Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Проектната идеята възникна, след като през лятото на 2008 г. от много места в съдебната власт (Върховна касационна прокуратура и отделни съдилища) едновременно и активно се заговори за противоречива практика по дела за трафик на хора и проверката установи натрупана критична маса от неанализирани приключили дела. След извършено анкетно проучване на професионалните потребности на членовете на ССБ темата за трафика се открои като една от водещите. Съдиите посочиха недостатъчна професионална подготовка да прилагат закона и недостатъчна информираност за особеностите на явлението и жертвите му.

Практика

Основната цел на проекта бе да повиши ефективността на правораздаването по дела за трафик на хора, като повиши професионалната компетентност на съдиите да прилагат закона, като развият умения за работа с пострадалите и повишат информираността си за особеностите на явлението. За целта бяха извършени високоспециализирани изследователски анализи на явлението, на профила на жертвата и извършителя, на действащото заонодателство и съдебна практика и на дорбите практики за работа с жертвите. На тази основа бе разработен обучителен модул и проведени обучения, които обхванаха близо 10 % всички съдии в страната и бяха разширени към целевите групи на прокурорите и разследващите полицаи. Издадените изследвания бяха разпространени сред всички заинтересовани страни и получиха голяма гласност в юридическата общност. След превеждането им те са средство за популяризиране на българските добри съдебни практики в европейските държави със сродно законодателство. Изследователската и обучителната дейност ангажираха партньорски организации, впоследствие обхванати в мрежа, които и в момента продължават анализите и обученията.

Резултати

Проектът повиши качеството на правораздаването по дела за трафик, не само като пряко предостави висококвалифицирани и изчерпателни анализи с практическа насоченост и обучения, но и като преориентира професионалните нагласи към нови практики и подходи за работа с жертвите. Процесът обхвана както  професиите от двете фази на наказателния процес, така и правни изследователи, университетското образование и обучението на младшите магистрати, вещите лица към съда и ангажирани с подкрепа на жертви на насилие социални професии, като достигна и международни експертни кръгове.

По време на проекта са развити и следните добри практики:

1. Постоянен проектен мониторинг на дейностите и състоянието на целевата група. Постоянна връзка с целевата група, при която последната е не само привлечена към проектните дейности и тяхната оценка, но и нейните потребности са постоянно проучвани с оглед приспособяване на проектните дейности към тях. Това позволи проектът да развие висока чувствителност и способност за бърза реакция на възникнали такива потребности, както и инициативност у самата целева група да се обръща към проекта с обучителни искания;

2. При рисково функциониране на партньора, неговият ресурс за изпълнение на ангажиментите му се подкрепя с интегриране на експертизата на друга организация, близка до двата партньора и сродна с рисковия по професионалния си профил.

3. Екипно функциониране на експертния състав и колективни решения, съобразени с мнението на всеки, в условия на непрекъснат обмен на информация, взаимно доверие и професионална подкрепа. Поради това постиженията на проекта са общи за всички членове на екипа и всички външни негови сътрудници, а кризите и рисковете лесно се преодоляват.

4. Външно консултиране на всички аналитични и обучителни дейности с представители на относими професии чрез разнообразие от методи. Това даде голяма представителност на крайните продукти и осигури тяхната полезност за целевата група.

5. Плътно спазване на професионалните стандарти за провеждане на изследвания и обучения, установени от ангажираните в проекта професии.

6. Интердисциплинарен подход както при формиране на екипа, така и при ангажиране на целевите групи.

7. Проведени бяха 4 обучения в различни точки на страната за да се постигне по широк обхват на проекта и да се засегнат региони с повишена чувствителност към трафика на хора. Това бяха градовете:

  • София
  • Пловдив
  • Велико Търново
  • Стара Загора

8. Проекта обхвана много по-широка група от респонденти от първоначално предвиденото и от поставените цели. В обученията взеха участие резсладвещи полицаи, прокурори и представители на адвокатурата и други. Общият брой преминали през обученията е както следва:

  • съдии – 110
  • прокурори и разследващи полицаи – 58
  • жертви на трафик – 31
  • други експерти – 41

9. Обучителните материали и сборника с направените изследвания и препоръки по темата на проекта достигнаха до над 1100 респондента. Първоначално подготвените 120 папки с аналитични материали за първото обучение в град Пловдив достигнаха до над 100 съдии и прокурори, присъствали на общото събрание на ССБ. Постфактум отпечатаната книга в тираж 1000 броя съдържаща същите изследвания бе предоставена на взелите участие в обученията, бе разпратена до библиотеките на апелативните съдилища и прокуратури в страната, до секциите на ССБ, както и депозирани в Народна библиотека.

 

Контактна информация:

Румен Цонков, [email protected]

GSM 0896600720

Иноватор: ros
Дата на публикация: 15 декември 2010
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]