Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
По данни на институт “Отворено общество”, събрани при изследване на образованието в Община Ихтиман през 2005/2006 учебна година в училищата на град Ихтиман учениците от ромски произход са 52% от всички учащи се. Демографските процеси в общината като цяло са отрицателни, с изключение на с. Вакарел и няколко села в близост до него, като основен принос за поддържането му имат ромските общности. Увеличаването на ромското население в общината води до увеличаване на броя на ромските деца в детските градини и училищата, където смесените групи/класове са тенденция, която ще се запази в бъдеще. В същото време се наблюдават сегрегационни процеси в резултат на оттеглянето на български ученици от училищата с преобладаващо ромско население.
След оценка на качеството на образованието в училищата в общината е взето решение за закриването на Основно училище “Св. Климент Охридски” в с. Живково и Начално училище “Д. Милчев” в гр. Ихтиман от учебната 2008/2009 година със съответно 84% и 100% ученици - роми. Пренасочването им от там променя етническата картина в приемните училища в гр. Ихтиман и води до сериозни предизвикателства пред педагогическия и административния състав за да се подпомогне адаптацията на учениците от ромски произход в новата за тях учебна среда.
Ключов участник в процеса на интеграция са българските деца и техните родители, които трябва да бъдат убедени, че мултикултурната образователна среда ще бъде не задържащ, а развиващ фактор, за да се предотврати изтеглянето им от приемните училища и вторична сегрегация.
Практика
Партньори: Фондация “Междукултурно сътрудничество”, Сдружение “Център за творческо обучение”
Училища, които се включват в проекта:
СОУ “Христо Ботев”
ОУ “Димчо Дебелянов”
ОУ “Христо Смирненски”, с. Вакарел

Цел:
Подкрепа на дейности, с интеграционен и социализиращ на учениците от ромски произход в гр. Ихтиман, в които да са включват ученици, учители и родители.
 
Целева група:
Учители в двете приемни училища в р. Ихтиман – 93
Ученици в двете приемни училища – 1111 (229 от ромски произход)
Родители и местната общественост, които ще се включат в местен дебат за образователната интеграция в Община Ихтиман и ще получат възможност да участват в инициативи, насочени към изграждане а среда за толерантно мултикултурно общуване и разбирателство в училище.
 
