Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Ориентация - стъпка към Европа
Българска агенция за регионално развитие
Предистория
Клуб Отворено общество - Плевен е един от 13-те клуба, учредители на БАРР. Той разработва и осъществява проекти, търси партньори и финансиране в следните направления:
- създаване на форми за активно участие на гражданите в местното самоуправление чрез взаимна информираност, постоянна и трайна обратна връзка и публичност;
- утвърждаване на демократични практики в различни области на социалния живот;
- стимулиране на развитието на образованието и културата като опорна точка на демокрацията и гражданското общество в България.
Клуб Отворено общество - Плевен е един от 13-те клуба, учредители на БАРР. Той разработва и осъществява проекти, търси партньори и финансиране в следните направления:
- създаване на форми за активно участие на гражданите в местното самоуправление чрез взаимна информираност, постоянна и трайна обратна връзка и публичност;
- утвърждаване на демократични практики в различни области на социалния живот;
- стимулиране на развитието на образованието и културата като опорна точка на демокрацията и гражданското общество в България.
Практика
Реализирането на националната стратегия за присъединяване предполага разработване на регионални стратегии за развитие и успешно координиране и мобилизиране на местните ресурси. Изхождайки от тази позиция, клуб Отворено общество в гр. Плевен се насочва към информационното осигуряване на бизнес-субектите в региона като основни изпълнители на икономическите критерии за членство в ЕС. В осъществяването на идеята се включват също организациите на работодателите в региона - Стопанска камара, Търговско-промишлената палата, Съюз за стопанска инициатива на гражданите и Община Плевен. Първата стъпка е двудневен семинар през декември 1999 г., целящ да установи какъв е образът на Европейския съюз сред плевенските бизнесмени и какво е познаването на неговите структури, функции, задачи и форми на помощ. Интересни са резултатите от проведеното в началото на семинара проучване под формата на анкета:
- една трета от анкетираните асоциират ЕС с Нещо положително ;
- една четвърт получават информация за програмите и фондовете на ЕС за България (100% от анкетираните асоциират ЕС с Нещо отрицателно , а 17% с Икономика ).
Налага се изводът, че неизвестните за Европейския съюз са повече от известните. Нито един от анкетираните не е достатъчно добре запознат с предприсъединителните фондове и програми на ЕС. Бизнесмените считат, че за тях в различна степен е полезно да са информирани за:
- функциите, целите и задачите на ЕС (85%);
- за структурата на ЕС и органите за взимане на решение (77%).
Влиянието на решенията на ЕС върху бизнеса според анкетираните е различно, но в основни линии е положително. Независимо от различията в очакванията за ситуацията в страната, бизнесмените са единодушни, че присъединяването на България към ЕС ще се отрази положително на бизнеса им (92% от анкетираните) и че дори започването на преговори за членство ще създаде по-благоприятни условия за бизнес (79%).
Материалите по представената на семинара материя (същност и структура на Европейския съюз, източници на финансиране на земеделието, среден и дребен бизнес) са на разположение в офиса на клуб Отворено общество - Плевен.
На 28 януари 2000 г. е проведен втори семинар на тема Плевен - стопанско развитие - Европейски съюз , в който участват бизнесмени от региона, представители на нестопански организации, занимаващи се с проблемите на местното развитие и стопанския просперитет, представители на общинската и областната администрация. Информационният обмен е двупосочен: - икономическите критерии, които Eвропейският съюз поставя като условие за присъединяването на България; - стопанското развитие на Плевенска област и основните моменти, залегнали в разработения през 1999 г. План за регионално развитие.
На семинара е представена и наскоро създадената Агенция за регионално развитие на Централен Северен район. По своята същност семинарът разкрива форма за творческо сътрудничество между местната и държавна власт, местните стопански субекти и неправителствения сектор, целяща постигане на позитивен стопански и социален ефект за региона.
Реализирането на националната стратегия за присъединяване предполага разработване на регионални стратегии за развитие и успешно координиране и мобилизиране на местните ресурси. Изхождайки от тази позиция, клуб Отворено общество в гр. Плевен се насочва към информационното осигуряване на бизнес-субектите в региона като основни изпълнители на икономическите критерии за членство в ЕС. В осъществяването на идеята се включват също организациите на работодателите в региона - Стопанска камара, Търговско-промишлената палата, Съюз за стопанска инициатива на гражданите и Община Плевен. Първата стъпка е двудневен семинар през декември 1999 г., целящ да установи какъв е образът на Европейския съюз сред плевенските бизнесмени и какво е познаването на неговите структури, функции, задачи и форми на помощ. Интересни са резултатите от проведеното в началото на семинара проучване под формата на анкета:
- една трета от анкетираните асоциират ЕС с Нещо положително ;
- една четвърт получават информация за програмите и фондовете на ЕС за България (100% от анкетираните асоциират ЕС с Нещо отрицателно , а 17% с Икономика ).
Налага се изводът, че неизвестните за Европейския съюз са повече от известните. Нито един от анкетираните не е достатъчно добре запознат с предприсъединителните фондове и програми на ЕС. Бизнесмените считат, че за тях в различна степен е полезно да са информирани за:
- функциите, целите и задачите на ЕС (85%);
- за структурата на ЕС и органите за взимане на решение (77%).
Влиянието на решенията на ЕС върху бизнеса според анкетираните е различно, но в основни линии е положително. Независимо от различията в очакванията за ситуацията в страната, бизнесмените са единодушни, че присъединяването на България към ЕС ще се отрази положително на бизнеса им (92% от анкетираните) и че дори започването на преговори за членство ще създаде по-благоприятни условия за бизнес (79%).
Материалите по представената на семинара материя (същност и структура на Европейския съюз, източници на финансиране на земеделието, среден и дребен бизнес) са на разположение в офиса на клуб Отворено общество - Плевен.
На 28 януари 2000 г. е проведен втори семинар на тема Плевен - стопанско развитие - Европейски съюз , в който участват бизнесмени от региона, представители на нестопански организации, занимаващи се с проблемите на местното развитие и стопанския просперитет, представители на общинската и областната администрация. Информационният обмен е двупосочен: - икономическите критерии, които Eвропейският съюз поставя като условие за присъединяването на България; - стопанското развитие на Плевенска област и основните моменти, залегнали в разработения през 1999 г. План за регионално развитие.
На семинара е представена и наскоро създадената Агенция за регионално развитие на Централен Северен район. По своята същност семинарът разкрива форма за творческо сътрудничество между местната и държавна власт, местните стопански субекти и неправителствения сектор, целяща постигане на позитивен стопански и социален ефект за региона.
Резултати
- Организиране на два семинара - декември 1999 г. и януари 2000 г.;
- Провеждане на анкетни проучвания;
- Разпространение на информация на местно равнище под формата на информационни и консултантски услуги, публични прояви и постоянно взаимодействие с медиите;
- Обмен на опит и методическа взаимопомощ с цел мултиплициране на най-добрите практики в мрежата в сферата на укрепване на демокрацията и гражданското общество в България.
- Организиране на два семинара - декември 1999 г. и януари 2000 г.;
- Провеждане на анкетни проучвания;
- Разпространение на информация на местно равнище под формата на информационни и консултантски услуги, публични прояви и постоянно взаимодействие с медиите;
- Обмен на опит и методическа взаимопомощ с цел мултиплициране на най-добрите практики в мрежата в сферата на укрепване на демокрацията и гражданското общество в България.
[Номинирай]
назад