Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Ефективен модел за социална рехабилитация и интеграция на малолетни и непълнолетни правонарушители
Център за интеграция на криминално проявени и рискови групи (ЦИКПРГ)
Предистория
Според отчета на РДВР - гр. Пазарджик за 2000 година в Детска педагогическа стая са се водили на отчет 651 лица, като малолетните са били 192, а непълнолетните - 459.
Най-характерните негативни явления при малолетните и непълнолетни нарушители са: скитничество, бягство от къщи, тютюнопушене, употреба на алкохол, кражби, грабежи, изнудвания и проституция. Особено тревожен е ръстът на употреба на упойващи вещества.
Открояват се основни проблема се открояват, свързани с инструментите и ресурсите за въздействие върху тези процеси: недостатъчна заинтересованост и координация между институциите, работещи с деца; не се работи навреме със застрашените за отпадане и отпадащите от училище деца и липсва информационна банка за отпадналите ученици; недостатъчна подготовка на обществените възпитатели, членовете на МКБППМН и представителите на ДПС; неприложими се оказват повечето от налаганите мерки по ЗБППМК и не се използват алтернативни форми за въздействие върху целевата група; не се използват възможностите на НСО в региона.
Според отчета на РДВР - гр. Пазарджик за 2000 година в Детска педагогическа стая са се водили на отчет 651 лица, като малолетните са били 192, а непълнолетните - 459.
Най-характерните негативни явления при малолетните и непълнолетни нарушители са: скитничество, бягство от къщи, тютюнопушене, употреба на алкохол, кражби, грабежи, изнудвания и проституция. Особено тревожен е ръстът на употреба на упойващи вещества.
Открояват се основни проблема се открояват, свързани с инструментите и ресурсите за въздействие върху тези процеси: недостатъчна заинтересованост и координация между институциите, работещи с деца; не се работи навреме със застрашените за отпадане и отпадащите от училище деца и липсва информационна банка за отпадналите ученици; недостатъчна подготовка на обществените възпитатели, членовете на МКБППМН и представителите на ДПС; неприложими се оказват повечето от налаганите мерки по ЗБППМК и не се използват алтернативни форми за въздействие върху целевата група; не се използват възможностите на НСО в региона.
Практика
Практиката се осъществява на три етапа:
Подготвителен етап
- Периодът е свързан с набиране на информация по отношение на законодателство, съществуващи ресурси на организациите партньори информационна база данни на ефективни практики и модели, човешки ресурс, инфраструктура; създаване на партньорство и ефективен информационен обмен между изпълняващата организация и партньорите: местна власт, ОССП, отдел Закрила на детето , детска педагогическа стая (ДПС), местна комисия за борба с противообществени прояви при малолетни и непълнолетни (МКБППМН); партньорства с представители на организации и институции, работещи с млади правонарушители.
- Обучение на представители и създаване на ефективен модел с участието на всички заинтересовани страни; обучението включва запознаване с международни практики за работа с млади правонарушители и възможността за прилагането им в България, както и обсъждане, дискутиране и създаване на програми за работа на база опита и ресурса на институциите и организациите.
- Oценката на модела включва три нива: самооценка включваща мониторинг и анализ от страна на екипа и специалистите, реализиращи проекта и програма Алтернатива за работа с млади правонарушители; обратна връзка от целевата група разработени са въпросници, анкетни карти и формуляри за обратна връзка от пряката целева група млади хора с проблеми в поведението, техните родители, настойници или попечители; супервизия извършена от специалисти от Клиниката по съдебна психология и съдебна психиатрия доц. Павлина Петкова и доц. Владимир Велинов и от Стефан Георгиев от Асоциация Интегриране в общността , специалисти в работата с правонарушители, извършване на проучвания на личността и жизнената среда;
Същностен етап
- Реализиране на модел на практика по отношение на междуинституционалното сътрудничество - в модела са включени Общинска служба социално подпомагане, Отдел Закрила на детето , ДПС, РДВР, Районна прокуратура, НСО. Моделът е насочен към ефективно сътрудничество и обмен на информация относно целевата група с цел ефективна работа и работа по отделни случаи, намаляване на риска от повторно извършване на престъпление или правонарушение.
- Социална работа с малолетни и непълнолетни правонарушители на два етапа: Програма Алтернатива се състои от два непосредствено свързани етапа:
- Програма Алтернативно лято с продължителност 7 дена. Реализира се в среда, максимално отдалечена от всекидневната и цели добиване на умения за ефективно общуване и разрешаване на конфликти, подобряване на самооценката и умения за планиране и оцеляване в екстремни ситуации;
- Програма Алтернатива следва във времето програма Алтернативно лято , реализира се в 8 срещи във всекидневна среда и цели подготовка за самостоятелно справяне във ежедневието. Обсъждат се проблеми и казуси, срещи с преподаватели, инициативи за приобщаване на участниците към живота на града и общността на техните връстници;
По отношение на информационна и публичната дейност възникват проблеми, касаещи конфиденциалността на личната информация. Организирането на репортажи, представящи пряко работата с целевата група, са единствено възможни с разрешението на родителите на участниците, и съобразяване с желанието им да не се дава публичност на проявата, свързана с техните деца. При подобен вид програми от изключително значение е работата, свързана с подробно разясняване и запознаване на родителите с програмата, дейностите, екипите, които ще я реализират и периодични контакти с цел информиране за резултатите.
Заключителен етап анализ на резултатите и промените.
