Цели на Програма „Ранна интервенция при деца със специални потребности”
1. Предотвратяване задълбочаването на увреждането и преодоляване дефицитите в развитието на детето.
3. Социализация и ранна интеграция на деца с проблеми в развитието и обучението.
4. Подкрепа и образование на родителите.
5. Изграждане на родителски мрежи за взаимопомощ;
6. Информиране на обществеността относно значимостта на ранната интервенция за подобряване благосъстоянието на децата в общността.
Интервенцията от най-ранна възраст при децата с увреждане и дефицити в развитието, която е насочена към преодоляване на затрудненията в познавателното развитие, поведението, комуникацията и др. трябва да върви паралелно с работата с родителите или грижещите се възрастни. Нашата практика показва, че трябва интензивно да се работи както с родители които не разбират и неглижират образователните потребности на децата си, така и с родителите с висок родителски капацитет, които обаче имат склонност да преобгрижват децата си, което пречи да изграждат независимост и да развиват умения за самостоятелност и индиректно влияе на тяхната успешна социализация, интеграция и адаптация в училищната среда.
Програма „Ранна интервенция при деца със специални потребности” е предназначена за деца с дефицити в развитието в доучилищна възраст – от 0 до 6г. техните родители, членове на разширения семеен кръг.
Входът към програмата е широкодостъпен за всички родители, които изпитват притеснения относно правилното развитие на детето им и считат, че то е по-различно от връстниците си без задължително да се касае за диагностицирано трайно увреждане или заболяване. Децата и техните могат да се включат като самозаявени клиенти /без необходимостта да бъдат оценявани и да бъдат насочвани да ползват социална услуга поради идентифициран риск от Отдел „Закрила на детето”
При изпълнението на програмните дейности екипа на КСУДС - Русе, който се състои от психолог, социален работник, педагог/логопед, педиатрична медицинска сестра, кинезитерапевт и ерготерапевт, прилага в работата си семейно – ориентиран подход. В рамките на програмата „Ранна интервенция за деца със специални потребности” се предоставя специализирана помощ и подкрепа на семейства, които имат ограничени възможности и достъп до услуги. Повечето от тях срещат трудности от битов и финансов характер, имат затруднения при осигуряването на здравните и образователни нужди на децата си, имат проблеми с обществените нагласи и липсата на достъпна среда за децата им. При някой от тях домашното посещение е единствената възможност да ползват социални услуги особенно в зимния период.
Родителите са въвлечени като партньори в работата с детето и това дава много по-голяма резултатност на работата на специалистите. Планирането на услугите се извършва съвместно, като дейностите са съобразени с нуждите от подкрепа на семейството. Родителите получават изчерпателна информация за всичко, което касае детето им и всяка нова дейност е предварително обсъждана и съгласувана с тях. През цялото време те са убедени, че са водещи в процеса на предоставяне на специализирана подкрепа, както и че за постигнатите резултати имат най - значима роля. Израждането на такова убеждение у тях води в най-голяма степен води до укрепването на техните родителски умения. Те повишават своята увереност в способностите си да се грижат за своите деца и да управляват собствения си живот.
Освен за идентифициране на потребностите на децата си, родителите трябва да се ангажират и в определянето на своите приоритети, нуждата от подкрепа, силни страни и настоящи ресурси за предотвратяване или управление на риска за детето.
Друго важно направление в програмата Ранната интервенция при деца със специални изграждане на неформална група на родители на деца със специални потребности. Оказва се подкрепа за изграждане на родителска мрежа за взаимопомощ. Чрез инициативата SOS – родител се дава възможност на всяко нуждаещо се семейство да се свърже с други родители на дете с подобни проблеми, от които да получи информация, съвет, подкрепа и съпричастност, включително и родители, които се изправят пред проблема да отглеждат дете със специални потребности още в родилното отделение или при съобщаване на увреждането. Организират се и се провеждат занимания родители и деца във формата групова игротерапия. На родителите е предоставена възможност да се включат безплатно в занимания по интереси в Комплекса за социални услуги за деца и семейства – йога, танци, приложни изкуства, чрез които те да имат възможност да отделят време за себе си и личностното си развитие, да създадат приятелства, да излязат от социалната изолация.
За да илюстрираме значението на ранната превенция и ранната интервенция при деца с проблеми в развитието за решаване на проблема с необхванатите и отпадналите деца от образователната система представяме накратко случай от нашата практика.
Б. е на пет години. Момчето е с поставена диагноза: Детска церебрална парализа. Спастична квадрипареза - средна степен. То е родено преждевременно през шестия месец от бременността. Бащата е изоставил майката още преди раждането му. Тя се грижи за детето си с подкрепата на своите родители си. В първоначалните разговори тя сподели, че е получила информация за възможността да се включи в Програма „Ранна интервенция” в КСУДС - Русе от Кинезитерапевтичен център в гр. Русе, където детето й е ползвало платена рехабилитация. Г-жа К. заяви, че е потърсила подкрепа от специалистите в КСУДС по своя инициатива, тъй като желае с детето да работи от една страна кинезитерапевт за подобряване на двигателното му развитие и от друга - психолог за оказване на подкрепа в процеса на неговото развитие и това да е без да се натоварва и без това недостатъчния финансов ресурс на семейството.
