Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Община Варна е една от малкото български общини, които се ангажират да направят местната власт ефективен и дружелюбен доставчик на информация и услуги на гражданите.

Съществуващите нормативни уредби изискват наличието на достъп до информация в много от случаите по време на обслужване на граждани от районите. Действията на различните институции често не са обединителни. До информацията имат достъп различни служби в и извън община Варна. Служителите трябва да губят време и средства, за да получат информация за събития и решения от компетентността на други служби, свързани с тях.
Практика

Община Варна на основата на взаимна договореност изгражда достъп до базата данни на Нотариата, която от своя страна, чрез обмен на данни от общинските бази се обновява допълнително, като чрез специализиран софтуер и модем по dial-up линия позволява да се правят проверки на нотариално заверени документи, сделки с недвижими и движими имоти.

Другият проект, който Община Варна реализира, води до осъществяване на връзка с районите като им се предоставя достъп до базите, които Общината изгражда или такива, с които вече разполага. След направени проучвания и тестове, предвид наличните комуникации, съществуващата база данни и предложените скорости на трансфер, месечни такси и качество на линиите се одобрява безжичната комуникация на BreezeNet. Предимството й е в скоростта - от 3 Mbit/S, което е перфектна скорост за съществуващите приложения ( едно от които е клиент-сървер). Предвид големите стартови вложения се предлага мрежата да бъде изградена поетапно. За първите етапи се предпочитат райони, които имат най-голям брой жители, качествено оборудване и компютри, удобно местоположение спрямо общината, т.е с по-малко ресурси се покриват повече услуги за повече на брой жители.

С цел да се избягват грешки при масовата паспортизация се прави пълен компютърен контрол на данните, който гражданите декларират при подаване на заявление, чрез изнесени терминали в Районните Управления на Полицията. Стремежът на всяка от страните е да сведе до минимум възможността от въвеждане на грешна информация и да се изчисти технологията на обработка от излишните и двукратни въвеждания на една и съща информация. Ето защо Община Варна със съгласието на РДВР е изнесла свои работни места в РПУ, където обработва издадените заявления. Целта е една информацията да се въвежда там, където става събитието, за да може да се получи пълната и достоверна информация и да се избегне въвеждането на грешки при препредаването на информацията между ведомствата.

От началото на 1995 година със съдействието на ИМС и ААМР, Община Варна получава най-напред електронна поща, а по-късно и пълен Internet достъп. Тази услуга се оказва много удобна за служителите на общината. Системата впоследствие се разширява и обхваща цялата мрежа на Общината и районите. С изграждането на некомутируем пълен достъп до Интернет чрез Орбител (като доставчик на услугата) броят на потребителите прогресивно нараства. Използва се за вътрешна информация, получаване на абонамент на Компютърния държавен вестник Дакси , обмен на информация от работни групи по ГИС, информация от и за веригата на WTC. Възможността за работа в Интернет Общината разширява допълнително в края на 1998 година - с канал от 64 Kbit. Линията е ISDN, а достъпът се осъществява по синхронен канал през един от най-качествените маршрутизатори от среден клас CISCO 2501 с възможности за backup на линията.

Проблемите при реализацията могат да бъдат класифицирани в три основни групи:
- финансовите проблеми се решават чрез активно участие в международни програми и достъп до ресурси на ЕС;
- организационните чрез двустранни взимоизгодни споразумения и обмен на информация между ведомствата;
- технологичните - чрез активно участие на фирмата-изпълнител при модифициране на решението за развитие на мрежата на комуникациите ( водещото условие е минимизиране на разходите).
Резултати

Чрез избраното технологично решение се избягват ниските скорости на наетите телефонни линии, месечните такси, лошото качество на връзките, зависимостта от доставчика на услугата. Спестяват се много средства за абонамент за Internet. В резултат имаме качествена услуга на голяма група от потребители. Гражданите получават пълна информация независимо от мястото, което са посетили (специално що се отнася до общинските услуги).

Като основен резултат от този проект е фактът, че Община Варна е единствената в момента Община в България, способна да предлага такива услуги на районите и свързаните с нея организации, каквито са Нотариата, ВиК, РДВР, РПУ.
Иноватор: Любомир Димов
Дата на публикация: 18 февруари 2000
Номинации: 3
Любомир Димов
Директор на Главна дирекция "Информационни системи и технологии"
Варна - 9000

Tel:052/60 32 76
Fax:052/22 34 86

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]