Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Годишно планиране на Общинска администрация
Община град Добрич
Предистория
Всяка организация среща трудности, породени от промените във външната среда или от самата нея. В решаването на проблемите и предварителната подготовка за справяне с промените най-силният съюзник на институцията са собствените й ресурси - човешки, материални, технически и др. Планът за развитие е онази съвкупност от области, правила и действия, които указват как организацията използва собствените си ресурси за решаване на големите и жизненоважни проблеми.
Стратегическото планиране е метод, чрез който се съставя план за реализиране на стратегията за развитие. Всяка общинска дейност може да бъде развита във фирмена политика - иновационна, инвестиционна, финансова, ценова, по персонала и т.н. Утвърждаването на общината като местна власт, отговорна и ангажирана с проблемите на жителите на своята територия, предполага ясен план за действие и сътрудничество с местни, регионални и национални институции и групи на местната общност.
Всяка организация среща трудности, породени от промените във външната среда или от самата нея. В решаването на проблемите и предварителната подготовка за справяне с промените най-силният съюзник на институцията са собствените й ресурси - човешки, материални, технически и др. Планът за развитие е онази съвкупност от области, правила и действия, които указват как организацията използва собствените си ресурси за решаване на големите и жизненоважни проблеми.
Стратегическото планиране е метод, чрез който се съставя план за реализиране на стратегията за развитие. Всяка общинска дейност може да бъде развита във фирмена политика - иновационна, инвестиционна, финансова, ценова, по персонала и т.н. Утвърждаването на общината като местна власт, отговорна и ангажирана с проблемите на жителите на своята територия, предполага ясен план за действие и сътрудничество с местни, регионални и национални институции и групи на местната общност.
Практика
От началото на 2000 г. ръководителите на структурни звена в Община град Добрич започват работа по ежегодно планиране на своята дейност. Планирането е двустранен процес, при който се планира отдолу нагоре и отгоре надолу . Плановете се разработват с оглед на финансовото състояние на общината за годината, изискванията на нови нормативни документи, новопоявили се възможности и натрупан опит.
Ежегодните планове на общинските служители се правят на базата на формуляр, приет през 2000 г., който позволява логично проследяване на визията на съответната структурна единица, основните цели в средно- и краткосрочен план и задачи, необходимите човешки, материални и финансови ресурси, необходимо взаимодействие с Общински съвет, регионални и национални институции, граждански организации, медии и др.
Процесът на планиране започва с ясна визия за бъдещето и мисията на съответното структурно звено. Заместник кметовете и кметът определят своите приоритети за работа през годината, свързани с философията на управление на Общината, с приетите програми, планове и стратегии, с бюджета за текущата година, както и с изискванията за работа на местната власт. Сектори, отдели и дирекции планират своята дейност на базата на тези приоритети и ги развиват в план за действие.
Формулярът за планиране включва следните основни теми:
Визия и функция на всеки сектор, отдел, дирекция; виждания за развитие;
Основни цели за периода 2000 2003 г. и основни цели за текущата година;
Основни задачи за постигане на целите за текущата година, разпределени в следните категории: задачи, които се решават с усилията само на един сектор, отдел; междусекторни задачи; задачи по подобряване на работата с гражданите, и НСО; задачи по привличане на инвестиции; задачи за общинските фирми.
План за действие на съответната административна единица с посочени срокове за действие, отговорник и изпълнители, източник на средства, потенциални партньори;
Ресурсно осигуряване;
Приходи и разходи на съответния сектор, отдел, дирекция;
Проекти по привличане на средства;
Използване на компютърната мрежа на общината; необходимост от въвеждане на нови програмни продукти; общи компютърни услуги;
Бази данни в общинската интранет и взаимодействие;
Интернет страница на общината;
Работа със специфични групи: младежи; малцинства; инвалиди; пенсионери; самотни майки; социално слаби граждани;
Партньорство и взаимодействие: с общински фирми; местни, регионални, национални и международни неправителствени организации; обществени съвети; министерства, национални институции; Областен управител; общини побратими;
Работа с ОбС - проблеми за внасяне, срок и ефект;
Подобряване работата с гражданите обслужване, жалби, ускоряване на процедурите;
Център за услуги и информация технология на работа, услуги, необходим персонал;
Работа с медиите на местно, регионални и национално ниво;
Управление на човешките ресурси - длъжностни характеристики, необходимост от обучение и преквалификация, атестация, подобряване организацията на работа.
Ежегодното планиране започва през януари и върви паралелно с подготовката на бюджета за текущата година. Това дава възможност необходимите финансови ресурси за изпълнение на задачите да бъдат оценени и заложени в общинския бюджет.
Планирането не е еднократен акт и плановете не остават само в мрежата на общината. Всяка година планираните дейности се отчитат двукратно през юли и през декември.
Формулярите за планиране, както и ежегодните планове и последващи отчети, се намират в компютърната мрежа на общината и във всеки един момент всеки общински служител знае какво предстои и какво не е изпълнено. От 2002 г. всички планове и отчети са организирани в база данни със съответни права на достъп, което дава възможност за мониторинг, контрол и ефективно ръководство на общинската дейност.
