Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Маркетингова стратегия на Община Монтана
Община Монтана
Предистория
Община Монтана e разположена на площ от 647,6 кв.км., което e 17,8 на сто от територията на област Монтана. Това е най-голямата община в областта както по площ, така и по население. В последното десетилетие стопанските субекти от реалния сектор на икономиката осъществяват своята дейност в изключително неблагоприятна икономическа среда. Силно стеснените рамки на вътрешното потребление, ограниченият износ, финансовите проблеми на производителите доведоха до силно поевтиняване на работната ръка, производствените мощности и недвижимата собственост. Засегнатите от структурната реформа промишлени предприятия освободиха свободна работна ръка. Към 01.01.2002 год. безработицата в Община Монтана е 21,56%.
Община Монтана e разположена на площ от 647,6 кв.км., което e 17,8 на сто от територията на област Монтана. Това е най-голямата община в областта както по площ, така и по население. В последното десетилетие стопанските субекти от реалния сектор на икономиката осъществяват своята дейност в изключително неблагоприятна икономическа среда. Силно стеснените рамки на вътрешното потребление, ограниченият износ, финансовите проблеми на производителите доведоха до силно поевтиняване на работната ръка, производствените мощности и недвижимата собственост. Засегнатите от структурната реформа промишлени предприятия освободиха свободна работна ръка. Към 01.01.2002 год. безработицата в Община Монтана е 21,56%.
Практика
Водена от разбирането, че за развитието на регионите трябва да се използват всички възможности, местната власт в Монтана с ентусиазъм участва в разработване на пилотен проект Маркетингова стратегия на община Монтана по Програма Дунавска инициатива на ФРМС и ААМР.
Целта на Маркетинговата стратегия е да даде реална представа за възможностите за правене на бизнес в региона. Освен това тя служи за реален анализ и правилно изграждане и обосноваване на стратегиите и тактиките за задържане и разширяване на съществуващия и привличане на нов бизнес. На базата на включената информация и нейното задълбочено анализиране са определени приоритетните индустрии и изискванията към бъдещите инвеститори.
Първата стъпка бе да се сформира подходящ екип от експерти по икономика, администрация и информационни технологии - движеща сила в практиката. Избраните участват и в специален курс на обучение за изработване на маркетингови профили, организиран от Фондация за реформа в местното самоуправление с участието на американски консултант. Мотото на екипа е Приятелски настроена към бизнеса местна власт .
Втората стъпка е да се събере и структурира огромна по обем актуална информация за Община Монтана - население, демографска характеристика, инфраструктура, икономика, трудов пазар, обслужваща сфера, места за отдих и туризъм, образование, здравеопазване, култура и историческо наследство. Основното в този етап е акцентът върху данните, пряко въздействащи върху икономиката на Монтана. Екипът събира необходимата информация в тясно сътрудничество с държавните институции, неправителствени организации и местния бизнес. По този начин общността е запозната с целта на проекта.
След създаването на база данни е направен пълен анализ и е оформен профилът на стратегията. Изготвени са SWOT и LOED анализи. Идентифицирани са водещите индустрии за общината електротехника и машиностроене. Започва работа по проучването на водещи фирми в този бранш от Европа и САЩ, които биха проявили интерес за инвестиции в региона. Съставен е списък от над 500 фирми от цял свят. След подробен анализ са избрани около 300 от тях, към които да бъде насочено нашето внимание. Изработени рекламни брошури и Интернет-страница на общината със структурирана информация за потенциалните инвеститори. За установяване на първи контакт с набелязаните фирми ще се изпраща пакет с рекламни брошури. След определен срок екипът на Община Монтана ще се свърже с тях по телефона и при необходимост ще им бъде дадена допълнителна информация, а при проявен интерес ще бъдат поканени на посещение.
Маркетинговата брошура на Община Монтана Монтана, България там, където Изтокът среща Запада е организирана в шест раздела, които представят основните преимущества на общината като място за инвестиране. Изтъкнати са нейните предимства: стратегическо географско положение, наличие на квалифицирана работна сила, местна власт, която подпомага развитието на бизнеса, образователна система с високо качество, достъп до транспортни мрежи, обликът на малкия европейски град Монтана. Дизайнът на брошурата във вид на папка дава възможност материалите да се актуализират според конкретни изисквания на заинтересованата страна.
Предвижда се постоянен мониторинг и актуализиране на Маркетинговата стратегия с цел подобряване на резултатите от този проект.
