Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Граждански наблюдател
Център за изследване на политическите процеси
Предистория
Основният проблем, който тази практика решава, е своевременното информиране на гражданите при възникване на значим за местната общност проблем и осъществяване на бърза обратна връзка между гражданите и структурите на местната власт. Гражданският наблюдател е посредник между гражданите и местната власт, въпреки че може да влияе само непряко върху процеса на вземане на решения от Общинския съвет.
Основният проблем, който тази практика решава, е своевременното информиране на гражданите при възникване на значим за местната общност проблем и осъществяване на бърза обратна връзка между гражданите и структурите на местната власт. Гражданският наблюдател е посредник между гражданите и местната власт, въпреки че може да влияе само непряко върху процеса на вземане на решения от Общинския съвет.
Практика
Практиката е осъществена със съдействието на председателя на ОбС - Шумен, членове на Правната комисия в ОбС-Шумен и кмета на общината. При реализация на дейностите си Гражданският наблюдател получава бърз достъп до информация и от Правен отдел на Областна управа-Шумен в случаите, когато се касае за спиране на изпълнението на решения на ОбС от областния управител.
Гражданският наблюдател се избира и издига от местните граждански организации и се легитимира пред обществеността, медиите и местните власти като ключова фигура в осъществяването на гражданското наблюдение в общинските форуми.
Гражданският наблюдател присъства на заседанията на Общинския съвет, в определени случаи - на заседанията на различните комисии и има право да получава публична информация и справки за дейността на общинските служби в срокове, по-кратки от указаните в Закона за административното обслужване на физическите и юридически лица, Закона за достъп до обществена информация и др. и без депозиране на писмени молби, само на основание на подписания Меморандум. Тази практика позволява по-бърз и своевременен достъп до обществена информация при изготвяне на доклади, становища и публикации в медиите и по-голяма прозрачност на местната власт.
Осъществяването на идеята е възможно благодарение на финансовата, консултативна и методическа помощ на Център за изследване на демокрацията Коалиция 2000.
В края на периода на наблюдението е изготвен отчет на Гражданския наблюдател, който е предоставен на Община Шумен, на медиите и обществеността и Коалиция 2000. В отчета се съдържат резултатите от наблюдението за периода януари 2000 януари 2001, редица изводи и конкретни препоръки. На Интернет-страницата на Коалиция 2000 се открива специална рубрика за отчитане на Гражданския наблюдател и периодични анализи за корупционната ситуация в съответните градове и общини.
Гражданските наблюдатели функционират през един неголям период от време от около началото на 2000-та година. През този първоначален период, който може да се нарече откриване на съвършено нов терен на дейност, е натрупан полезен опит както в структуриране на взаимоотношенията с общинските власти, така и в открояване на онези сфери от дейността на общината, в които мониторингът се оказва необходим и удачен инструмент за по-добро управление, от една страна, и за гражданското участие от друга страна.
Практиката е осъществена със съдействието на председателя на ОбС - Шумен, членове на Правната комисия в ОбС-Шумен и кмета на общината. При реализация на дейностите си Гражданският наблюдател получава бърз достъп до информация и от Правен отдел на Областна управа-Шумен в случаите, когато се касае за спиране на изпълнението на решения на ОбС от областния управител.
Гражданският наблюдател се избира и издига от местните граждански организации и се легитимира пред обществеността, медиите и местните власти като ключова фигура в осъществяването на гражданското наблюдение в общинските форуми.
Гражданският наблюдател присъства на заседанията на Общинския съвет, в определени случаи - на заседанията на различните комисии и има право да получава публична информация и справки за дейността на общинските служби в срокове, по-кратки от указаните в Закона за административното обслужване на физическите и юридически лица, Закона за достъп до обществена информация и др. и без депозиране на писмени молби, само на основание на подписания Меморандум. Тази практика позволява по-бърз и своевременен достъп до обществена информация при изготвяне на доклади, становища и публикации в медиите и по-голяма прозрачност на местната власт.
Осъществяването на идеята е възможно благодарение на финансовата, консултативна и методическа помощ на Център за изследване на демокрацията Коалиция 2000.
В края на периода на наблюдението е изготвен отчет на Гражданския наблюдател, който е предоставен на Община Шумен, на медиите и обществеността и Коалиция 2000. В отчета се съдържат резултатите от наблюдението за периода януари 2000 януари 2001, редица изводи и конкретни препоръки. На Интернет-страницата на Коалиция 2000 се открива специална рубрика за отчитане на Гражданския наблюдател и периодични анализи за корупционната ситуация в съответните градове и общини.
Гражданските наблюдатели функционират през един неголям период от време от около началото на 2000-та година. През този първоначален период, който може да се нарече откриване на съвършено нов терен на дейност, е натрупан полезен опит както в структуриране на взаимоотношенията с общинските власти, така и в открояване на онези сфери от дейността на общината, в които мониторингът се оказва необходим и удачен инструмент за по-добро управление, от една страна, и за гражданското участие от друга страна.
Резултати
- По-бърз достъп до обществена информация и подобряване на взаимодействието между гражданите и местната власт чрез посредничеството на Гражданския наблюдател;
- Практиката е приложима във всяка една община, стига да има желание за сътрудничество между НСО и местната власт.
- По-бърз достъп до обществена информация и подобряване на взаимодействието между гражданите и местната власт чрез посредничеството на Гражданския наблюдател;
- Практиката е приложима във всяка една община, стига да има желание за сътрудничество между НСО и местната власт.
[Номинирай]
назад