Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Изграждане на система е-Общин@ - автоматизация на административно-управленската, информационната и финансовата дейност
Община Вълчедръм
Предистория
Новият начин на предоставяне услуги на гражданите, осъщестяван на принципа едно гише , предопределя изпреварващите темпове, с които местните власти трябва да електронизират дейността си. В рамките на програма Подобряване обслужването на гражданите на ФРМС/ААМР, Община Вълчедръм реализира проект за изграждане на Общински център за услуги и информация на гражданите. Ключовият елемент за постигане целите на проекта е внедряване на е-Управлението, като средство за използване на новите технологии за предоставяне на услуги на гражданите по един много удобен начин.
Новият начин на предоставяне услуги на гражданите, осъщестяван на принципа едно гише , предопределя изпреварващите темпове, с които местните власти трябва да електронизират дейността си. В рамките на програма Подобряване обслужването на гражданите на ФРМС/ААМР, Община Вълчедръм реализира проект за изграждане на Общински център за услуги и информация на гражданите. Ключовият елемент за постигане целите на проекта е внедряване на е-Управлението, като средство за използване на новите технологии за предоставяне на услуги на гражданите по един много удобен начин.
Практика
Създаване на Интернет-страница на общината е първата стъпка на общинското ръководство в усилията за развитието на електронизираните услуги и предоставяне на възможност за двустранна комуникация с граждани, фирми, инвеститори. Чрез нея на клиентите се предоставя информация за общината, за структурата и лицата в местната власт, наредбите на общинския съвет, решения, видове услуги, ресурси, програми, проекти, стратегии, перспективи и др.
Първото предизвикателство е необходимостта от допълнителни умения на Екипа за създаване на добра Интернет-страница, показваща визията на Общината и възможностите за инвестиране с цел привличане на външни инвестиции за местната икономика. Разработката на страницата изисква професионален подход, добро обмисляне и съобразяване с очакванията и изискванията на клиентите. За целта член на екипа взима участие в конференция Общините в България реален партньор и участник в инвестиционния процес организирана от ФРМС и вестник Строителство градът на 6 март 2002 г. в София. Допълнително е потърсена методическа помощ от ФРМС чрез предоставяне на материали и разработки във връзка с изработване маркетинговата стратегия на общината. В резултат на допълнителните умения екипът успешно разработва маркетинговата стратегия на общината, въз основа на която се създава Интернет-страницата с адрес www.valchedram.com официално открита на 1 юни 2002 г.
Достъп до НБД Население чрез ползване на цифров сертификат е следващата стъпка на местното ръководство за изграждане на система е-Общин@ . За целта е необходимо да има достъп до Интернет, цифров сертификат върху смарт карта, споразумение с МРРБ ГД ГРАО .
Осигуряването на достъпа до НБД Население протича по следния начин:
1. Осигуряване достъп до Интернет на един от компютрите в отдел ЕСГРАОН при общинската администрация чрез местна фирма, предоставяща подобни услуги;
2. Издаване на валиден персонален цифров сертификат (електронен подпис): цифровите сертификати, които използва ГД ГРАО , са персонални цифрови сертификати клас 2. Предвид Закона за електронния подпис е необходимо доставка на смарт карта и картов четец. Общината трябва да закупи толкова смарт-карти и цифрови сертификати колкото са служителите, които ще работят НБД Население .
3. Изпращане на подписано електронно писмо до ГД ГРАО , в който да са посочени името на общината, имената на служителите, които ще работят с НБД Население , телефони за връзка, както и декларирано съгласие със споразумението между ГД ГРАО и общинската администрация.
4. Подписване на споразумение с ГД ГРАО , към което се изпраща и копие от фактурата за закупен картов четец.
5. Достъпът до НБД Население се получава в 10-дневен срок след изпълнението на горните условия и получаването на споразумението и копие от фактурата за закупен картов четец в ГД ГРАО , София. Параметрите на достъпа (потребителско име и парола), както и начина на работа се съобщават от ръководителя на съответното ТЗ ГРАО . Община Вълчедръм има сключено споразумение с ГД ГРАО на 8 юли 2002 г.
Внедряване на програмна система Е-община - автоматизация на финансовата и административно-управленческа дейност , предоставена от Банк Хай Сис ООД, София.
