Екипът на сдружение Клуб ЮНЕСКО осъществи през периода 2004-2006 в партньорство с други НПО инициативи за запознаване на учениците от горните курсове с явлението „трафик на млади хора с цел насилствена проституция”.
В пряката си работа през 2007-2008 година специалистите от нашето сдружение осъществиха професионални контакти с педагози и психолози от местната общност. Голяма част от тях споделяха нуждата от осъществяване на превантивна дейност, насочена към превенция на злоупотреби с правата на деца от рискови групи, както и липсата на ефективни програми за обучение на деца в права и изграждане на устойчиво на рискове поведение.Така възникна и идеята за осъществяването на този проект. При предварителното проучване как се работи по проблема „трафик на деца„ в местната общност, установихме, че няколкото проекта, които са реализирани в общината по проблема права на децата и специално „трафик на деца” са осъществени с ученици от горна училищна степен. Не бяха осъществявани проекти с подобна насоченост за рискови групи деца, за които опасността от злоупотреби с правата им е най-голяма. От друга страна, консултациите, които проведохме с психолози, доведоха до извода, че превантивна дейност трябва да се извършва в по-ранна детска възраст, поради спецификата на детското развитие.
Ето защо нашият проект се насочи към рискова група деца на възраст 11-15 г. от различен етнически произход; с нисък социален статус; с риск от отпадане от училище; от институции; деца с отклоняващо се поведение.Избрахме проекта да се реализира в две моделни училища – ОУ ”СВ.СВ Кирил и Методий” и ОУ “Н.Вапцаров “ от Хасково, в които процентът на посочените рискови групи деца бе много висок..
За постигане на основната цел на проекта: “Пробиране на иновативен подход за работа с деца /11-15 г./ от рискови групи в областта на защита на човешките права и превенция на злоупотреби с тях” реализирахме следните дейности:
5.1. Обучителна дейност:
Проведохме обучение на целевата група /30 деца на възраст 11-15г. / по темите: ”Правата на детето в променящия се свят”; “Устойчиво на рискове поведение”, осъществено от треньорски екип от партньорската организация чрез интерактивна методика.
За доброволците от Клуб ЮНЕСКО, които участваха в проекта като ко-водещи в занятията с целевата група - деца се проведе обучение по модулите „Права на децата и трафикиране», „Връстници обучават връстници» и «Образователен театър – методология и приложение».
2. Практически занимания с деца от целевата група за изграждане на устойчиво поведение:
В практическите занимания с децата приложихме методиката „Образователен театър”, който беше много подходящ за избраната целева група. С участието на децата се създадоха етюди, скечове и театрални игри по избраната тема /в случая „трафик”/ с цел преживяване на минали или актуални ситуации. Разработихме и тематична програма, свързана с изграждане на устойчиво поведение при рискови ситуации.чрез средствата на „Образователния театър”. Проведените занятия с децата бяха подпомагани от младежите - доброволци.Тук важна роля изигра и прилагането на метода „връстници обучават връстници”, който улесни усвояването на нови поведенчески модели от децата.
От разработените етюди бе създаден сценарий и театрална постановка „ Всяко дете има право на...” Проведохме 4 представления, които бяха посетени от деца, родители, педагози, представители на граждански организации, работещи с деца.
5.2. Работа с подкрепяща среда
В създадената група за самопомощ от учители от двете училища се обсъждаха професионални проблеми и методика, приложима при работа с деца в риск при обучение по права и изграждане на устойчиво на рискове поведение. В създадената родителска група за самопомощ, участниците споделяха проблеми и трудности и си оказваха взаимна помощ и подкрепа при решаването им .
5.3. Ресурсна дейност:
Разработени, отпечатани и разпространени в училища, социални институции за деца, неправителствени организации, работещи по проблемите на децата:
- практическо помагало в тираж 2000 бр. за педагози, работещи в средна училищна степен ”Силата на моето Аз е да знам и мога”, съдържащо интерактивни методи за работа с деца; описание на метода „Образователен театър”; примерни упражнения и драматизирани ситуации за изграждане на устойчиво поведение;
- информационна листовка 2000 бр. със съвети към децата в средна училищна възраст с цел предпазване от злоупотреби с правата им и превенция на трафика на деца.
Повишени знания на 30 деца в човешки права и умения за противодействие на рискови фактори за злоупотреба с тях ; Повишени педагогически умения на 15 педагози за обучение на деца в човешки права и превенция на трафика; Повишена родителска компетентност на 12 родители по правата на децата им и превенция на трафик и злоупотреба с правата им; Повишени умения на 7 младежи за работа с деца на възраст 11-15 години по правата на децата и превенция на трафика; Повишен капацитета на организацията – Клуб ЮНЕСКО за работа върху проблема трафик на деца. Изградено добро партньорство със Сдружение «Център Отворен свят» - Хасково; Регионален инспекторат по образованието.
Контактна информация:
Венета Антонова
адрес: 6300 Хасково, ул. „Хан Кубрат„ № 2
[email protected]; [email protected]
Тел.: +359 /0/ 38 620248; +359 /0/ 889346836
[Номинирай]
назад