Бедността, ниската грамотност, безработицата, липсата на комплексна подкрепа в ромските семейства води до незаинтересованост, демотивация за участие на децата им в учебния процес, неприпознаване на училището като място за формиране на знания и умения.
Голяма част от децата в гр. Търговище не посещават детска градина. При постъпване в училище те сменят начина си на живот и социалното обкръжение, сменят водещия тип дейност /учене/, получават нови задължения и отговорности.
Източник на финансиране – Институт Отворено общество София;
Сума на финансиране - 7 000 лв.
Период на реализация - 01.08.2011 – 31.01.2012 г.
Обща цел – да се увеличи готовността и мотивацията на децата от ромската общност в гр. Търговище за равен старт с техните връстници при постъпването им в училище.
Специфични цели:
- Да се преодолее изоставането по отношение на придобиването на социални умения и свободното владеене на български език у децата преди да постъпят в училище;
- Да се информират и мотивират родителите за записването на децата им в първи клас;
- Да се подкрепят децата в адаптацията им към училищната среда и да обогатят своите знания и умения за общуване и за обкръжаващия ги свят;
- Да се повиши родителския капацитет за по-добра грижа и позитивно общуване родител-дете
Участваха 15 деца на възраст 6-7 години, които не са посещавали до момента детска градина, не владеят добре български език, липсват им умения за социално общуване и изградени навици.
Като целева група в проектните дейности бяха включени и 15-те родители, с които работихме през целия период.
Специалистите, които бяха включени – начален учител от училището партньор, педагог, психолог и медиатор от ромската общност.
Дейностите бяха проведени в 1 училище – ІІ ОУ „Н. Й. Вапцаров“ гр. Търговище
В изпълнение на планираните цели чрез поредица от дейности, които са традиционни за нашата основна дейност и са показали ефективност и резултатност, а в другата се част са иновативни в работата с децата и родителите от ромската общност в нашето населено място използвахме следните методи и подходи:
- ИНДИВИДУАЛНА РАБОТА с всяко дете за осигуряване на равен старт и достъп до образование, диференциране на грижата спрямо различните потребности, осигуряване на конкретен подход към психологическия, образователен и професионален статус на личността;
- НАБЛЮДЕНИЕТО като основен метод за психо-педагогическо изследване, чрез който се осигурява събиране на обективни данни за субектите – учениците;
- БЕСЕДА – помощен метод за психо-педагогическо изследване, при който чрез целенасочен разговор се получава информация за учениците;
- ДЕМОНСТРАЦИЯТА КАТО МЕТОД - за развиване практическите умения и навици за конкретната дейност;
- УПРАЖНЕНИЕ – за практическо приложение на придобити знания и умения, и овладяване на по-добра техника при изпълнение на отделни операции;
- РОЛЕВИ ИГРИ
- РЕДУВАНЕ НА ОНАГЛЕДЯВАНЕ С ПРАКТИКА
- ЕКИП от специалисти и медиатор;
- ПОДХОД ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА ПОСТАВЕНИТЕ ЦЕЛИ – системен подход по отношение на целите, който включва формулиране на целите, структуриране на действията и тяхното изпълнение, реализиране на целите, количествена и качествена оценка на постигнатите резултати и индивидуален подход – по отношение на работата с децата - съобразяване с възрастовите и индивидуални особености на всяко дете, творчески и интегриран подход – при работата с групи и индивидуално за усвояване на българския език и подкрепа при общуванеи адаптация в училище;
- СЕМЕЙНО-ОРИЕНТИРАН ПОДХОД в работата с родителите и разширеното семейство – използване ресурсите на семейството;
- КОМПЛЕКСЕН ПОДХОД - ПОДКРЕПА на семействата – в образователна, социална и здравна сфера
Опитът ни в сферата на образованието и социалните услуги показва, че ролята на родителите в училище не е пълноценна; тя е по-скоро формализирана в различните нормативни документи и реално включването им в образователно-възпитателния процес се случва чрез участието им в родителските срещи или финансиране на някои допълнителни дейности в училище. За родителите от ромската общност включването им в училищния живот и мотивирането на тях и децата им за редовно посещение и активно участие в училище е не само труден, а понякога и невъзможен процес. Това се дължи на ниската образованост, бедността, другите ценности, недостатъчния родителски капацитет, липсата на умения за общуване у повечето родители, които не припознават училището като място, където децата им ще получат знания и умения.
Затова, използването на семейно-ориентирания подход в работата ни, подобри грижите и отношението на родителите от целевата ни група към училището. В екипа от специалисти бяха включени: начален учител, педагог, психолог и медиатор от ромската общност. Медиаторът беше първоначалната и постоянна връзка със семействата. Той е добре позната личност в махалата, ползва се с доверие, познава всички семейства – техния материален, финансов и човешки ресурс. С негова помощ се проведоха няколко срещи „на кафе“ в махалата, както и индивидуалните срещи със семействата в техните домове.
Степента на изграждане на доверие между екипа и родителите, работата по изграждане на родителски капацитет за по-добра грижа за децата, включването им в част от проектните дейности – заедно с децата в час, на разходка, на море, на празник; изключителната работа на учителя за изграждане на навици и поддържане на интереса на децата в училище, както и материалното стимулиране за първия учебен ден на първокласниците – раници, ученически пособия и тетрадки, дарени дрехи, спомогнаха за постигането на изключителен резултат – от 15-те деца, с които работихме, само 1 не посещаваше редовно учебните занятия.
