Днешните деца се раждат и израстват в един сложен виртуално-реален свят. Почти 80 % от общуването и социализирането на тейнейджърите минава през интернет и този процес започва във все по-ранна възраст. Светът на интернет е напълно реален за тях и оказва много силно въздействие върху формирането на техните възгледи, ценности и идеи. Но в същото време интернет е неконтролирана, многообразна среда, в която те се сблъскват с противоречиви, а често – с агресивни, дискриминативни нагласи и с изобилие от език на омразата.
Целта на проекта е да разработи, тества и разпространи обучителна методика за начален курс, която да помогне за изграждане на единна ценностна система у децата, базирана на толерантност, недискриминация и ненасилствена комуникация.
За целта с участието на експерти и учители от начални училища, бяха подбрани теми от учебния материал за 1-4 клас, в които може да се сложи акцент върху запознаването и утвърждаването на такива ценности. За подбраните теми бяха разработени тристепенни обучителни модули:
1. Интерактивно занятие в клас;
2. Задача за домашна работа заедно с родител;
3. Обща групова дейност с участието на децата, родителите и учителя.
По такъв начин се изгражда мост между училището, семейството и виртуалната среда, който акцентира върху формирането на неподатливост към вредните, агресивни и дискриминативни послания и въздействия в онлайн и офлайн средата.
Участващите в разработването на интерактивната методика учители я прилагат със своите ученици, което позволява да се провери как тя действа в различни общности – както хомогенни, така и смесени в етническо и религиозно отношение.
Разработената и изпробвана на практика методика бе представена на експерти в Министерството на образованието като пример за постигане на заложената в Правилника за прилагане на Закона за народната просвета цел на образователната система “изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура” и се лобира за възприемане на този подход във всички начални училища.
[Номинирай]
назад