В седемгодишната си работа с над 200 училища, Център за Приобщаващо Образование забеляза повсеместното наличие на феномена на нетърпимостта на база етнос, социален статус, пол, възраст. Проведохме допитване в 10 от тях, което недвусмислено потвърди неприемането на различието и наличието на тормоз и агресия сред децата, в контекста на увеличаващ се брой ученици от малцинства и с различни потребности.
Дейности по проекта:
- Разработване на методология на позитивните ролеви модели за работа с ученици за преодоляване на дискриминацията и агресията и подобряване на сътрудничеството.
- Прилагане на разработената методология на позитивните ролеви модели сред учениците от гимназиален етап от едно училище.
- Входящо и изходящо проучване на нагласите на учениците и анализ на силните и слабите страни на методологията.
- Срещи с учители от три области в страната за представяне на методологията.
- Повишаване на обществения интерес към проблема на дискриминацията в училище, популяризиране на методологията и резултатите от работата.
Децата могат лесно и трайно да се свържат с ценностите, които тези застъпници за права носят. Децата могат да приложат наученото - за всяка от активностите има разработени задачи, базирани на принципа учене чрез правене - изследователски проекти, събития, организирани и водени от деца, екипни занимания, въвличащи всички ученици. Насърчено бе сътрудничеството, културата на общуване между децата без разлика от пол, възраст, етнос.
Съвместно с учители бяха проведени 10 обучения на 125 ученици от гимназиален етап в СОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ в гр. Сливница, в рамките на 5 месеца. Обученията използвахо методологията на позитивните ролеви модели. Обученията залагаха на ученето чрез правене и преживяване.
Всяка тема, по която децата работеха, включваше: презентация и дискусия на отделна личност – застъпник за права на човека и борец с дискриминацията, изследователска работа в екипи, където децата имаха възможност да изследват житейската история на личността в детайли. Децата разработиха съвместно в екипна работа инсталация/постери/информационно събитие, посветено на темите.
Представянето на методологията бе от изключително значение, за да може тя да бъде използвана и от други училища в страната. ЦПО познава добре от съвместната си работа училища в областите Враца, Стара Загора и Благоевград. Това са училища, за които дискриминационните настроения, агресията между децата, основани на различието, са проблем, който учителите не знаят как да пресекат. В тези три области бяха организирани срещи с около 70 учители за представяне на наръчника и на онлайн публикацията. Фокус бе обръщането на общественото внимание към сериозността на проблема с нетолерантността в училищата, както и акцентиране върху потенциала и приноса на НПО за решаването му.
1) Разработена методология за работа с децата в училище за преодоляване на дискриминацията и подобряване на приемането и сътрудничеството - книжка на учителя.
2) Съвместна работа между ученици с различни етнически, културен и социален произход, и пол.
http://www.cie-bg.eu/
Наръчник „Един за всички – всички за един – разработване и прилагане на методология на позитивни ролеви модели срещу дискриминацията в училище“
(в приложения файл)
[Номинирай]
назад