Проучване от 2014 година сочи, че двойките с репродуктивни проблеми у нас са над 145 000. За 10 години от репродуктивна възраст са излезли над 200 000 жени. Голяма част от двойките особено в малките населени места не смеят дори да говорят за проблема. Отделените средства от бюджетите на общините обикновено стигат за помощ на ограничен брой двойки, а една публична инициатива, зад която застават бизнес, НПО и местна власт води след себе си до активно информиране. Дава сигнал до обществото, че проблемът не е само личен, а и обществен.
Практиката участва в конкурса по Програма за добри практики в местното самоуправление в България 2016 / 2017 и е номинирана за награда
По инициатива на Община града Добрич се реализира социално партньорство чрез кампания в помощ на двойки с репродуктивни проблеми. В инициативата се обединяват усилията на местния социално-отговорен бизнес в лицето на „Добруджански хляб“ АД, неправителствения сектор чрез фондация „Искам бебе” и местната власт в лицето на община град Добрич.
На 7 октомври 2016 г. стартира националната кампания „Зрънце живот“ в подкрепа на двойките с репродуктивни проблеми. Инициатор е кметът на Добрич Йордан Йорданов, който обедини усилията на местния бизнес в лицето на „Добруджански хляб“ АД и екипа на фондация „Искам бебе” с цел финансово подпомагане на двойки с репродуктивни проблеми и активна медийна кампания, която да промотира здравословния начин на живот и възможностите за справяне с репродуктивните проблеми.
Средствата за кампанията се осигуриха от продажбата на пълнозърнести хлябове, които бяха отбелязани със специален стикер и се продаваха в хранителни вериги в цялата страна. Общата сума, събрана от кампанията, бе 20 000 лв., като с нея бяха подпомогнати 5 двойки. Кандидатстването стартира на 21 ноември 2016 г. и продължи до 15 декември 2016 г. Заявленията се подаваха към фондация „Искам бебе“. Сред критериите, на които двойките трябваше да отговарят, бяха да са изчерпали 3 ин витро процедури, осигурени от държавата или да са двойки, които не подлежат на финансиране от Центъра за асистирана репродукция. Цента е да се достигне до онези двойки, чиито шансове за собствено дете са много малки. Финансовата подкрепа, която получиха изтеглените чрез жребий, пред нотариус двойки, е в размер на до 4000 лева за провеждането на ин витро процедура, която трябва да е стартирала най-късно до 31.12.2017 г.
Основният акцент на „Зрънце живот“ не е свързан само с финансово подпомагане на двойки, а преди всичко с постигане на социална ангажираност на бизнеса и обществото като цяло. В рамките на малко повече от два месеца целта беше чрез активно говорене по темата да се достигне до повече хора. Според експерти само половината от двойките с проблемно зачеване търсят специалисти за решаване на проблема.
По време на кампанията бяха организирани десетки беседи за ползата от здравословния начин на живот, проведоха се две пресконференции и съпътстващи събития за популяризиране на проблема и показващи начините двойките да се справят с него. В рамките на кампанията се целеше чрез медиите да се покаже личния пример на семейства, които вече са изминали този труден и дълъг път, но са осъществели своята мечта.
За периода от 07.10.2016 до 30.11.2016 г. в рамките на кампанията се проведоха 122 срещи с граждани в София, Варна, Бургас, Русе и Добрич. Разпространени са над 15 000 брандирани информационни материали. Над 4 087 са уникалните посетители на сайта на кампанията. Посоченият количествен измерител доказва изключителното добрата обратна връзка, отразявайки социалния аспект на кампанията. Именно постигане на социална ангажираност на обществото, както и акцент върху здравословния начин на живот бяха цели за качество на кампанията.
Привлечените средства са в размер на 20 000 лв., като цялата сума е в полза на нуждаещите се от помощ двойки.[Номинирай]
назад