Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Макар Плевен да няма силно изразена мултиетническа характеристика, групата на ромския етнос е социално изолирана от местната общност. Ромското население живее компактно в обособен краен квартал. Децата учат в отделно училище, без да имат възможност за социални контакти с връстниците от националното мнозинство. Поради бедственото материално състояние на ромските семейства и постоянната безработица ромските деца са социално изолирани, немотивирани да посещават училище редовно, с нагласи към девиантно поведение. В същото време съществува отношение на отхвърляне и резерви към тези деца от страна на българската общност. Идеята на читалище Лик за дневен детски център възниква в стремеж да се разчупи този затворен кръг и да се предоставят възможности за развитие на ромските деца и взаимно опознаване с други техни връстници.
Практика

Проектът, финансиран от Обединените холандски фондации, цели:
1. Да приобщи и интегрира ромските деца и техни връстници от националното мнозинство и чрез съвмест
2. Да създаде условия за откриване, развитие и изява на потенциалните им дарби, чрез овладяване на специфична информация за собствената им етнокултура, изкуство и идентичност.
3. Да преодолее доминиращите стереотипи на отношение към ромите и да формира нови добронамерени, толерантни нагласи и взаимоотношения между децата към етнически различните чрез популяризиране на ромското изкуство и творческа изява на децата роми.
4. Да спомогне за преодоляване последиците от бедността, в която живеят ромите и да създаде условия за съвременeн стандарт на живота.

Детският дневен център Лачипе (доброта) обхваща пряко 74 ромски деца в началноучилищна възраст. За нуждите на Центъра е реконструиран, обзаведен и оборудван сутеренният етаж на читалищната сграда и са оформени три самостоятелни помещения: учебно-творческа зала, игрална зала с телевизионни и тихи игри и кът за общуване. Направено е проучване на интересите, желанията и творческите дадености на децата от ромски произход, след което те са насочени към трите модула на Училището за таланти към Центъра: музикално, изобразително и театрално изкуство. Учебните програми са изготвени на основата на ромската музика, ромските народни приказки и теми от техния бит и етнокултура. Към работата на творческите групи са приобщени и български деца, а за техни художествени ръководители и преподаватели изявени плевенски творци. Успоредно с това са осъществени две образователни лектории на здравно-просветни и нравствено-етични теми за роми.

В детската игрална зала на Центъра децата от двата етноса намират естествена среда за общуване при активното посредничество на доброволки аниматорки към читалищната организация. Широк обществен интерес предизвикват театралното представление, образователният музикален концерт и откритата изложба от детски рисунки в Общинската художествена галерия Плевен. Целта на тези публични изяви е не само да представят творческите постижения на ромските деца, но и да привлекат благотворителни средства за продължаване дейностите след края на проекта.

Особено важен акцент в проектните дейности е подготовката на читалищния екип и доброволните му сътрудници за работа с деца в началноучилищна възраст от различни етноси чрез семинарно обучение, което повишава тяхната компетентност за конкретната работа по проекта.

В хода на проекта се създава Обществен съвет по междуетническите проблеми - първата подобна обществена структура в Плевен, която приобщава към идеята на проекта авторитетни обществени личности, лидери на неправителствени организации, представители на местната власт.

Успешно и ползотворно е партньорството между читалищната организация и местните медии. Пресконференции, печатни и електронни медии отразяват всяка стъпка на проектните дейности, благодарение на което се създават условия за осъществяването на обществен диалог по проблемите на етническите взаимоотношения в местната общност.

В края на проекта е разработен дългосрочен стратегически план на Дневен център Лачипе , който е приет от настоятелството на читалището и се изпълнява. Като част от неговата реализация е разработването на проект, който да мултиплицира набрания опит в други селища от Плевенската община. Проектът Повече усилия за повече разбирателство. Читалищна мрежа в Община Плевен за приобщаване на ромските деца чрез интеркултурен диалог е одобрен и подкрепен от Европейския съюз, чрез ФРГО - София и администриран от Дружество Знание Ловеч.
Резултати

- Създава се първият Детски дневен център в гр. Плевен с механизъм за надеждно и устойчиво самофинансиране, който осъществява дейности за:
1. Приобщаване на ромските деца към връстниците им от националното мнозинство, чрез творчески занимания и игри.
2. Развиване и изява на творческите способности на децата роми и популяризиране на ромското изкуство и култура.
3. Мотивиране на ромските деца за редовно посещаване на училище и укрепване на личностното им самочувствие.

- Създава се Обществен съвет по етническите проблеми организационна структура със свой статут и избрани органи за управление.

- Читалищната организация набира опит за работа с деца от различни етноси, който предава на други заинтересовани организации.

- Иницииран е обществен диалог в местната общност по проблемите на междуетническите взаимоотношения.
Иноватор: Даниела Димитрова
Дата на публикация: 01 май 2001
Номинации: 3
Даниела Димитрова
Секретар
Плевен - 5800
ул. П.Р. Славейков 23
Tel:(064) 2 37 13
Fax:(064) 2 37 13

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]