Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Предистория
Съгласно приети нормативни документи на Министерски Съвет, МФ, НОИ и Здравносигурителната каса е необходимо да се изплащат директно от общинския бюджет здравни вноски на определен кръг лица, определени с няколко типа нормативни документи и писма, все още в процес на доуточняване от участващите в процеса институции.
Неизпълнението на условията от страна на община Варна води до финансови санкции и плащане на лихви. Това впрочем важи за всяка община.
Съгласно приети нормативни документи на Министерски Съвет, МФ, НОИ и Здравносигурителната каса е необходимо да се изплащат директно от общинския бюджет здравни вноски на определен кръг лица, определени с няколко типа нормативни документи и писма, все още в процес на доуточняване от участващите в процеса институции.
Неизпълнението на условията от страна на община Варна води до финансови санкции и плащане на лихви. Това впрочем важи за всяка община.
Практика
1. Сформираxме екип от 5 души в състав:
- двама представители по социални грижи, от Бюрото по труда по програмата за временна заетост за срок от 5 месеца, чрез заявка от община Варна,
- един представител на дирекция Социални грижи ,
- двама представители на Информационния център .
По този начин минимизираxме общинския бюджет, имайки предвид, че първоначалната обработка на около 25 000 души ще бъде за къс срок 3-5 месеца, докато после ще се въвеждат само изменения в данните на декларатора.
2. Предварително, и в процеса на работата по приемането уточнихме спорните въпроси и обучихме представители на общината за обработка на декларациите. Описахме процедурата за обработка на декларациите. Подготвихме мястото за приемането им засега в рамките на 5-те месеца използваме Информационния център .
3. Създадохме система за обработка на декларациите. Основните елементи на тази система са мобилност постигната чрез Интрaнет, независимост от платформата като се използва Интернет браузер за работно място, отпадане на необходимостта от плащане на много лицензи, работа в мрежа, бързина на обработка на декларациите чрез предварително въвеждане на данните за лицата и контрол на входа, като се въвеждат и контролират при представяне на документите всички факти, залегнали в декларацията. Това най-вече са данните за свързаните лица съпруг, съпруга, деца, родители, както и информация за тяхното местоживеене.
4. Оповестихме необходимата информация в пресата кои, къде и как трябва да подават декларации, къде може да бъде получена декларация, как трябва да се попълни, кога трябва да се предаде. Какви са условията, на които трябва да отговарят различните категории граждани за да бъде приета тяхната декарация в Община Варна. Методите, които използвахме бяха съобщения в пресата, пресконференция на Община Варна, ежеседмични съобщения по радиото и местните кабелни програми, открито телевизионно студио с коментар на спорните и конкретни случаи.
Проблеми при реализацията
Неясната база по отношение на категориите лица, върху която заработи общината беше основната спънка по време на работата. И в момента се променят категориите от НОИ, които общината следва да осигурява. Проблемът е в обслужване и пренасочване на гражданите, а не в системата, с която работят служителите.
Проблем е и системата за предварително оповестяване на категориите граждани. През двете седмици на обработка около една четвърт само е групата на гражданите, които са за прием в общината, останалите или трябва да се осигуряват сами или да бъдат осигурявани от други институции. Тези граждани, които следва да бъдат осигурявани от общините, обикновено нито имат телевизия, още по-малко кабелна, нито четат пресата, нито слушат радио. Бяха поставени обяви на местата за получаване на социални помощи и в бюрото по труда, но все още е малък напливът за около две седмици са обработени около 500 декларации.
1. Сформираxме екип от 5 души в състав:
- двама представители по социални грижи, от Бюрото по труда по програмата за временна заетост за срок от 5 месеца, чрез заявка от община Варна,
- един представител на дирекция Социални грижи ,
- двама представители на Информационния център .
По този начин минимизираxме общинския бюджет, имайки предвид, че първоначалната обработка на около 25 000 души ще бъде за къс срок 3-5 месеца, докато после ще се въвеждат само изменения в данните на декларатора.