Водена от разбирането, че за развитието на регионите трябва да се използват всички възможности, местната власт в Монтана с ентусиазъм участва в разработване на пилотен проект Маркетингова стратегия на община Монтана по Програма Дунавска инициатива на ФРМС и ААМР.
Целта на Маркетинговата стратегия е да даде реална представа за възможностите за правене на бизнес в региона. Освен това тя служи за реален анализ и правилно изграждане и обосноваване на стратегиите и тактиките за задържане и разширяване на съществуващия и привличане на нов бизнес. На базата на включената информация и нейното задълбочено анализиране са определени приоритетните индустрии и изискванията към бъдещите инвеститори.
Първата стъпка бе да се сформира подходящ екип от експерти по икономика, администрация и информационни технологии - движеща сила в практиката. Избраните участват и в специален курс на обучение за изработване на маркетингови профили, организиран от Фондация за реформа в местното самоуправление с участието на американски консултант. Мотото на екипа е Приятелски настроена към бизнеса местна власт .
Втората стъпка е да се събере и структурира огромна по обем актуална информация за Община Монтана - население, демографска характеристика, инфраструктура, икономика, трудов пазар, обслужваща сфера, места за отдих и туризъм, образование, здравеопазване, култура и историческо наследство. Основното в този етап е акцентът върху данните, пряко въздействащи върху икономиката на Монтана. Екипът събира необходимата информация в тясно сътрудничество с държавните институции, неправителствени организации и местния бизнес. По този начин общността е запозната с целта на проекта.
След създаването на база данни е направен пълен анализ и е оформен профилът на стратегията. Изготвени са SWOT и LOED анализи. Идентифицирани са водещите индустрии за общината електротехника и машиностроене. Започва работа по проучването на водещи фирми в този бранш от Европа и САЩ, които биха проявили интерес за инвестиции в региона. Съставен е списък от над 500 фирми от цял свят. След подробен анализ са избрани около 300 от тях, към които да бъде насочено нашето внимание. Изработени рекламни брошури и Интернет-страница на общината със структурирана информация за потенциалните инвеститори. За установяване на първи контакт с набелязаните фирми ще се изпраща пакет с рекламни брошури. След определен срок екипът на Община Монтана ще се свърже с тях по телефона и при необходимост ще им бъде дадена допълнителна информация, а при проявен интерес ще бъдат поканени на посещение.
Маркетинговата брошура на Община Монтана Монтана, България там, където Изтокът среща Запада е организирана в шест раздела, които представят основните преимущества на общината като място за инвестиране. Изтъкнати са нейните предимства: стратегическо географско положение, наличие на квалифицирана работна сила, местна власт, която подпомага развитието на бизнеса, образователна система с високо качество, достъп до транспортни мрежи, обликът на малкия европейски град Монтана. Дизайнът на брошурата във вид на папка дава възможност материалите да се актуализират според конкретни изисквания на заинтересованата страна.
Предвижда се постоянен мониторинг и актуализиране на Маркетинговата стратегия с цел подобряване на резултатите от този проект.
Резултати
Очакваните резултати от проекта са основаване на нови фирми и привличане на стратегически инвеститори, развитие и разширяване на съществуващите. Предполага се, че ще настъпи активизиране и развитие на местната общност. Ще се развие предприемачеството във водещите и съпътстващи индустрии. По този начин гражданите на общината ще бъдат съпричастни към общите проблеми, интереси и дългосрочни цели на местната власт, водещи до подобряване качеството на живот.
Тази практиката е приложима и препоръчителна за всички общини в България, независимо от техните специфични особености брой население и степен на развитие на икономиката.
Очакваните резултати от проекта са основаване на нови фирми и привличане на стратегически инвеститори, развитие и разширяване на съществуващите. Предполага се, че ще настъпи активизиране и развитие на местната общност. Ще се развие предприемачеството във водещите и съпътстващи индустрии. По този начин гражданите на общината ще бъдат съпричастни към общите проблеми, интереси и дългосрочни цели на местната власт, водещи до подобряване качеството на живот.
Тази практиката е приложима и препоръчителна за всички общини в България, независимо от техните специфични особености брой население и степен на развитие на икономиката.
Иноватор: Мариус Конов
Дата на публикация: 13 март 2002
Номинации: 10
Мариус Конов
Секретар
Монтана - 3400
Tel:(096) 2 39 69
Fax:(096) 2 25 51
http://www.montanabg.net
Дата на публикация: 13 март 2002
Номинации: 10
Мариус Конов
Секретар
Монтана - 3400
Tel:(096) 2 39 69
Fax:(096) 2 25 51
http://www.montanabg.net
[Номинирай]
назад