Поради спецификата на град Ямбол (наличие на голяма сегрегирана махала със само две училища, в които предимно учат децата от квартала) липсва подходяща среда, където деца от български и ромски произход да общуват помежду си и да прекарват сводното си време заедно. Проектът на ОДК Ямбол предлага модел съобразен с особеностите на града за подобряване на достъпа до образование и възпитание на деца от ромски произход чрез разширяване и разнообразяване на извънучилищните дейности и създаване на условия за разкриване потенциала на децата и личностното им развитие. Дейностите по проекта „С велосипед и приятели през лятото” са насочени към подобряване достъпа и участието на деца от ромски произход до извънучилищни дейности и работа в смесени групи. Проектът се реализира едновременно както в ОДК Ямбол, така и в ОУ “Петър Берон” (в ромския квартал “Райна Княгиня”).
Партньори по проекта:
- ОУ „Д-р Петър Берон”
- Сдружение „Училищно настоятелство на Общински детски комплекс – Ямбол”
Цел и задачи:
- Да се създадат реални условия за интегриране и равноправно участие на децата от малцинствените общности в извънучилищни форми и дейности през свободното им време;
- Постигане на устойчиво партньорство между децата в смесени етнически групи за изпълнение на инициативи и дейности в обучителна среда, различна от семейната и училищната;
- Да се обменят институционални модели и практики за изяви и развитие на децата, в това число и на представители на различни етноси и малцинства.
Целеви групи:
- деца от ОДК -20;
- ученици от ОУ „Д-р Петър Берон” 20 (на възраст от 10 до 14 години);
(включени са деца, лишени от родителски грижи от Дом „Юрий Гагарин”)
Дейностите, включени в изпълнението на проекта на ОДК Ямбол, са насочени към създаване на условия за интегриране и равноправно участие на децата от малцинствените общности в извънучилищни форми и дейности през свободното им време.
По проекта е проведен обучителен лагер (в хижа в местността Бакаджиците). В обучението са включени 40 деца, разделени на две групи.
Темите, включени в обучението, са: „Пътища и улиците, по които се движим. Участници в движението – пешеходци и велосипедисти”; „Работа с фотоапарат - практикум”; „преминаване през кръстовище, пътен възел, тунел, стеснен участък от пътя, жп. Прелез”; „Общуване и работа в екип - тренинг”; „Разположение на нерелсовите пътни превозни средства върху пътя”; „Оказване на първа помощ”; „Причини за произшествия с деца на пътя - тренинг”; „Моят велосипед – управление и поддръжка - практикум”.
От Областна дирекция „Полиция” Ямбол и Областен съвет на БЧК са осигурени лектори за обучителните модули: „Причини за произшествията с деца на пътя” и „Оказване на първа медицинска помощ”.
Обучителният лагер дава възможност на децата и учениците от ОДК Ямбол и ОУ „Д-р Петър Берон” както да придобият знания и умения за правилата за движение по пътищата и спазването им от всички нас като пешеходци и велосипедисти, устройството и поддръжката на велосипеда, оказване на първа медицинска помощ, общуване и работа в екип, работа с фотоапарат; причини и превенция на произшествията с деца на пътя, така и да се научат на работа в екип и участие в смесени етнически групи. По този начин се дава възможност на децата да прекарат част от свободното си време заедно и да се опознаят. За това спомагат и проведените през свободното им време: екопоходи, конкурси, спортни игри, викторини, пленер.
Проведени са: състезание по приложно колоездене, работа в екипни групи от обучени по време на лагера деца и полицаи на кризисни ямболски кръстовища, пътуваща фотоизложба „Децата на Ямбол за безопасно движение!”, проведени са две теоретико-практически занятия за правилата за движение по пътищата.
Работата в екипни групи мотивира учениците да спазват правилата за движение като велосипедисти и пешеходци, осъществява превенция на нарушенията на правилата за движение, както и участието им в дейности извън квартала им и сближаване на младите хора от различни етнически групи.
Организиран е велопоход до Национален археологически комплекс „Кабиле”. Освен практическо приложение и продължение на обучителните моменти за безопасно включване в пътното движение, децата получават и знания за културно-историческото наследство на родния край.
- Придобити са знания за правилата за движение по пътищата и спазването им като пешеходци и велосипедисти, устройството и поддръжката на велосипеда, оказване на първа медицинска помощ, работа с фотоапарат и практическо прилагане общуване, и работа в екип;
- Превенция на произшествията с деца на пътя;
- Създадени условия за равноправно участие на ученици от различни етнически групи в общи дейности извън местоживеенето им и работа в смесени етнически групи, които спомагат за тяхното сближаване.
[Номинирай]
назад