Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Целева група:

В състава на целевата група са включени 15/петнадесет / деца и младежи с физически , ментални увреждания и говорни недостатъци, от гр. Самоков.От тях:

5 деца с лека умствена изостаналост и говорни нарушения;

6 деца с детска церебрална парализа и говорни нарушения;

2 деца с енцефалопатия и говорни нарушения;

1 дете – Даун и говорни нарушения

1 дете - Аутизъм

От тези деца, 6 са етнически българчета, а 9 са от ромски произход.

Директни ползватели са всички настоящи и бъдещи деца и младежи с увреждания, които ще посещават Център за социална рехабилитация и интеграция «Довери ми се» Самоков, а също така и 7 деца и младежи без увреждания, доброволно включили се в дейностите с тяхните връстници.

Практика

Планирани дейности:

За да обезпечим психомоторното, личностното и интелектуалното развитие на 15/петнадесет/ деца и младежи  с увреждания от град Самоков, бяхме заложили на дейности, които  им дадоха възможност да действат спонтанно и произволно,  като същевременно преминават през преход от действия към дейност, развиваща мисленето, паметта, волята, чувствата, грубата и фината моторика, получавайки знания и опит. Цялата палитра от дейности бе насочена към преодоляване  на сензорно-интегративната им дисфункция – или казано накратко - възприемане, преживяване, научаване.

I.Управление и администриране на проекта

II. Дейности с децата

1.Лего -  конструиране

2.Речево развитие

3.Работа с моделин “ФИМО”

4.Дейности от ежедневието

5. Музикално стимулиране

Реализирани дейности:

С въвеждането на дейности, при които “окото да вижда, ръката – да действа и душата да чувства” , децата и младежите с увреждания включени в целевата група по проект “От хващане към схващане II”, станаха активни участници в един нов творчески акт. Те  започнаха да  възприемат по друг начин ограниченията си и възможностите си, излязаоха от изолацията си, станаха по-самостоятелни, с чувство на отговорност и със значително повишено самочувствие.

1.Лего -  конструиране -  предостави забавление, чрез приятен и образователен начин за децата и младежите от целевата група,, които по една или друга причина срещат затруднения в усвояване на знания за света, било поради ментални, физически  или говорни затруднения, и произхождащите от това обучителни трудности. Нашите решения са базирани на подхода –“направи с ръце”, който позволи на децата и младежите да бъдат активно въвлечени в техния собствен обучителен процес. ЛЕГО това е обучение чрез създаване/направа/!

 Екипа на СНЦ”Довери ми се”, който е съставен и от предучилищни педагози се базира на дългогодишен опит, който ни научи, че ефективността от научаване е фактически създаването/направата/ на нещо. Това ни твърдение се базира на идеята, че конструирането способства естествения образователен/обучителен / опит. Когато детето активно конструира нещо със собствените си ръце това му помага да изгради познания и разбиране. За децата с интелектуални затруднения, от особено значение е да бъдат включени в дейност при която решенията  са направени така, че преднамерено да стимулират детската креативност и умения за разрешаване на проблеми.

2.Речево развитие - В тази дейност бяхме предвидили много упражнения изискващи  голяма точност при координиране работата на пръстите: да могат да движат независимо пръстите си и да противопоставят палеца на всички останали, да държат молива с разстояние между показалеца и палеца и да удържат това положение,  да  могат да спазват редовете или да оцветяват между линиите.

3.Работа с моделин “ФИМО” -  дава прекрасна възможност за развитие на  творчеството  и фантазията, фината моторика на пръстите на ръцете и усвояване от децата и младежите с увреждания, на практически навици при изработване на различни предмети. Моделирането е не само интересно, но и извънредно полезно занимание за тях. Добре развитата фина моторика е залог за добър статус на човешкия интелект. През периода на цялото ранно детство, твърде често  се наблюдава тази зависимост — колкото по развита е фината моторика, толкова по добре се развива и речта.