След стартирането на работата по случая бе изготвена оценка на потребностите и ресурсите на детето и съвместно с родителя бе разработен план за предоставянето на услуги за подкрепа. При оценяването бе установено, че затрудненията на Б. са свързани най-вече с двигателните му дефицити, интелектуалното и говорното му развитие са нормални за възрастта и като всяко друго дете най-голямото му желание е да играе и да общува с връстници. Стана ясно, че детето прекарва по-голяма част от времето вкъщи с майка си и с телевизионните детски филмчета. Рядко излизали на детската площадка защото Б. бил приеман по различен начин от другите деца - те го избягвали и изолирали поради състоянието му. Г-жа К. сподели също, че откакто полага грижи за своето дете тя също живее доста изолирано. По нейно желание някои домашни визити бяха заменени с посещения в КСУДС, с цел преодоляване на социалната изолация. В КСУДС Б. има възможност да се среща и контактува с други деца и възрастни, а майка му да обменя опит с родители на други деца със специфични потребности.
По заявка на майката с детето да работи интензивно кинезитерапевт „за да може то да проходи”. Бе изготвена индивидуална програма за рехабилитация. Детето има затруднения при движение и правилно позициониране на долните крайници. В процеса на интензивна и комплексна работа, Б. започна стъпва все по-правилно държейки се за успоредка. Бе установено, че момчето се затруднява при заниманията за развиване на фината моторика, поради което бяха предложени разнообразни стимулиращи упражнения и развиващи дейности по време на домашните визити. Майката изпълнява дадените препоръки вкъщи, което доведе до видими резултати в развитието на детето – Б. се научи да прелива вода от съд в съд без да разлива, както и сам да пие от чаша, държи молив по стабилно, успява да драска по листа.
Отчитайки необходимостта от разширяване на контактите на детето и развиване на социалните му умения / общуване и взаимодействие с деца на неговата възраст/, както и включване в образователната система, екипа на КСУДС насочи работата с родителя в тази посока. Бяха преодолени първоначалните съпротиви и страхове на майката да запише детето в подходящо детско заведение. В резултат тя сама предприе действия за избор и записване на сина си. В момента Б. редовно и с голямо желание посещава масова целодневна детска градина в гр. Русе. По информация на семейството и педагогическия персонал се е адаптирал бързо, справя се много добре, става все по-самостоятелен.
За периода от въвеждането на Програмата в ЦОП са обхванати над 20 деца и техните родители /роднини/приемни родители. Предоставя се специализирана помощ и подкрепа на семейства, които имат ограничени възможности и достъп до услуги. Част от тях срещат трудности от битов и финансов характер, имат затруднения при осигуряването на здравните и образователни нужди на децата си, имат проблеми с обществените нагласи и липсата на достъпна среда за децата им. Част от предоставяните социални услуги по Програмата са свързани с работа с образователните институции – детски градини, училища, ресурсен център и др. Една от основните цели на работата с детето, семейството и институциите е достъп на децата до образование, подкрепа в процеса на социализация и интеграция в училищната среда. В зависимост от индивидуалния случай работим с педагогическия персонал на повечето училища и детски градини в гр.Русе. През 2012г. работихме с 4 детски градини, като с педагогическия персонал и родители се провеждаха интерактивни сессии, касаещи ранното детско развитие.
Към програмата функционира и родителска група „Необикновени родители на необикновени деца”, която е достъпна както за родителите на децата включени в Програма „Ранна интервенция при деца със специални потребности”, така за всички останали родители на деца с увреждания, клиенти на КСУДС – Русе или проявили интерес.
Успешно сътрудничим с местни и национално представени неправителствени (родителски) организации като посредничим и съдействаме за осъществяване на контакти с нуждаещи се от подкрепа родители ( Фондация „Карин дом”, АЛА, Сдружение „Нашите различни деца”, Асоциация на родителите на деца с Епилепсия и много други).
В Програма „Ранна интервенция при деца със специални потребности” в КСУДС – Русе са се включили общо 20 деца на възраст от 0 до 6 г. Част от тях са с двигателни дефицити /ДЦП/, имат интелектуални затруднения или са с аутистични черти в поведението. На децата са изготвени комплексни оценки от мултидисциплинарен екип. Планирани са и се изпълняват индивидуални програми за всяко от тях, както и консултиране и подкрепа за семействата им. Част от дейностите се извършват в дома на семействата. На родителите е дадена възможност за включване в родителска група. Всички преминали през Програмата деца в училищна възраст са постъпили на училище или детска градина.
Прилагането на практика, изцяло ориентирана към семейството, се посреща много позитивно от родителите на деца с различни проблеми в развитието. Те са доволни, че работата на екипа е съобразена с техните очаквания за подкрепа, че не е необходимо детето да е освидетелствано или диагностицирано /ТЕЛК, ЛКК/, което е изискване на повечето действащи услуги за деца със специални нужди, че им се оказва практическа помощ в естествената им среда – техния дом.
[Номинирай]
назад