Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Проект Заведи ме у дома ІІ
Спасете децата - Обединено кралство
Предистория
През есента на 2001 г. Спасете децата подкрепя изследване на причините за настаняване на деца в ДМСГ в Русе. Изследователският екип проучва случаите на 70 от общо 78-те деца, настанени в дома по социален критерий.
Във всички изследвани случаи близките на детето са издирени и интервюирани за условията, при които живеят и за причините да оставят децата си в дома. Резултатите от изследването и анализът на данните, след това от консултант от Нов български университет, София, категорично подкрепят необходимостта да се възприеме алтернативен подход в грижата за деца. Изследването, наречено Заведи ме у дома , служи за основа на самия проект.
През есента на 2001 г. Спасете децата подкрепя изследване на причините за настаняване на деца в ДМСГ в Русе. Изследователският екип проучва случаите на 70 от общо 78-те деца, настанени в дома по социален критерий.
Във всички изследвани случаи близките на детето са издирени и интервюирани за условията, при които живеят и за причините да оставят децата си в дома. Резултатите от изследването и анализът на данните, след това от консултант от Нов български университет, София, категорично подкрепят необходимостта да се възприеме алтернативен подход в грижата за деца. Изследването, наречено Заведи ме у дома , служи за основа на самия проект.
Практика
Партньори по проекта са Министерство на труда и социалната политика, Министерство на здравеопазването, Министерство на финансите, Държавната агенция за закрила на детето, Община Русе, Дирекция Социално подпомагане и Спасете децата Обединено кралство като координиращ партньор.
Премахване на показателя "бедност" като основание за настаняване в ДМСГ. В конкретния случай това означава ревизиране на чл. 17 (1), т. 11 Правилника за устройството и дейността на домовете за медико-социални грижи за деца. Такова ревизиране би предотвратило по-нататъшно настаняване на деца в Дома по чисто икономически причини, което в момента става по молба на родителите и с решение на директора на Дома. Ако социалният работник прецени, че семейството не е толкова бедно, че да се нуждае от социална помощ, и че няма никаква друга заплаха за детето, настаняване няма да се допуска, а ще се предлага друга форма на подкрепа (чл. 23 от ЗЗД). Ако се прецени, че настаняването в Дома е единствената възможност за детето, настаняването ще става само съгласно ЗЗД - с решение на съда или временно по административен ред със заповед на ръководителя на ОССП.
Назначаване на двама социални работника от ОССП/ОЗД, които да идентифицират семейства в риск и да провеждат съвременна социална работа с тях.
Основната част от работата на социалните работници ще бъде да идентифицират "семейства в риск" и да извършват редовни посещения с цел оказване на подкрепа, като оценяват условията на живот, семейната ситуация, доходите им и други социално-икономически показатели. Предвид големия процент деца от ромски произход, настанени в Дома по икономически причини, препоръчително е единият социален работник да бъде от ромски произход.
Създаване на целеви фонд за социално подпомагане (т.е. предоставяне на суми за закупуване на облекло, детски храни и т.н.), от който да могат да се насочват средства по преценка на социалните работници към семейства, за които е установено, че съществува риск да настанят детето си в дом. Социалните работници е нужно да имат свободата да правят еднократни или регулярни плащания за решаване на конкретен проблем.
Кампания чрез медиите, формални и неформални структури на общността, училищни и други мрежи с акцент върху негативните аспекти на отглеждане на деца в институции, с цел да се формира обществена позиция на неприемане на институционалната грижа за деца. В рамките на кампанията са издадени следните материали: 3000 визитни картички, указващи местонахождението на отдела; 5000 дипляни, обясняващи дейността на Отдела за закрила; 1000 листовки за лекари, учители и др. специалисти; 500 празни афиша за ползване от ОЗД при организиране на събития; 500 плаката "Звездата вкъщи"; 20 малки версии на плаката "Звездата вкъщи" със снимки на русенци; 1 аудиоклип и 1 видеоклип. През ноември и декември 2002 г. са направени 109 излъчвания на аудиоклипа по радио Темпо и 37 излъчвания на видеоклипа по телевизия Кис . Публикувани са 8 материала в местната преса, свързани с дейности по проекта, включително обявяване на конкурс за най-добър журналистически материал с награден фонд. През ноември е организирана публична дискусия по въпросите на социалната политика за деца и детски фестивал.
Работа със семейства, чиито деца се отглеждат временно в дома, по осъзнаване правото им "да посещават децата си и да ги вземат със себе си па всяко време, съобразно възможностите си и със съгласието на директора" (чл. 16 (1) от Правилника за устройството и дейността на ДМСГ) ), т.е. часове за посещения, продължителност и честота на посещенията, за да се насърчи увеличаване степента на контакт дете/родител и евентуална реинтеграция. Да се открият възможности за Дома да промени и пренастрои своята традиционна роля на институция, предлагаща трайно настаняване, към институция, която изнася своята дейност извън дома и предлага социални услуги на семействата в общността и да намери нова ниша за себе си по пътя на деинституционализация.
Партньори по проекта са Министерство на труда и социалната политика, Министерство на здравеопазването, Министерство на финансите, Държавната агенция за закрила на детето, Община Русе, Дирекция Социално подпомагане и Спасете децата Обединено кралство като координиращ партньор.
Премахване на показателя "бедност" като основание за настаняване в ДМСГ. В конкретния случай това означава ревизиране на чл. 17 (1), т. 11 Правилника за устройството и дейността на домовете за медико-социални грижи за деца. Такова ревизиране би предотвратило по-нататъшно настаняване на деца в Дома по чисто икономически причини, което в момента става по молба на родителите и с решение на директора на Дома. Ако социалният работник прецени, че семейството не е толкова бедно, че да се нуждае от социална помощ, и че няма никаква друга заплаха за детето, настаняване няма да се допуска, а ще се предлага друга форма на подкрепа (чл. 23 от ЗЗД). Ако се прецени, че настаняването в Дома е единствената възможност за детето, настаняването ще става само съгласно ЗЗД - с решение на съда или временно по административен ред със заповед на ръководителя на ОССП.