Тази стъпка на общинското ръководство е ключова относно внедряване на електронното управление в общината. След продължително проучване пазара на софтуер общинското ръководство избира фирма Банка Хай Сис ООД, която е разработила почти пълен пакет от отделни продукти за автоматизация на дейностите в общините. Осъществено е инсталиране и настройка на оперативните модули за заявения брой работни места: Деловодство 2; Касов салон 1; Наеми на общинска собственост - 4; Лицензи и разрешителни 1. Проведено е обучение на служителите за работа с всички оперативни модули. Внедрената система Е-община осигурява предлагането на нови услуги и по-високо качество на обслужване на гражданите в общината, както и бърза и точна информация на всички нива на управление.
Създаване на Информационно гише на Предприемача .
Тази стъпка на общинското ръководство е насочена към надграждане дейността на открития Общински център за услуги и информация на гражданите. Представителите от общинския екип участват в дискусионна среща Обогатяване на общинските центрове за информация и обслужване на гражданите чрез внедряване на Гише на предприемача , проведена от ФРМС/АМСП на 25 октомври 2002 г. в София. Следваща стъпка на общинското ръководство е подписване на 28 ноември 2002 г. на Споразумение за сътрудничество за създаване на Информационно гише на предприемача между АМСП към МС и Община Вълчедръм. Водени от убеждението, че подобряването на средата за функционирането на българските фирми има пряко влияние върху икономическия растеж, страните по споразумението обединяват своите усилия за намаляване на административните бариери пред малкия и среден бизнес чрез създавана на информационно Гише на предприемача, което ще бъде администрирано от Общината, и ще работи с помощта на информационната система, разработена от АМСП.
Информационната система Гише на предприемача ще бъде предоставена безвъзмездно на общината на електронен и хартиен носител, съдържащ административните процедури за регистрация на фирма, за строителство и въвеждане в експлоатация на търговски обект и за получаване на лиценз, разрешение или регистрация на определени стопански дейности. Общината поема ангажимента да адаптира описаните в продукта административно процедури съобразно реда за тяхното извършване от компетентните органи на нейната територия.
Създаване на Интернет-страница на общината е първата стъпка на общинското ръководство в усилията за развитието на електронизираните услуги и предоставяне на възможност за двустранна комуникация с граждани, фирми, инвеститори. Чрез нея на клиентите се предоставя информация за общината, за структурата и лицата в местната власт, наредбите на общинския съвет, решения, видове услуги, ресурси, програми, проекти, стратегии, перспективи и др.
Първото предизвикателство е необходимостта от допълнителни умения на Екипа за създаване на добра Интернет-страница, показваща визията на Общината и възможностите за инвестиране с цел привличане на външни инвестиции за местната икономика. Разработката на страницата изисква професионален подход, добро обмисляне и съобразяване с очакванията и изискванията на клиентите. За целта член на екипа взима участие в конференция Общините в България реален партньор и участник в инвестиционния процес организирана от ФРМС и вестник Строителство градът на 6 март 2002 г. в София. Допълнително е потърсена методическа помощ от ФРМС чрез предоставяне на материали и разработки във връзка с изработване маркетинговата стратегия на общината. В резултат на допълнителните умения екипът успешно разработва маркетинговата стратегия на общината, въз основа на която се създава Интернет-страницата с адрес www.valchedram.com официално открита на 1 юни 2002 г.
Достъп до НБД Население чрез ползване на цифров сертификат е следващата стъпка на местното ръководство за изграждане на система е-Общин@ . За целта е необходимо да има достъп до Интернет, цифров сертификат върху смарт карта, споразумение с МРРБ ГД ГРАО .
Осигуряването на достъпа до НБД Население протича по следния начин:
1. Осигуряване достъп до Интернет на един от компютрите в отдел ЕСГРАОН при общинската администрация чрез местна фирма, предоставяща подобни услуги;
2. Издаване на валиден персонален цифров сертификат (електронен подпис): цифровите сертификати, които използва ГД ГРАО , са персонални цифрови сертификати клас 2. Предвид Закона за електронния подпис е необходимо доставка на смарт карта и картов четец. Общината трябва да закупи толкова смарт-карти и цифрови сертификати колкото са служителите, които ще работят НБД Население .
3. Изпращане на подписано електронно писмо до ГД ГРАО , в който да са посочени името на общината, имената на служителите, които ще работят с НБД Население , телефони за връзка, както и декларирано съгласие със споразумението между ГД ГРАО и общинската администрация.
4. Подписване на споразумение с ГД ГРАО , към което се изпраща и копие от фактурата за закупен картов четец.
