Идеята за въвеждането на СИП по “Фолклор на етносите – Ромски фолклор” в училищата от Община Козлодуй бе големият процент непривлечени или нередовно посещаващи учебните заведения ромски деца, формирането у тях на съзнание за малоценност, непознаване на ромските традиции и култура и желание за отричане от собствената си идентичност. Формиране у децата от неромски произход на дълбоки предразсъдъци спрямо ромите, които се основават на това, че те не познават техният бит и култура, тяхното богато културно наследство което на последък е позабравено. Слабото застъпване на културните детайли в учебната програма.
През последните години е на лице тенденция, към нарастване на относителния дял на ромски деца без основно образование, малък процент продължават средно и висше. Поради ниския си икономически статус, по-голяма част от ромите не проявяват готовност и стремеж да инвестират средства в образованието на децата си.
Полагайки огромни усилия от страна на училищните ръководства и общината, като организирането на срещи с родителите с цел мотивация на същите в нуждата от образование, посещение по домовете, и други , но ефектът не беше много голям, а резултатът минимален. Споделяйки това директорите на училищните заведения потърсиха помощ от местната власт. Всички директори на училища от Общината бяха запознати със СИП по “Фолклор на етносите – Ромски фолклор”, но интерес към това проявиха само директорите на две училища от Общината, това са директорът на ОУ “ Васил Априлов” с. Хърлец и НУ “Васил Левски” гр. Козлодуй, защото в тези училища има висок процент ученици от ромски произход, които нередовно посещават учебните занятия.
След като двете училища проявиха интерес се въведе СИП по “Фолклор на етносите – Ромски фолклор”. Това е един предмет ориентиран към всички деца, роми, българи, турци. Този предмет събира всички деца заедно, като помага на българските и турските деца да преодолеят предразсъдъците си към ромите, помага на ромите да се приобщат към училището и да почувстват, че то е и тяхно.Групите, които са съставени за изучаването на “Фолклор на етносите” са смесени, в тях са включени ученици както от ромски, така и от неромски характер. Първо се запознават учениците с предмета, разяснява им се какво ще се изучава, подчертава се и това, че ще се организират много извънкласни мероприятия – концерти, тържества и други подобни, разчита се и на това какво ще разкажат те, всеки за своите бит и култура. В учебното съдържание се акцентира главно върху ромският фолклор, той се представя във връзките му с българския и турския фолклор. “Фолклор на етносите – Ромски фолклор” е предмет, който води до повишаване на интереса на учениците към цялостния учебен процес, събуждат интереса, активността на учениците, някои от родителите на ромските деца смятат че това може да доведе до публични обиди за децата от ромски произход, че това води до влошаване на познанията по български език, но напротив това повишава положителните резултати по другите предмети, като български език, история и други, защото повечето от задачите са граматически. При този предмет, учебният процес, учебниците и помагалата са на български език, което дава възможност да се изучава от всички ученици и да се преподава от учители от всички етнически групи.
Този предмет, не е насочен само към ромски ученици. Една от целите на въвеждане на този предмет е той да помогне на българските и турските деца да преодолеят предразсъдъците си спрямо ромите. Не представя само ромският фолклор, в учебниците са представени ромски, български и турски фолклор, както и различни авторови произведения. Тъй като учебният процес е на български език, той може да се преподава от учители, от различен етнически произход. Часовете по ромски фолклор са една добра възможност за ромските деца да бъдат опознати и уважавани от останалите деца.
Този СИП е заложен в Образец 1 на самите учебни заведения.
- Часовете по СИП “Фолклор на етносите – Ромски фолклор” се превръщат в мост между училището и родителите. Ромските родители започнаха активно да се ангажират с дейностите , които са свързани с училището;
-
Повишаване на активността и по-отговорното отношение към учебният процес от страна на учениците, които участват в него;
-
Подобряване знанията и нивото на владеене на български език от учениците от небългарски етнически произход;
-
Спиране отпадането на ученици от ромски произход в училищата, в които се изучава предметът, дори включване на ученици отпаднали през предходните години;
-
Използване на новости в преподаването на материала, използването на нетрадиционни методи и средства в обучението, включването на учениците в извънкласни инициативи, води до повишаване на тяхната активност по отношение на учебният процес;
-
Помага на ромските ученици да са по-уверени и им дава възможност да започнат да се изявяват и по други предмети;
[Номинирай]
назад