Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Система за управление на качеството на база международния стандарт ISO 9001:2000
Община Велико Търново
Предистория
През последните три години работата на кмета и неговият екип е насочена изцяло към гражданите, към улесняването им при получаване на услуги от общината. Компютъризирана е общинската администрация, работи се в мрежа, ползва се Интранет и Интернет. Създаването на електронни регистри улеснява работата на дирекциите и отделите, както и бързото и навременно контактуване по различни преписки на граждани, ведомства и фирми. Открит е Общински център за услуги и информация на граждани. Повишава се нивото на предлаганите услуги прецизност, бързина, липса на просрочвания. Общинското ръководство стига до необходимостта от своя политика по качеството, която само Международният стандарт ISO 9001:2000 може да даде.
През последните три години работата на кмета и неговият екип е насочена изцяло към гражданите, към улесняването им при получаване на услуги от общината. Компютъризирана е общинската администрация, работи се в мрежа, ползва се Интранет и Интернет. Създаването на електронни регистри улеснява работата на дирекциите и отделите, както и бързото и навременно контактуване по различни преписки на граждани, ведомства и фирми. Открит е Общински център за услуги и информация на граждани. Повишава се нивото на предлаганите услуги прецизност, бързина, липса на просрочвания. Общинското ръководство стига до необходимостта от своя политика по качеството, която само Международният стандарт ISO 9001:2000 може да даде.
Практика
Общинската администрация изминава дълъг път на отработване на системата. Мотивацията и приносът на всеки един служител са от изключително значение. Нужно е ръководството на общината да умее да поема отговорности и да се справя с тяхната реализация.
Предложените, обогатени и приети от общинските съветници Устройствен правилник за работа на общинската администрация, десетки наредби и правилници за ефективна работа на отделните звена, Правилник за вътрешния ред, документооборот и т.н., са предварителните основи, без които не може да стартира процесът.
За да стартира Политиката по качеството е необходимо ръководството в лицето на Кмета на общината официално да я декларира, да бъде огласена, разбрана, прилагана и поддържана от цялата администрация.
Основните цели на Политиката по качеството са удовлетворяване на нуждите и очакванията на гражданите чрез прилагане на качествени административни услуги на населението и юридическите лица, законосъобразност в управлението на общинската собственост и местната политика, в условията на прозрачност, ефективност и ефикасност в действията на свободна от корупция администрация.
Всички основни процеси, необходими, за да се спазят изискванията на Стандарт ISO 9001:2000 са разработени в система за управление на качеството: Наръчник по качеството и в документираните Процедури по качеството. Те са шест на брой и обхващат: Управление на документите; Управление на записите по качеството; Вътрешни одити по качеството; Управление на несъответстващ продукт/услуга; Коригиращи действия; Превантивни действия.
Общината създава Съвет по качеството, който се свиква най-малко веднъж месечно, като на заседанията се докладва текущото състояние на системата и се внасят предложения за подобрения в процеса на нейното поддържане.
Политиката по качеството включва измерими цели и задачи, за които целият персонал е информиран и ги следва, разбира и изпълнява, като те са разписани в Раздел 1 на Наръчника по качество.
Особено важен за прозрачността на работа е Фокусът върху Клиентите. Това са гражданите; органите на местна власт и местното самоуправление (поддържа се картотека); юридически лица с нестопанска цел (поддържа се картотека на ЮЛНЦ); физически и юридически лица, регистрирани по ТЗ, извършващи дейност в общината и ползващи административни услуги; териториални звена на централната администрация на изпълнителната власт на територията на общината (поддържа се картотека); поддържа се картотека на Партньорите на общината; ОЦУИГ, където се води електронен дневник на входящата кореспонденция; Книга за мнения, предложения и забележки; Дневник на обществените обсъждания; Дневник на медийните брифинги; Форма за регистрация на прием на гражданите от кмета на общината.
Всичко, описано в Наръчника по качеството и Процедурите по качеството, представлява система от изисквания, които се спазват от целия екип и допринасят за повишаване на ефективността на работния процес.