5. Достъпът до НБД Население се получава в 10-дневен срок след изпълнението на горните условия и получаването на споразумението и копие от фактурата за закупен картов четец в ГД ГРАО , София. Параметрите на достъпа (потребителско име и парола), както и начина на работа се съобщават от ръководителя на съответното ТЗ ГРАО . Община Вълчедръм има сключено споразумение с ГД ГРАО на 8 юли 2002 г.
Внедряване на програмна система Е-община - автоматизация на финансовата и административно-управленческа дейност , предоставена от Банк Хай Сис ООД, София.
Тази стъпка на общинското ръководство е ключова относно внедряване на електронното управление в общината. След продължително проучване пазара на софтуер общинското ръководство избира фирма Банка Хай Сис ООД, която е разработила почти пълен пакет от отделни продукти за автоматизация на дейностите в общините. Осъществено е инсталиране и настройка на оперативните модули за заявения брой работни места: Деловодство 2; Касов салон 1; Наеми на общинска собственост - 4; Лицензи и разрешителни 1. Проведено е обучение на служителите за работа с всички оперативни модули. Внедрената система Е-община осигурява предлагането на нови услуги и по-високо качество на обслужване на гражданите в общината, както и бърза и точна информация на всички нива на управление.
Създаване на Информационно гише на Предприемача .
Тази стъпка на общинското ръководство е насочена към надграждане дейността на открития Общински център за услуги и информация на гражданите. Представителите от общинския екип участват в дискусионна среща Обогатяване на общинските центрове за информация и обслужване на гражданите чрез внедряване на Гише на предприемача , проведена от ФРМС/АМСП на 25 октомври 2002 г. в София. Следваща стъпка на общинското ръководство е подписване на 28 ноември 2002 г. на Споразумение за сътрудничество за създаване на Информационно гише на предприемача между АМСП към МС и Община Вълчедръм. Водени от убеждението, че подобряването на средата за функционирането на българските фирми има пряко влияние върху икономическия растеж, страните по споразумението обединяват своите усилия за намаляване на административните бариери пред малкия и среден бизнес чрез създавана на информационно Гише на предприемача, което ще бъде администрирано от Общината, и ще работи с помощта на информационната система, разработена от АМСП.
Информационната система Гише на предприемача ще бъде предоставена безвъзмездно на общината на електронен и хартиен носител, съдържащ административните процедури за регистрация на фирма, за строителство и въвеждане в експлоатация на търговски обект и за получаване на лиценз, разрешение или регистрация на определени стопански дейности. Общината поема ангажимента да адаптира описаните в продукта административно процедури съобразно реда за тяхното извършване от компетентните органи на нейната територия.
Резултати
Внедряването на система е-Общин@ - автоматизация на административно-управленската, информационната и финансовата дейност има следните предимства:
- Представяне в Интернет на възможностите на общината;
- Ново, по-добро качество на обслужване на гражданите и фирмите от общината;
- Подобряване достъпа до информация за административните процедури;
- Повишаване конкурентноспособността на българските предприятия чрез облекчаване на административните им тежести;
- Нова организация на съхранение на документи и данни и връзка между тях;
- Отвореност, с възможности за допълване и развитие;
- Бърза и ефективна работа;
- Увеличаване прозрачността в работата на администрацията.
Внедряването на система е-Общин@ - автоматизация на административно-управленската, информационната и финансовата дейност има следните предимства:
- Представяне в Интернет на възможностите на общината;
- Ново, по-добро качество на обслужване на гражданите и фирмите от общината;
- Подобряване достъпа до информация за административните процедури;
- Повишаване конкурентноспособността на българските предприятия чрез облекчаване на административните им тежести;
- Нова организация на съхранение на документи и данни и връзка между тях;
- Отвореност, с възможности за допълване и развитие;
- Бърза и ефективна работа;
- Увеличаване прозрачността в работата на администрацията.
Иноватор: Иван Върбанов
Дата на публикация: 02 декември 2002
Номинации: 19
Иван Върбанов
Секретар
Вълчедръм - 3650
Tel:(09744) 21 38
Fax:(09744) 34 06
http://www.valchedram.com
Дата на публикация: 02 декември 2002
Номинации: 19
Иван Върбанов
Секретар
Вълчедръм - 3650
Tel:(09744) 21 38
Fax:(09744) 34 06
http://www.valchedram.com
[Номинирай]
назад