От началото на 2000 г. ръководителите на структурни звена в Община град Добрич започват работа по ежегодно планиране на своята дейност. Планирането е двустранен процес, при който се планира отдолу нагоре и отгоре надолу . Плановете се разработват с оглед на финансовото състояние на общината за годината, изискванията на нови нормативни документи, новопоявили се възможности и натрупан опит.
Ежегодните планове на общинските служители се правят на базата на формуляр, приет през 2000 г., който позволява логично проследяване на визията на съответната структурна единица, основните цели в средно- и краткосрочен план и задачи, необходимите човешки, материални и финансови ресурси, необходимо взаимодействие с Общински съвет, регионални и национални институции, граждански организации, медии и др.
Процесът на планиране започва с ясна визия за бъдещето и мисията на съответното структурно звено. Заместник кметовете и кметът определят своите приоритети за работа през годината, свързани с философията на управление на Общината, с приетите програми, планове и стратегии, с бюджета за текущата година, както и с изискванията за работа на местната власт. Сектори, отдели и дирекции планират своята дейност на базата на тези приоритети и ги развиват в план за действие.
Формулярът за планиране включва следните основни теми:
Визия и функция на всеки сектор, отдел, дирекция; виждания за развитие;
Основни цели за периода 2000 2003 г. и основни цели за текущата година;
Основни задачи за постигане на целите за текущата година, разпределени в следните категории: задачи, които се решават с усилията само на един сектор, отдел; междусекторни задачи; задачи по подобряване на работата с гражданите, и НСО; задачи по привличане на инвестиции; задачи за общинските фирми.
План за действие на съответната административна единица с посочени срокове за действие, отговорник и изпълнители, източник на средства, потенциални партньори;
Ресурсно осигуряване;
Приходи и разходи на съответния сектор, отдел, дирекция;
Проекти по привличане на средства;
Използване на компютърната мрежа на общината; необходимост от въвеждане на нови програмни продукти; общи компютърни услуги;
Бази данни в общинската интранет и взаимодействие;
Интернет страница на общината;
Работа със специфични групи: младежи; малцинства; инвалиди; пенсионери; самотни майки; социално слаби граждани;
Партньорство и взаимодействие: с общински фирми; местни, регионални, национални и международни неправителствени организации; обществени съвети; министерства, национални институции; Областен управител; общини побратими;
Работа с ОбС - проблеми за внасяне, срок и ефект;
Подобряване работата с гражданите обслужване, жалби, ускоряване на процедурите;
Център за услуги и информация технология на работа, услуги, необходим персонал;
Работа с медиите на местно, регионални и национално ниво;
Управление на човешките ресурси - длъжностни характеристики, необходимост от обучение и преквалификация, атестация, подобряване организацията на работа.
Ежегодното планиране започва през януари и върви паралелно с подготовката на бюджета за текущата година. Това дава възможност необходимите финансови ресурси за изпълнение на задачите да бъдат оценени и заложени в общинския бюджет.
Планирането не е еднократен акт и плановете не остават само в мрежата на общината. Всяка година планираните дейности се отчитат двукратно през юли и през декември.
Формулярите за планиране, както и ежегодните планове и последващи отчети, се намират в компютърната мрежа на общината и във всеки един момент всеки общински служител знае какво предстои и какво не е изпълнено. От 2002 г. всички планове и отчети са организирани в база данни със съответни права на достъп, което дава възможност за мониторинг, контрол и ефективно ръководство на общинската дейност.
Резултати
Чрез въвеждането на ежегодното планиране Община град Добрич постига:
1. Обединяващ документ и инструмент за развитие на общинска администрация;
2. Ръководство и средство за планиране, управление и контрол;
3. Ясна и безпристрастна оценка на необходими финансови, човешки и материални ресурси;
4. Приоритизация на цели, задачи и действия;
5. Подобряване на взаимодействието на различните нива в общинската администрация и с външни партньори.
6. Гаранция за ефективно и пълноценно използване на наличните ресурси;
7. Измерител на промяната и прогреса в общинска администрация;
8. Приемственост и екипност в работата.
9. Повишена ефективност и ефикасност в действията на общинска администрация.
Чрез въвеждането на ежегодното планиране Община град Добрич постига:
1. Обединяващ документ и инструмент за развитие на общинска администрация;
2. Ръководство и средство за планиране, управление и контрол;
3. Ясна и безпристрастна оценка на необходими финансови, човешки и материални ресурси;
4. Приоритизация на цели, задачи и действия;
5. Подобряване на взаимодействието на различните нива в общинската администрация и с външни партньори.
6. Гаранция за ефективно и пълноценно използване на наличните ресурси;
7. Измерител на промяната и прогреса в общинска администрация;
8. Приемственост и екипност в работата.
9. Повишена ефективност и ефикасност в действията на общинска администрация.
Иноватор: Правда Димова
Дата на публикация: 01 септември 2003
Номинации: 5
Правда Димова
Началник отдел
Добрич - 9300
ул. "България" 12
Tel:(058) 600 316
Fax:(058) 600 166
http://www.dobrich.org
Дата на публикация: 01 септември 2003
Номинации: 5
Правда Димова
Началник отдел
Добрич - 9300
ул. "България" 12
Tel:(058) 600 316
Fax:(058) 600 166
http://www.dobrich.org
[Номинирай]
назад