Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Община Хасково е място със стари традиции, култура и атрактивни възможности за развитие на бизнес, продиктувани от благоприятните климат, местоположение и природни ресурси. След редица проведени срещи с местни и чуждестранни фирми, развиващи дейност в региона се оказа, че основният проблем за тях е бил липсата на точна и пълна информация за условията и изискванията, за да бъдат мотивирани да изберат именно Хасково като място, подходящо за инвестиции. Инвеститорите са се сблъсквали с необходимостта да използват посреднически фирми и адвокатски кантори, което им е коствало не малко време и пари, за да добият реална представа за местните условия на работа и живот. Бюрокрацията, недобросъвестното отношение и незаинтересоваността на служителите в различни институции също са допринесли за създалите се затруднения.
Практика

Първата предприета стъпка е създаването на Екип за работа по проекта. Екипът се състои от 15 човека: 6 началник отдели от общината ( Административен , Финансов , Общинска собственост , Архитектура и градоустройство , Аграрна политика, стопански дейности и защита на потребителите и Правно обслужване ), 6 общински съветници от различните комисии към Общинския съвет с насоченост регионално развитие; и по един представител от РИОС, ТСБ и БТ. Екипът очертава областите от информация, които ще бъдат засегнати и разпределя помежду си отговорностите за събирането й.

Проведен е общ форум, на който присъстват представители на местния бизнес, включително и чуждите инвеститори в региона. Те споделят трудностите и дават препоръките си за подобряване дейността на администрацията с гражданите. Съвместно се обсъжда съдържанието на информационния пакет (така наречената Ориентационна програма), за да бъде максимално полезен за потенциалния инвеститор. Фирмите-участнички в срещата предоставят финансова подкрепа, за да може да се създаде визитна картичка на общината и на бизнес-присъствието в нея. От своя страна, Община Хасково публикува реклами на своите спонсори, като по този начин събрира една трета (4 000 лв.) от сумата за издаване на брошурата.

Започва набиране на информацията с ценната помощ на представителите на други институции в Екипа. Структурирането, дизайна и превода на брошурата се извършва въз основа на опита на Издателска къща Гриф , Пловдив, и непрекъснати консултации с американските партньори от Абингтън, Пенсилвания, САЩ, за вида и начина на поднасяне на събраните материали по Маркетинговия профил. По техни препоръки се изготвят приложения в края на брошурата, които съдържат информация, подлежаща на актуализиране.

Втората стъпка е Ориентационната програма за привличане на потенциални инвеститори в региона, която все още е в етап на разработка поради големия обхват и естеството на информацията. Това са всички правни норми и закони, отнасящи се както за местни фирми, така и за чужди инвеститори в Р. България. Новаторският елемент в тази стъпка е, че ще се наблегне на ЗМДТ, като се изтъкне, че местните власти в общината са органът, определящ местните данъци и такси и целящ максимално добри условия за живот и бизнес на всеки жител в тази община. Пакетът ще съдържа информация и за общинската собственост, която подлежи на отдаване под наем, продажба, концесия и т.н. и всички специални условия и преференции, които се дават или могат да бъдат дадени на потенциалния инвеститор. Служителите от Община Хасково, членове на Екипа, поемат ангажимента да дават персонално разширена и пълна информация за всеки конкретен обект или въпрос, който вълнува потенциалния инвеститор.