Дейности:
>> Проведен е Обществен дискусионен форум по въпросите за образованието и интеграцията на децата и учениците от ромски произход. Форумът е стъпка към ангажиране на родителите от различни етнически групи и на Община Ихтиман в организиране на дейности, които да помогнат за интегриране на учениците от ромски произход в учебната среда и да се създаде среда на толерантно мултикултурно общуване и разбирателство. На събитието присъстват представители на водещата организация и на партньорските институции, на двете приемни училища, ученици от двата етноса, родители, общински съветници, учители от други училища и детски градини на територията на Община Ихтиман - общо 61 човека, които са разделени в 6 работни групи. Те очертават предимствата и недостатъците на работата с ученици от различни етноси, а също възможностите и опасностите, които преподаването в мултиетнически класове носи. Поставени са няколко основни проблема:
- Трайно привличане и задържане на децата от ромската общност в училищата;
- Мотивацията на родителите;
- Начина на превозване на учениците, живеещи в други населени места в общината до
училищата;
- Начина на организиране, провеждане на различни извънкласни форми на обучение.
- Привличане и задържане на повече деца и ученици в тях.
>> Обучения на две групи учители от Община Ихтиман. Към учителите от приемните
училища, са се включели и учители от ОУ „Христо Смирненски” с. Вакарел, ОУ „Св.Св. Кирил и Методий” гр. Ихтиман и от две общински детски градини. Основни елементи в програмата за обучения са дискусията за предизвикателствата в работа с мултиетнически класове и представяне на методи за интегрирана проектна работа с учениците – лектор Иглика Ангелова.
Проведени са два обучителни семинари с 40 учители от двете приемни училища, на които запознаха учителите теоретично и с добри педагогически практики за работа с деца от ромски произход и организиране на учебния процес в мултиетническа среда. По време на проекта лекторите и педагогическите експерти оказват помощ и консултират учителите в процеса на интеграционни проектно – учебни дейности, извършват мониторинг на работата на обучените учители. Като резултат в трите училища - участници в проекта се организира работата на 7 интеграционни модула:
- “Любопитна пътечка към математиката” - подготвителна група от 18 деца на 6 годишна възраст (СОУ “Христо Ботев”)
- “Играя, уча се, творя” - 20 ученици от II клас (СОУ “Христо Ботев”)
- “Коледа” - 35 ученици от V, VI и VII клас (СОУ “Христо Ботев”)
- “Познаваме ли тези, с които живеем” - 19 ученици от VIII и IX клас (СОУ “Христо Ботев”)
- Екология „Моето зелено училище” 14 ученици от IX клас (СОУ “Христо Ботев”)
- Спортни игри - 37 ученици от V клас (СОУ “Христо Ботев”, ОУ “Д. Дебелянов”, ОУ “Христо Смирненски” с. Вакарел)
- Екология “Нашето училище, двор и класна стая – зелени и красиви” 18 ученици от VI клас (ОУ “Д. Дебелянов”)
Всеки модул завършва с презентации, информационни табла и изложби, които периодично представят работата на учениците по отделните теми.
В рамките на проекта са закупени и инсталирани във всички компютърни кабинети на приемните училища, мултимедийните пакети „Играчки-закачки”, подпомагащи обучението на ученици в смесени класове.
В тренировъчната база на БЧК са проведени три еднодневни учебни визити на ученици от двата етноса. Под ръководството на специалисти от Центъра за творческо обучение са проведени практически занимания по приложни изкуства, спортни игри и ориентиране с учениците. Поради големия интерес броя на групите е завишен от 45 на 90 участници.
>> Регистрирана е интернет страница за проекта http://integrazia.info/. На нея проектът е представен чрез своето резюме и цели, които в процеса на реализирането му в интернет пространството са представени и основните дейности, илюстрирани със снимки, направени по време на самите събития. В момента страницата не е действаща.
Представяния на проектните дейности:
- Организиран е спортен празник за трите училища - участници в проекта.
- Възстановка на Коледа от частниците в проектен модул „Коледа”. Учениците сами с помощ на учителите са подготвили сурвачки, коледни кукли, декора за представлението и ястията за коледната трапеза.
- Викторина, в която учениците - участници от модул „Екология” (ОУ “Димчо Дебелянов”) имат възможност да покажат своите знания за околната среда и рецитират подбрани стихотворения за природата.
Подготвителната работа е визуализирана от презентации за полезни растения, изготвени отново от учениците.
- В училище СОУ “Христо Ботев” са презентирани останалите модули: “Любопитна пътечка към математиката”, “Играя, уча се, творя” и “Екология” и интегралния модул “Познаваме ли тези, с които живеем”. В последният модул учениците представят историята, традициите, песните и танците на двата етноса.
 

Резултати
  • Изключително ценен е опитът, който учителите придобиват по време на проекта, както и постоянните контакти на българчета и роми по време на уроците и репетициите. Това са стъпки напред в усилията за успешната интеграция и социализация на учениците.
  • За оценка на обученията на учителите от екипа на Фондация “Междукултурно сътрудничество” са подготвени въпросници за обратна връзка с участниците в тях. Чрез тези въпросници са оценени очакванията, с които учителите са се включили в обученията; получена е обща оценка на обученията, както и оценка на отделни модули от програмата; регистрирани са определени теми, към които учителите са проявили най-голям интерес. Резултатите от анализа на анкетата показаха висока степен на удовлетворение от предложените обучения. Поради разнообразния профил на аудиторията, в която бяха представени учители по различни предмети и от различни образователни степени, с най -висока степен на популярност се очертаха модулите с практически характер. Отправените препоръки от тях са за предоставяне на литература за самостоятелно четене и обучение и организирането на други подобни обучения. В процеса на подпомагане и консултиране на работата на учителите стана ясно, че те се затрудняват при непосредственото прилагане на наученото в своята практика.
  • Оценките получени от учениците, участвали в учебните визити в базата на Сдружение “Център за творческо обучение” и от участниците в интеграционни проектно-учебни дейности, показват удовлетворение от екипите, дейностите и шансовете за изява.
  • Създадено добро сътрудничество с партньорите.
  • Повишен е опитът на учителите за работа в мултикултурна среда.
Иноватор: ros
Дата на публикация: 15 април 2013
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]