Този модел на работа може да бъде реализиран на практика всяка година, като се разшири обхвата на училищата или детските градини партньори. Използването на образователни медиатори /добре познати не само в общността, а и в образователните институции/ и привличането на допълнителен материален и финансов ресурс, ще закрепи създадените добри взаимоотношения между организациите, училищата и родителите.
Дейности:
- Информационна кампания сред семействата от ромската общност, които имат подлежащи за училище деца – с помощта на медиатора обходихме махалата, където в спокойна домашна обстановка се запознахме с родителите и поговорихме за проблемите и трудностите в семействата, подкрепата от свои близки, предстоящото постъпване в училище на тяхното дете. Проведохме и една среща в училищната сграда, за да могат родителите на бъдещите първокласници да се запознаят с материалната база, учителите, правилата, правата и задълженията на тяхното дете като бъдещ ученик.
- Лятно училище – дейностите в лятното училище се извършваха от начален учител от училището партньор – ІІ ОУ „Н. Й. Вапцаров“ и педагога в Клуба на НСО, който е квалифициран в работата си с деца билингви и обучен за работа в мултикултурна среда и превенция на отпадането от училище. Беше сформирана група от 15 деца, която работи в сградата на ОУ. Материалът беше структуриран в програма, която беше гъвкава и позволи възможност за промени и допълнения, съобразени с индивидуалните възможности и потребностите на децата. Използвани бяха различни дидактични и сюжетно-ролеви игри като „Верижка“, „Живо пиано“ , „Звуково пътешествие“, Картинни ребуси, професии и др. Бяха изработени т.н. похвалки за децата. Като част от обучението децата бяха запознати и с класните стаи, в които ще учат, както и с порядките в училище.
o Имайки предвид факта, че никога не са посещавали детска градина и нямат изградени навици за учене и занимания, част от дейността в лятното училище беше организирането на игри на открито, рисуването и изработването на различни предмети от хартия и пластелин.
o Направихме разходка до местността „Борово око“, в която включихме и някои от родителите на децата. Това стимулира връзката между тях и обогати кръгозора на децата, част от които не бяха излизали от ромската махала.
o Направихме и посещение на постановка на кукления театър в Търговище като част от обучението за изграждане на умения за социално общуване и като първо докосване до театъра като изкуство.
o Най-атрактивната дейност за децата обаче си остана екскурзията с познавателна цел до гр. Варна. Еуфорията у децата и родителите, които успяха да дойдат, е трудна за описание. За тях беше изключително да се возят с автобус, да се докоснат до морето и атракциите на големия град – Делфинариума, зоопарка, детския кът.
o В края на едномесечния период на обучение и игри беше проведено тържество под формата на състезание, на което децата представиха пред своите родители и близки наученото и изработеното през месеца.
- Ежемесечни срещи с родителите – работата с родителите се извършваше от педагога на организацията, с помощта на медиатора. Проведоха се 5 групови тематични срещи и над 20 индивидуални срещи със семействата. Родителите бяха запознати с особеностите на детското развитие и прехода от детска градина в училище; адекватната грижа за децата и информираност относно правата и отговорностите им като родители, както и насочването им към ползване на други видове услуги /социални и здравни/; мотивиране да записват своите деца в детска градина и училище. Беше проведена и среща на родителите с директора на ЦДГ „Радост“, която е позиционирана в съседство с ромския квартал. В началото на учебната година родителите и децата от целевата група бяха стимулирани за успешен старт в училище с ученически раници, тетрадки и пособия, а чрез набрани дарения, най-нуждаещите се деца – и с дрехи.
- Групова и индивидуална работа с децата през учебната година – два пъти седмично учителят, работил с тях по време на „лятното училище“ и медиатора провеждаха срещи консултации с децата – как се справят в организираната училищна среда, как се чувстват, имат ли проблеми; помощ в усвояването на учебния материал и при общуване с връстниците им.
- 15 деца, преминали през едномесечно „лятно училище“, с по-добър речников запас от думи на български език и изградени елементарни навици и умения за училищен живот;
- 15 деца записани в І кл.;
- 14 първокласника, редовно посещаващи училище;
- Осъществена групова и индивидуална допълнителна работа с децата през учебната година;
- Проведени индивидуални и групови срещи с родители и разширеното семейство за повишаване на родителския капацитет и информиране за условията за записване в детска градина и в училище;
- Проведена среща между родители и директора на ЦДГ „Радост“ гр. Търговище;
- Преодолени част от негативните нагласи на ромските семейства към училището;
- Увеличен капацитет на училището за работа с деца и родители от ромската общност.
Проектът постави основите на едно успешно и дълготрайно партньорство с ІІ ОУ гр. Търговище. И към момента ние продължаваме да работим с тях по проект, финансиран по ОП „РЧР“ - Схема:“Образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства”. Добрата координация между нас и училището и добрите партньорски взаимоотношения помогнаха да работим по-успешно с децата и учителите, да надграждаме в работата с тях чрез въвеждане на нови за училището извънкласни форми за работа в мултикултурна среда, за „отваряне“ на училището към родителите и третирането им като пълноправен субект в учебно-възпитателния процес.
Добрата практика може да бъде приложена и от други организации, които се ползват с авторите пред ромската общност и институциите.
Клуб на нестопанските организации
гр. Търговище, ул. „30 януари“ № 1 ет. 3
тел. 0601 6 3425, e-mail: [email protected]
Диана Якимова
тел. 0894 682870, e-mail: [email protected]
[Номинирай]
назад