Общинската администрация изминава дълъг път на отработване на системата. Мотивацията и приносът на всеки един служител са от изключително значение. Нужно е ръководството на общината да умее да поема отговорности и да се справя с тяхната реализация.
Предложените, обогатени и приети от общинските съветници Устройствен правилник за работа на общинската администрация, десетки наредби и правилници за ефективна работа на отделните звена, Правилник за вътрешния ред, документооборот и т.н., са предварителните основи, без които не може да стартира процесът.
За да стартира Политиката по качеството е необходимо ръководството в лицето на Кмета на общината официално да я декларира, да бъде огласена, разбрана, прилагана и поддържана от цялата администрация.
Основните цели на Политиката по качеството са удовлетворяване на нуждите и очакванията на гражданите чрез прилагане на качествени административни услуги на населението и юридическите лица, законосъобразност в управлението на общинската собственост и местната политика, в условията на прозрачност, ефективност и ефикасност в действията на свободна от корупция администрация.
Всички основни процеси, необходими, за да се спазят изискванията на Стандарт ISO 9001:2000 са разработени в система за управление на качеството: Наръчник по качеството и в документираните Процедури по качеството. Те са шест на брой и обхващат: Управление на документите; Управление на записите по качеството; Вътрешни одити по качеството; Управление на несъответстващ продукт/услуга; Коригиращи действия; Превантивни действия.
Общината създава Съвет по качеството, който се свиква най-малко веднъж месечно, като на заседанията се докладва текущото състояние на системата и се внасят предложения за подобрения в процеса на нейното поддържане.
Политиката по качеството включва измерими цели и задачи, за които целият персонал е информиран и ги следва, разбира и изпълнява, като те са разписани в Раздел 1 на Наръчника по качество.
Особено важен за прозрачността на работа е Фокусът върху Клиентите. Това са гражданите; органите на местна власт и местното самоуправление (поддържа се картотека); юридически лица с нестопанска цел (поддържа се картотека на ЮЛНЦ); физически и юридически лица, регистрирани по ТЗ, извършващи дейност в общината и ползващи административни услуги; териториални звена на централната администрация на изпълнителната власт на територията на общината (поддържа се картотека); поддържа се картотека на Партньорите на общината; ОЦУИГ, където се води електронен дневник на входящата кореспонденция; Книга за мнения, предложения и забележки; Дневник на обществените обсъждания; Дневник на медийните брифинги; Форма за регистрация на прием на гражданите от кмета на общината.
Всичко, описано в Наръчника по качеството и Процедурите по качеството, представлява система от изисквания, които се спазват от целия екип и допринасят за повишаване на ефективността на работния процес.
Резултати
Община Велико Търново първа в България получи сертификат за качество ISO 9001:2000, тържествено връчен на празника на града 22.03.2003 г. С реализацията на този процес за получаване и поддържане на Системата за качество ISO 9001:2000 се въвежда необходимия ред, система, отговорности, прозрачност на работата на администрацията в интерес и полза на гражданите на Община Велико Търново.
Община Велико Търново първа в България получи сертификат за качество ISO 9001:2000, тържествено връчен на празника на града 22.03.2003 г. С реализацията на този процес за получаване и поддържане на Системата за качество ISO 9001:2000 се въвежда необходимия ред, система, отговорности, прозрачност на работата на администрацията в интерес и полза на гражданите на Община Велико Търново.
Иноватор: Мина Илиева
Дата на публикация: 01 септември 2003
Номинации: 1
Мина Илиева
Главен секретар
Велико Търново - 5000
пл. Майка България 2
Tel:(062) 619 305
Fax:(062) 279 97
http://vtarnovo.tetra.bg
Дата на публикация: 01 септември 2003
Номинации: 1
Мина Илиева
Главен секретар
Велико Търново - 5000
пл. Майка България 2
Tel:(062) 619 305
Fax:(062) 279 97
http://vtarnovo.tetra.bg
[Номинирай]
назад