Трета стъпка в осъществяване на практиката е създаването на Бизнес профил на общината. По време на посещението си в САЩ, делегацията от общината със задоволство констатира големият интерес на американските фирми към възможностите за започване на бизнес в България, създаването на съвместни предприятия с български сродни фирми и установяване на контакти с производители от региона. Стига се до извода, че най-удачният вариант е да се създаде бизнес профил, структуриран по браншове и брой персонал на фирмите, за да могат да се използват всички преференции, давани на този етап на малките и средни предприятия у нас. Това представлява новаторски подход, тъй като съществуващите до момента каталози на фирмите в страната и региона не дават браншова класификация и пълна представа за другите показатели (каталогът съдържа описание на технологичния процес и оборудване; краткосрочна и дългосрочна инвестиционна програма; реализация на вътрешен и външен пазар; приоритети, фирмен знак, търговска марка и др.). Бизнес профилът е завършен в края на м. ноември 2001 г. Той представлява папка с данните за фирмите на отделни листа, така че да могат да се правят ксерокопия на заинтересованите от тази база данни ползватели и информацията в него непрекъснато да се актуализира. Целта е не е да се издава луксозен справочник на всеки шест месеца, а общината да е мобилна и в услуга на потенциалните потребители. Ако чужд инвеститор желае повече информация, тя да се набира и изпраща по електронна поща, за да може инвеститорът предварително да набележи партньорите, които са от интерес за него и да си уреди среща с тях в удобно място и време.

Четвърта стъпка е Туристически маркетинг на града във вид на художествена карта и презентация. Картата ще бъде с формат А0 и ще е поставена в рамка на видно място в сградата на Общинската администрация. Уникалното и новото е, че рисунките на всички сгради се изготвят от художник и ще имат стойност на произведения на изкуството. След това ще бъдат сканирани и намалени до мащаба на картата и поставени на съответните места. Презентацията е подготвена на английски и български език и един от служителите на отдел Протокол, международни връзки и канцелария ще я представя и в двата варианта. Картата и презентацията са предназначени за всички гости на община Хасково (чуждестранни и български делегации, приятелски посещения от побратимени градове, бизнес визити и т.н.). Картата ще бъде пригодена за отпечатване и разпространение и в по-малък формат.

Петата и последна стъпка е идеята за самия Корпоративен офис център. Той ще се намира в сградата на малкия Бизнесцентър (общинска собственост), в който са настанени Общински вестник и НПО. Там Кметът на общината е поел отговорност да предоставя свободни офиси на потенциални инвеститори, на които общински служители ще представят Маркетинговия профил, Ориентационната програма, Бизнес каталога и Туристическия справочник за Община Хасково. За всеки инвеститор, в зависимост от времето с което разполага и интересите му, ще се изготвя отделна програма (напр. едноседмична, 10-дневна и т.н.). Новаторският принос на тази стъпка е безспорен, тъй като цялостно предоставяната услуга е прецедент в българската практика на работа на общинските администрации с потенциалните инвеститори. Тя безспорно доказва грижата, усилията и важността на този акт на добра воля от страна на общината към подпомагане на местното икономическо развитие.
Резултати

- Общинските служители и съветници, привлечени в проекта осъзнаха необходимостта от сътрудничество между местните власти и обществеността и са убедени, че това е единствения и верен път за просперитет на общината;
- Всички съпричастни с проекта знаят какви са проблемите на един потенциален инвеститор (било той чужд или местен) и разбират важността от съвместни действия в тази насока;
- Бизнес средите в региона за пръв път са убедени, че местната власт се старае да оказва помощ на бизнеса и интересите са общи;
- Разработената схема на Северната индустриална зона е готов план за бъдещо място, на чиято територия може да се развива бизнес;
- Маркетинговата брошура е впечатляваща презентация на общината на международни форуми и улеснява бъдещите контакти в търсене на нови бизнес партньори. Брошурата показа своето въздействие при посещението на делегацията от Хасково в САЩ, където бяха установени трайни контакти с фирми в Пенсилвания;
- Възможността за мултипликация на практиката в други общини е безспорна. Тя вече е в ход в Община Харманли, където при посещението на американската делегация и проведените дискусии се създаде желание у общинските служители да повторят опита на хасковските си колеги. Екипът там е създаден и работи по събиране на неоходимите за маркетинговия профил данни, като Община Хасково непрекъснато държи връзка с тях и ги консултира.
Иноватор: Павлина Пасева
Дата на публикация: 19 февруари 2002
Номинации: 23
Павлина Пасева
Отдел Протокол, международни връзки и канцелария
Хасково - 6300
пл. Общински 1
Tel:(038) 66 41 20
Fax:(038) 66 41 20

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]