Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Поддръжка и актуализация на данните за имотите и собствеността в Столична община
Географска информационна система на София ЕООД
Предистория
Столична община е разположена на 1000 кв. kм и обхваща компактния град (180 кв. км.), 3 града и 35 села. Повече от 100 години в кадастралната служба на общината са създавани кадастрални планове за урбанизираните територии. За гр. София се поддържат кадастрални планове в М 1:1000 - 1200 кадастрални листа и в мащаб 1:500 около 2400 листа. Информацията за собствеността е регистрирана в т.нар. разписни книги.
По създаване на информационна система (ИС) на кадастъра и оцифряването на кадастралните планове се работи от 1987 г., но концентрирана и целенасочена дейност по изграждане на ИС започна през 1998 г.
Столична община е разположена на 1000 кв. kм и обхваща компактния град (180 кв. км.), 3 града и 35 села. Повече от 100 години в кадастралната служба на общината са създавани кадастрални планове за урбанизираните територии. За гр. София се поддържат кадастрални планове в М 1:1000 - 1200 кадастрални листа и в мащаб 1:500 около 2400 листа. Информацията за собствеността е регистрирана в т.нар. разписни книги.
По създаване на информационна система (ИС) на кадастъра и оцифряването на кадастралните планове се работи от 1987 г., но концентрирана и целенасочена дейност по изграждане на ИС започна през 1998 г.
Практика
1. Дигитализация на информацията
За основа на базите данни е извършено дигитализиране на наличните кадастралните и регулационни планове. Тази дейност приключва през 2001 г. като общият брой на дигитализираните имоти е 133 хил., а на сградите 242 хил.
Дигитализацията на кадастралните планове е извършена с ArcView и допълнителни приложения, разработени специализирано за дейностите по оцифряването. Регулационните планове са дигитализирани в среда на Autocad.
С помощта на специализиран софтуер са въведени в база данни имената на собствениците от разписните книги. Направена е детайлна проверка за уникалността на имотните номера в кадастралната карта и са напаснати номерата на имотите от кадастралната карта и регулационните планове. При тази проверка към всеки имот са привързани съответните данни от книгите за собственост.
В момента се работи по въвеждане на информацията от Актовете за Общинска собственост, въвеждане на вписаните актове в служба Вписване и привързване на тази информация за собствеността към кадастралните и регулационните планове.
2. Създаване на информационна система
Информационната система е разработена от ГИС София и специалистите на фирма Мапекс АД, които имат богат опит и успешни реализации на софтуерни решения за кадастър.
Основната идея на развитието на ИС е отделянето на потребителския интерфейс от ядрото на системата. По този начин се оформят трите части на ИС:
Ядро структурирани данни и релации, които поддържат целостта на данните, решават специфични задачи на кадастъра и осигуряват правата на достъп до данните. Ядрото на системата е реализирано с MS SQL Server.
Библиотека от функции процедури и функции, които извършват обмен на данни между ядрото на системата и интерфейса. Реализирани са като библиотека от DLL.
Потребителски интерфейс използвани са ESRI ArcView 3.2 и продукти на Autodesk. Разработен е и собствен интерфейс.
За работата на ИС е създадена специална комуникационна среда и система за защита на информацията. Следваща стъпка в развитието на ИС е преминаването към обектно релационен модел на данните с помощта на ESRI ArcSDE.
3. Функционалност на Информационната система
Предвидени са функции за търсене на имоти по данни за собственика име на юридическо или физическо лице, ЕГН/Булстат. За намерения имот се проверяват документите за собственост, а ако се наложи, системата може да го открие и визуализира на картата.
Потребителите имат възможност да проверяват бързо и удобно характеристиките на имот от кадастралната карта като го изберат с мишката, след което системата автоматично извежда справка с неговата площ, предназначение, вид на територията, кадастралните листове, кадастрален номер и др.
ИС предлага възможности за редактиране на данните за избрания имот (сграда) и собствениците му. Промяна на границите на имота се извършва с ArcView.
На картата може да се открият и покажат имоти по зададени кадастрални номера, да се видят границите на планоснимачните райони и кадастралните листове, да се направи справка за имотите с дублирани планоснимачни номера и т.н.
Специалистите на Мапекс АД разработват и внедряват някои аспекти на система за управление на качеството в ГИС София, съгласно която дефинират правата за достъп до ИС. Предвидена е детайлна справка за историята на промените в кадастъра, направени в даден период от служителите на ГИС София.
4. Обмен на данни със Служба Вписване
Като първа стъпка за преминаване към работа съгласно изискванията на ЗКИР, по поръчка на ГИС София Мапекс разработва процедури за обмен на данни между Служба вписване и графичната база данни на ГИС София. Така на следващия етап ИС на Служба Вписване и ГИС София ще работят съвместно, използвайки единна информация, с което се гарантира верността на данните.