2. Предварително, и в процеса на работата по приемането уточнихме спорните въпроси и обучихме представители на общината за обработка на декларациите. Описахме процедурата за обработка на декларациите. Подготвихме мястото за приемането им засега в рамките на 5-те месеца използваме Информационния център .
3. Създадохме система за обработка на декларациите. Основните елементи на тази система са мобилност постигната чрез Интрaнет, независимост от платформата като се използва Интернет браузер за работно място, отпадане на необходимостта от плащане на много лицензи, работа в мрежа, бързина на обработка на декларациите чрез предварително въвеждане на данните за лицата и контрол на входа, като се въвеждат и контролират при представяне на документите всички факти, залегнали в декларацията. Това най-вече са данните за свързаните лица съпруг, съпруга, деца, родители, както и информация за тяхното местоживеене.
4. Оповестихме необходимата информация в пресата кои, къде и как трябва да подават декларации, къде може да бъде получена декларация, как трябва да се попълни, кога трябва да се предаде. Какви са условията, на които трябва да отговарят различните категории граждани за да бъде приета тяхната декарация в Община Варна. Методите, които използвахме бяха съобщения в пресата, пресконференция на Община Варна, ежеседмични съобщения по радиото и местните кабелни програми, открито телевизионно студио с коментар на спорните и конкретни случаи.
Проблеми при реализацията
Неясната база по отношение на категориите лица, върху която заработи общината беше основната спънка по време на работата. И в момента се променят категориите от НОИ, които общината следва да осигурява. Проблемът е в обслужване и пренасочване на гражданите, а не в системата, с която работят служителите.
Проблем е и системата за предварително оповестяване на категориите граждани. През двете седмици на обработка около една четвърт само е групата на гражданите, които са за прием в общината, останалите или трябва да се осигуряват сами или да бъдат осигурявани от други институции. Тези граждани, които следва да бъдат осигурявани от общините, обикновено нито имат телевизия, още по-малко кабелна, нито четат пресата, нито слушат радио. Бяха поставени обяви на местата за получаване на социални помощи и в бюрото по труда, но все още е малък напливът за около две седмици са обработени около 500 декларации.
Резултати
Минимизиране на времето на обработка на заявление на гражданин като се използват вече съществуващи данни за
360 000 граждани живеещи във Варна;
Осигуряваме точност на обслужването гарантирана от съществуващи данни за свързани лица и от наличието на експерт по социални грижи на мястото на приемането на декларацията за особени случаи;
Гарантираме точност на плащания към НОИ поради свиване на филтъра на приетите декларации до случаи, за които трябва да се плаща от общинския бюджет;
Имаме въведени всички данни на адресно регистрираните във Варна граждани. Тези данни са преобразувани във формата на системата и тя работи с тях ежедневно;
Имаме осъществени връзки с представителите на НОИ във Варна и София. Има отправени питания, на голямата част от които имаме дадени отговори. Системата е направена така, че може да работи чрез донастройка, в зависимост от отговорите и уточненията от НОИ, които пристигат постоянно. .
Към 01.11.99 системата е инсталирана в Информационния център . От 01.12.99 приема граждани и обработва декларации.
Минимизиране на времето на обработка на заявление на гражданин като се използват вече съществуващи данни за
360 000 граждани живеещи във Варна;
Осигуряваме точност на обслужването гарантирана от съществуващи данни за свързани лица и от наличието на експерт по социални грижи на мястото на приемането на декларацията за особени случаи;
Гарантираме точност на плащания към НОИ поради свиване на филтъра на приетите декларации до случаи, за които трябва да се плаща от общинския бюджет;
Имаме въведени всички данни на адресно регистрираните във Варна граждани. Тези данни са преобразувани във формата на системата и тя работи с тях ежедневно;
Имаме осъществени връзки с представителите на НОИ във Варна и София. Има отправени питания, на голямата част от които имаме дадени отговори. Системата е направена така, че може да работи чрез донастройка, в зависимост от отговорите и уточненията от НОИ, които пристигат постоянно. .
Към 01.11.99 системата е инсталирана в Информационния център . От 01.12.99 приема граждани и обработва декларации.
[Номинирай]
назад