Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Децата, живеещи в изолирани общности, до голяма степен наследяват културните и образователните възприяти на общносттая, което ограничава възможността за социална интеграция, води до прояви на дискриминационно поведение и  неравнопоставеност.  Основните потребности на целевите групи са свързани със създаването на условия в училищата за опознаване и разбирателство между различните етноси. Подобен ефект може да се постигне чрез системно полагане на усилия за преодоляване на предразсъдъците, стереотипите и дискриминацията по етнически признак. Това роди идеята от реализиране на проект в различни мултикултурни общества, в два географски рейони, но с еднакви проблеми.

Практика

Проектните дейности се реализират в общо 4 училища – в общини Ихтиман, Силистра и  Ситово (с.Искра). Проектът е насочен към ограничаване проявите на дискриминационно поведение по етнически признак и неспазване на човешките права в образователната система.  Преподаватели от училищата преминаха  специализирано обучение за въвеждане на неформално интерактивно обучение «Образователен театър».  Методиката прилага игрови форми за размяна на статуквото между етническите общности. Децата емоционално «влизат в ролята» на другия и започват да виждат и усещат света с «неговите сетива». Методиката беше приложена в училищата  в рамките на учебната година. В края на заниманията се проведоха открити уроци с участие на родители и учители, резултатите, който бяха обобщени в  «Оценка на напредъка». Проектните дейности включваха провеждане на  мултикултурни занимания под надслов „Детски партита по толерантност” с участието на смесени групи деца от избраните училища и родители от Ихтиман, Ситово, Силистра.  Реализираха се съвместни спортни празници, в който децата имаха възможност да участват в смесени отбори и да почувстват екипността и приятелството с другия. На създения интернет сайт на проекта се публикува цялата информация по изпълнението. На кръгла маса- дискусия проведена в гр.София през септември 2010г. беше представено“ Проучване на положителни практики за анти-дискриминационни подходи в училищата“ и разработено „Принципно предложение“ до институциите за прилагане на нови креативни антидискриминационни подходи в образователната система. Отделно се състояха информационни срещи по места за популяризиране на резултатите и възможностите опита да бъде споделен и приложен и в други образователни центрове.

Резултати

Резултатите могат да се разгледат в два аспекта:

 

Качествени: Проектът подпомогна развитието на гражданското общество в етнически смесени райони чрез мобилизиране на четири училищни общности за ограничаване проявите на дискриминационно поведение по етнически признак и неспазване на човешките права   в образователната система. Разработи се нова методика „образователен театър“, която обучени учители приложиха в  четири етнически изолирани училища в общините Силистра, Ситово и Ихтиман.  Прилагането й оказа положително емоционално въздействие върху ученици, техните родители, преподаватели и представители на институциите,  постигна осъзнаване на последствията от различните форми на дискриминация, включително по етнически признак.  Изградиха се успешни партньорства за спазване на човешките права и ограничаване проявите на дискриминационно поведение, даде се тласък за преодоляване на стереотипи и ограничения, водещи до отпадане от училище.  Като цяло проектът постигна създаването на подкрепяща гражданска среда за равнопоставеност в образователната система и  допринесе  за развитието на гражданското общество в два географски района в България.  

 

Количествени:

  • Разработена методика“Образователен театър“ 1 бр.;
  • Проучване и анализ на положителни практики за антидискриминационни подходи в образователната система“- 1 брой;
  • «Принципно предложение до институциите» - 1 бр.;
  • Обучени преподаватели за работа с новата методика – 16 лица;
  • Проведени уроци“Образователен театър“ - 64 бр.самостоятелни; 16 открити уроци;
  • Проведени съвместни партита по толерантност - 6 бр.;
  • Проведени спортни инициативи – 3 броя;
  • Брой обучени деца – 400 деца; Брой включени деца в съвместните мероприятия – 780 деца;
  • Брой включени родители – 193.

 

Контактна информация:

Цветелина Йорданова Нешкова - Ръководител проект

гр.София, бул.“Евлоги Георгиев“ 167А, ет.1

e-mail: [email protected],

тел.02/944 63 89; факс: 02/944 13 50

Иноватор: ros
Дата на публикация: 15 декември 2010
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]