1. Дигитализация на информацията
За основа на базите данни е извършено дигитализиране на наличните кадастралните и регулационни планове. Тази дейност приключва през 2001 г. като общият брой на дигитализираните имоти е 133 хил., а на сградите 242 хил.
Дигитализацията на кадастралните планове е извършена с ArcView и допълнителни приложения, разработени специализирано за дейностите по оцифряването. Регулационните планове са дигитализирани в среда на Autocad.
С помощта на специализиран софтуер са въведени в база данни имената на собствениците от разписните книги. Направена е детайлна проверка за уникалността на имотните номера в кадастралната карта и са напаснати номерата на имотите от кадастралната карта и регулационните планове. При тази проверка към всеки имот са привързани съответните данни от книгите за собственост.
В момента се работи по въвеждане на информацията от Актовете за Общинска собственост, въвеждане на вписаните актове в служба Вписване и привързване на тази информация за собствеността към кадастралните и регулационните планове.
2. Създаване на информационна система
Информационната система е разработена от ГИС София и специалистите на фирма Мапекс АД, които имат богат опит и успешни реализации на софтуерни решения за кадастър.
Основната идея на развитието на ИС е отделянето на потребителския интерфейс от ядрото на системата. По този начин се оформят трите части на ИС:
Ядро структурирани данни и релации, които поддържат целостта на данните, решават специфични задачи на кадастъра и осигуряват правата на достъп до данните. Ядрото на системата е реализирано с MS SQL Server.
Библиотека от функции процедури и функции, които извършват обмен на данни между ядрото на системата и интерфейса. Реализирани са като библиотека от DLL.
Потребителски интерфейс използвани са ESRI ArcView 3.2 и продукти на Autodesk. Разработен е и собствен интерфейс.
За работата на ИС е създадена специална комуникационна среда и система за защита на информацията. Следваща стъпка в развитието на ИС е преминаването към обектно релационен модел на данните с помощта на ESRI ArcSDE.
3. Функционалност на Информационната система
Предвидени са функции за търсене на имоти по данни за собственика име на юридическо или физическо лице, ЕГН/Булстат. За намерения имот се проверяват документите за собственост, а ако се наложи, системата може да го открие и визуализира на картата.
Потребителите имат възможност да проверяват бързо и удобно характеристиките на имот от кадастралната карта като го изберат с мишката, след което системата автоматично извежда справка с неговата площ, предназначение, вид на територията, кадастралните листове, кадастрален номер и др.
ИС предлага възможности за редактиране на данните за избрания имот (сграда) и собствениците му. Промяна на границите на имота се извършва с ArcView.
На картата може да се открият и покажат имоти по зададени кадастрални номера, да се видят границите на планоснимачните райони и кадастралните листове, да се направи справка за имотите с дублирани планоснимачни номера и т.н.
Специалистите на Мапекс АД разработват и внедряват някои аспекти на система за управление на качеството в ГИС София, съгласно която дефинират правата за достъп до ИС. Предвидена е детайлна справка за историята на промените в кадастъра, направени в даден период от служителите на ГИС София.
4. Обмен на данни със Служба Вписване
Като първа стъпка за преминаване към работа съгласно изискванията на ЗКИР, по поръчка на ГИС София Мапекс разработва процедури за обмен на данни между Служба вписване и графичната база данни на ГИС София. Така на следващия етап ИС на Служба Вписване и ГИС София ще работят съвместно, използвайки единна информация, с което се гарантира верността на данните.
Резултати
Внедряването на ИС на кадастъра и имотния регистър в Столична община ще постига:
- Подобряване ефективността на общинско управление;
- Бързо и компетентно обслужване на гражданите с кадастрална информация;
- Достъп до кадастралните данни на заинтересовани организации и институции напр. БТК, Софийска вода, Електроразпределение и др.
- Сигурност при извършване на сделки с недвижими имоти;
- Надеждност при съхранение на данните в резултат от организацията и контрола на достъп и актуализация на информацията;
- Повишаване на квалификацията на специалистите и тяхната удовлетвореност от работата с модерни технологии.
Внедряването на ИС на кадастъра и имотния регистър в Столична община ще постига:
- Подобряване ефективността на общинско управление;
- Бързо и компетентно обслужване на гражданите с кадастрална информация;
- Достъп до кадастралните данни на заинтересовани организации и институции напр. БТК, Софийска вода, Електроразпределение и др.
- Сигурност при извършване на сделки с недвижими имоти;
- Надеждност при съхранение на данните в резултат от организацията и контрола на достъп и актуализация на информацията;
- Повишаване на квалификацията на специалистите и тяхната удовлетвореност от работата с модерни технологии.
[Номинирай]
назад