирекция "Социално подпомагане" е подаден списък само от шест социално слаби семейства, отговарящи на изискванията на чл. 9 от ППЗСП, който регламентира подбора на семействата на социално подпомагане. Екипът по проекта се обръща за съдействие към директорите на училищата в града, които изготвят списъци на ученици без родители, с един родител и ученици от семейства с доходи под социалния минимум.
На възловите места в града, както и в училищата са поставени обяви. В местния печат е направена подробна публикация "Читалището ще обучава безплатно бедни деца". Обществеността на града е подробно запозната с проекта чрез кабелните телевизии и радио.
След разяснителната кампания желаещите да се включат в обучителните модули са около 80. Сред тях са подбрани 3 учебни групи от по 15 деца, като се прилагат предварително одобрени критерии. Едната от групите е сформирана изцяло от деца от двете ромски махали в града, като голяма част от децата излизат за първи път от там, за да отидат в читалището, намиращо се в центъра на града. Някои от тях за първи път виждат и компютър. Преценено е, че занятията им в една обща група е по-уместно, тъй като за тях достатъчно голямо предизвикателство представлява излизането от махалата и срещата с деца от другата махала (традиционно двете махали не общуват помежду си и между жителите им съществува напрежение).
На 10.09.2003 г. на конкурсен принцип се извършва подбор на преподавателите по английски език, компютърна грамотност и социална проблематика. Критериите, на които трябва да отговарят преподавателите, са формулирани от комисия: преподавателски опит, необходима квалификация, доказана с документи, както и методика на обучението. С протокол Комисията утвърждава избора. Изготвени са учебни планове за трите курса и по трите модула съобразно възрастовите специфики на групите деца. Необходимите комплекти учебници и тетрадки, както и учебни помагала са закупени след проучване на пазара.
По законоутвърдени методики стартира обучението на трите групи с хорариум от по 150 учебни часа. Децата с интерес посещават различните модули, като месец по-късно все още идват деца с препоръки от учителите си да бъдат включени в групите. Преподавателят по компютърна грамотност сподели, че групата обучаващите се бързо възприемат поставените задачи и с любопитство извършват всички операции и попиват всичко . В групата по английски език оживено се водят диалози и интересът е голям.
Неочаквано за екипа на проекта посещаемостта на заниманията по социалната проблематика е стопроцентова. Оказва се, че децата имат нужда да се говори с тях. Много са въпросите, които се обсъждат. Участниците изказват свои мнения по теми, свързани със социалната изолация, стреса, общуването и различни правни проблеми. В резултат на заниманията децата повишават своето самочувствие и убедеността в собствените възможности. Постоянно се увеличават желаещите особено от страна на децата от ромски произход за включване в проекта.
Проектът приключва с връчване на удостоверенията за преминат курс по трите модула на участниците от кмета на Община Пещера.
- Обучени са 45 деца в неравностойно положение в трите направления: английски език, компютърна грамотност и социална проблематика, което повишава тяхната обща култура, самочувствие и статус.
- Мултиплициращ ефект се получава при ромските деца по отношение на интереса към проекта. Това води до огромен интерес за участие в следващия проект "Виж какво мога и аз". Децата усещат интерес и приятелско отношение към тях, което определено им е липсвало. Не по-малко значима е и промяната на нагласите на децата от български произход, участвали в проекта - мнозина от тях са впечатлени от способностите и настойчивостта на ромските деца. Направена е сериозна крачка към отваряне на двата етноса един към друг.
- Засилва се интересът и към работата на читалището като цяло както от страна на гражданството, така и от медиите, които постоянно търсят информация за реализацията на проекта и какви нови инициативи се предвиждат.
- Самият екип на читалището е с ново самочувствие и амбициран да работи колкото се може повече по проекти, защото оценява ефекта от този вид работа.
- Обединяването на усилията на общината, читалището и гражданството довежда до много добри резултати.
[Номинирай]
назад