Като завършек на проекта е проведена заключителна работа среща, обединяваща представители на всички институции, включени в работата по проекта, и специалисти от национални институции с цел супервизия. На тази среща след представяне на резултатите, в детайли (количествени и качествени) са начертани следните фактори, необходими условия за подобряване на работата и препоръки:
Тенденции при работата с малолетни и непълнолетни нарушители:
- програмите от грижи да се реализират от мултидисциплинарни екипи - за оценка на специфичните и комплексни нужди;
- съблюдаване на международните стандарти и изискванията на Конвенцията за закрила правата на детето;
- програмите да бъдат базирани на принципа за развиване на личностна ангажираност, добра информираност и годност за компетентен избор при подрастващите;
- програмите да съчетават социално-психологическа подкрепа за промяна, развитие и спазване на наложените от съда или комисията ограничения, санкции или наказания.
Практиката се осъществява на три етапа:
Подготвителен етап
- Периодът е свързан с набиране на информация по отношение на законодателство, съществуващи ресурси на организациите партньори информационна база данни на ефективни практики и модели, човешки ресурс, инфраструктура; създаване на партньорство и ефективен информационен обмен между изпълняващата организация и партньорите: местна власт, ОССП, отдел Закрила на детето , детска педагогическа стая (ДПС), местна комисия за борба с противообществени прояви при малолетни и непълнолетни (МКБППМН); партньорства с представители на организации и институции, работещи с млади правонарушители.
- Обучение на представители и създаване на ефективен модел с участието на всички заинтересовани страни; обучението включва запознаване с международни практики за работа с млади правонарушители и възможността за прилагането им в България, както и обсъждане, дискутиране и създаване на програми за работа на база опита и ресурса на институциите и организациите.
- Oценката на модела включва три нива: самооценка включваща мониторинг и анализ от страна на екипа и специалистите, реализиращи проекта и програма Алтернатива за работа с млади правонарушители; обратна връзка от целевата група разработени са въпросници, анкетни карти и формуляри за обратна връзка от пряката целева група млади хора с проблеми в поведението, техните родители, настойници или попечители; супервизия извършена от специалисти от Клиниката по съдебна психология и съдебна психиатрия доц. Павлина Петкова и доц. Владимир Велинов и от Стефан Георгиев от Асоциация Интегриране в общността , специалисти в работата с правонарушители, извършване на проучвания на личността и жизнената среда;
Същностен етап
- Реализиране на модел на практика по отношение на междуинституционалното сътрудничество - в модела са включени Общинска служба социално подпомагане, Отдел Закрила на детето , ДПС, РДВР, Районна прокуратура, НСО. Моделът е насочен към ефективно сътрудничество и обмен на информация относно целевата група с цел ефективна работа и работа по отделни случаи, намаляване на риска от повторно извършване на престъпление или правонарушение.
- Социална работа с малолетни и непълнолетни правонарушители на два етапа: Програма Алтернатива се състои от два непосредствено свързани етапа:
- Програма Алтернативно лято с продължителност 7 дена. Реализира се в среда, максимално отдалечена от всекидневната и цели добиване на умения за ефективно общуване и разрешаване на конфликти, подобряване на самооценката и умения за планиране и оцеляване в екстремни ситуации;
- Програма Алтернатива следва във времето програма Алтернативно лято , реализира се в 8 срещи във всекидневна среда и цели подготовка за самостоятелно справяне във ежедневието. Обсъждат се проблеми и казуси, срещи с преподаватели, инициативи за приобщаване на участниците към живота на града и общността на техните връстници;
По отношение на информационна и публичната дейност възникват проблеми, касаещи конфиденциалността на личната информация. Организирането на репортажи, представящи пряко работата с целевата група, са единствено възможни с разрешението на родителите на участниците, и съобразяване с желанието им да не се дава публичност на проявата, свързана с техните деца. При подобен вид програми от изключително значение е работата, свързана с подробно разясняване и запознаване на родителите с програмата, дейностите, екипите, които ще я реализират и периодични контакти с цел информиране за резултатите.
Заключителен етап анализ на резултатите и промените.
Като завършек на проекта е проведена заключителна работа среща, обединяваща представители на всички институции, включени в работата по проекта, и специалисти от национални институции с цел супервизия. На тази среща след представяне на резултатите, в детайли (количествени и качествени) са начертани следните фактори, необходими условия за подобряване на работата и препоръки:
Тенденции при работата с малолетни и непълнолетни нарушители:
- програмите от грижи да се реализират от мултидисциплинарни екипи - за оценка на специфичните и комплексни нужди;
- съблюдаване на международните стандарти и изискванията на Конвенцията за закрила правата на детето;
- програмите да бъдат базирани на принципа за развиване на личностна ангажираност, добра информираност и годност за компетентен избор при подрастващите;
- програмите да съчетават социално-психологическа подкрепа за промяна, развитие и спазване на наложените от съда или комисията ограничения, санкции или наказания.
Резултати
Като резултат от проекта бяха създадени:
- механизми за взаимодействие между местна власт, държавни институции и НСО;
- устойчива общност от съмишленици както в общината, така и на национално ниво;
- повишаване на личностовите ресурси за справяне с житейските проблеми на малолетни и непълнолетни и техните родители;
- създаване на модел на Център за социални услуги с разработени и апробирани програми;
- повишаване капацитета на организацията и подпомагане процеса по специализация на Център за интеграция на криминално проявени и рискови групи по програми за работа с правонарушители и в частност във възрастовата група 12-17 години.
Като резултат от проекта бяха създадени:
- механизми за взаимодействие между местна власт, държавни институции и НСО;
- устойчива общност от съмишленици както в общината, така и на национално ниво;
- повишаване на личностовите ресурси за справяне с житейските проблеми на малолетни и непълнолетни и техните родители;
- създаване на модел на Център за социални услуги с разработени и апробирани програми;
- повишаване капацитета на организацията и подпомагане процеса по специализация на Център за интеграция на криминално проявени и рискови групи по програми за работа с правонарушители и в частност във възрастовата група 12-17 години.
[Номинирай]
назад