Назначаване на двама социални работника от ОССП/ОЗД, които да идентифицират семейства в риск и да провеждат съвременна социална работа с тях.
Основната част от работата на социалните работници ще бъде да идентифицират "семейства в риск" и да извършват редовни посещения с цел оказване на подкрепа, като оценяват условията на живот, семейната ситуация, доходите им и други социално-икономически показатели. Предвид големия процент деца от ромски произход, настанени в Дома по икономически причини, препоръчително е единият социален работник да бъде от ромски произход.
Създаване на целеви фонд за социално подпомагане (т.е. предоставяне на суми за закупуване на облекло, детски храни и т.н.), от който да могат да се насочват средства по преценка на социалните работници към семейства, за които е установено, че съществува риск да настанят детето си в дом. Социалните работници е нужно да имат свободата да правят еднократни или регулярни плащания за решаване на конкретен проблем.
Кампания чрез медиите, формални и неформални структури на общността, училищни и други мрежи с акцент върху негативните аспекти на отглеждане на деца в институции, с цел да се формира обществена позиция на неприемане на институционалната грижа за деца. В рамките на кампанията са издадени следните материали: 3000 визитни картички, указващи местонахождението на отдела; 5000 дипляни, обясняващи дейността на Отдела за закрила; 1000 листовки за лекари, учители и др. специалисти; 500 празни афиша за ползване от ОЗД при организиране на събития; 500 плаката "Звездата вкъщи"; 20 малки версии на плаката "Звездата вкъщи" със снимки на русенци; 1 аудиоклип и 1 видеоклип. През ноември и декември 2002 г. са направени 109 излъчвания на аудиоклипа по радио Темпо и 37 излъчвания на видеоклипа по телевизия Кис . Публикувани са 8 материала в местната преса, свързани с дейности по проекта, включително обявяване на конкурс за най-добър журналистически материал с награден фонд. През ноември е организирана публична дискусия по въпросите на социалната политика за деца и детски фестивал.
Работа със семейства, чиито деца се отглеждат временно в дома, по осъзнаване правото им "да посещават децата си и да ги вземат със себе си па всяко време, съобразно възможностите си и със съгласието на директора" (чл. 16 (1) от Правилника за устройството и дейността на ДМСГ) ), т.е. часове за посещения, продължителност и честота на посещенията, за да се насърчи увеличаване степента на контакт дете/родител и евентуална реинтеграция. Да се открият възможности за Дома да промени и пренастрои своята традиционна роля на институция, предлагаща трайно настаняване, към институция, която изнася своята дейност извън дома и предлага социални услуги на семействата в общността и да намери нова ниша за себе си по пътя на деинституционализация.
Резултати
През декември е проведена междинна независима оценка на дейността по проекта. Регистрирани са 30 % намаляване на броя на децата, отглеждани в ДМСГД в Русе в рамките на няколко месеца активна социална работа.
Сред различните фактори, допринесли за успехите на проекта, най-значими са неговият дизайн, подборът и обучението на двамата социални работници и сътрудничеството между различните ведомства в Русе. Дейностите му се основават на Закона за закрила на детето и се превръщат в част от структурата на социални грижи, което осигурява устойчивостта му.
В ДМСГ - Русе има натрупан огромен опит и умения, които трябва да бъдат използвани в рамките на проекта. Необходимо е да се намери нов ново поприще както за персонала, така и за Дома в прехода към деинституционализация. В тази връзка ще бъде преразгледан профилът на работещите пряко с децата в Дома с оглед да се набележат области за приложение на техните професионални умения и опит извън институцията, или да им се предостави възможност за обучение по предлагане на услуги в общността.
През декември е проведена междинна независима оценка на дейността по проекта. Регистрирани са 30 % намаляване на броя на децата, отглеждани в ДМСГД в Русе в рамките на няколко месеца активна социална работа.
Сред различните фактори, допринесли за успехите на проекта, най-значими са неговият дизайн, подборът и обучението на двамата социални работници и сътрудничеството между различните ведомства в Русе. Дейностите му се основават на Закона за закрила на детето и се превръщат в част от структурата на социални грижи, което осигурява устойчивостта му.
В ДМСГ - Русе има натрупан огромен опит и умения, които трябва да бъдат използвани в рамките на проекта. Необходимо е да се намери нов ново поприще както за персонала, така и за Дома в прехода към деинституционализация. В тази връзка ще бъде преразгледан профилът на работещите пряко с децата в Дома с оглед да се набележат области за приложение на техните професионални умения и опит извън институцията, или да им се предостави възможност за обучение по предлагане на услуги в общността.
Иноватор: Стефан Стоянов<br>Маргарита Янакиева
Дата на публикация: 28 февруари 2003
Номинации: 6
Стефан Стоянов<br>Маргарита Янакиева
София - 1000
ул. Иван Вазов 38, eт. 2, ап. 4
Tel:(02) 986 52 52, 981 49 58, 987 42 37
Fax:(02) 988 14 76
http://www.scukbulgaria.org
Дата на публикация: 28 февруари 2003
Номинации: 6
Стефан Стоянов<br>Маргарита Янакиева
София - 1000
ул. Иван Вазов 38, eт. 2, ап. 4
Tel:(02) 986 52 52, 981 49 58, 987 42 37
Fax:(02) 988 14 76
http://www.scukbulgaria.org
[Номинирай]
назад