 4.Дейности от ежедневието- насочени към усвояване на умения за справяне с ежедневни предизвикателства. Упражненията с материалите, които се намират тук, помагат на децата  и младежите с увреждания  да се научат, да се грижат за себе си. Тук те се учат правилно да се закопчават, да си завързват обувките, да си мият ръцете и съдовете, да подреждат масата, да приготвят елементарна закуска и още много други неща.

5. Музикално стимулиране- Интерактивните музикални сесии дават възможност на децата с увреждания да се включат в една богата сетивна среда. Осъществява се едно музикално преживяване, което е насочено към социална продуктивност и създаване на вибрации, ритъм и мелодия. Акцентът е върху забавлението и радостта, а целта е да се насърчат децата  в откриването на акустична среда, да чуват чрез слух и докосване, да улавят звуците  и да ги пресъздават чрез семплери и други инструменти. В резултат на това децата развиват чувство за собствена значимост и ценност в техния принос към процеса, повишават увереността си в социалните взаимоотношения и прилагат натрупания позитивен опит в ежедневни ситуации. Когато пее, танцува или акомпанира всяко дете внася своята уникалност в една обща среда заредена с положителни емоции.В състава на целевата група са включени 15/петнадесет / деца и младежи с физически, ментални увреждания и говорни недостатъци, от гр. Самоков.

Индикатори, по които са оценени резултатите от проекта:

 

 Устойчивостта на една организация е индикатор за присъствието и в публичното пространство, устойчивостта и  е индикатор за смисленост и полезност на мисията и  дейността, с която се е заела, устойчивостта, следователно, е признак за дълбочина в познаването на реалните нужди на целевата група, нейните потребности и желания. Устойчивостта е позитивната оценка на другите хора спрямо нашата смислена и състоятелна социална  активност, устойчивостта в крайна сметка е награда за съзиданието, иновативността, съпричастността, усета, ума на социално активни родители, награда за това, че сме предложили нещо,  търсено от родители и близки на деца и младежи с увреждания.

Пряк индикатор за ефективността от проекта е натрупаният опит на екипа при прилагане на дейности, които обезпечават практически  психомоторното, личностното и интелектуалното развитие на 15/петнадесет/ деца и младежи с увреждания от град Самоков.Този опит и качествените резултати от дейностите, ни дадоха сили  да разширим обхвата на целевата група, която от 01.10. 2008 год. обхваща освен деца, младежи/ 15/ и лица /25/ с увреждания от Община Самоков.

Не по-маловажен е и индикатора за качествен резултат от дейност – Работа с моделин “ФИМО”. Изработени са предмети-гривнички и фигурки, които периодично излагаме на благотворителни мероприятия. С част от набраните средства купуваме нови материали, а останалата част внасяме в специално открита набирателна сметка за закупуване на специализиран микробус.

 

Основни трудности и предизвикателства, срещнати в хода на изпълнение на проекта:

В хода на изпълнение на проект “От хващане към схващане II”, особени трудности не сме срещнали, защото самото му реализиране е част от предизвикателството пред което е изправена нашата организация, а именно: да подберем и задържим правилния екип, да създаваме модели за устойчиво бъдеще на своите потребители  и в дългосрочен план да изградим добра репутация.

 

Успешни практики и постижения:

 Приложението на изработените от децата сувенири от мъниста и  пластилин няма икономическа стойност а  по скоро е  модел на добри компенсаторни механизми при деца и младежи с различни увреждания от град Самоков. Това е така, защото те   са активни участници в този процес. Работа със специален моделин “ФИМО”  е един прекрасен начин да сътвориш нещо красиво и да изразиш себе. Тук децата и младежите получиха и ще получават и в бъдеще, всички усещания, свързани с чувствата. Работата с моделин помага за: развитие на  двигателните  умения(ловкост,сръчност), развитие  и подобряване  функционирането на ръцете - докосва пипане  стискане и т.н., развитие  на  координацията   очи – ръка. Стимулиране  на сетивността с докосване и помирисване. Стимулиране на креативността(творчеството), развиване на  въображението.

За  децата и младежите, преки бенефициенти по проект “От хващане към схващане II” , да излязат от домовете си и да участват в обучение и терапии, обезпечаващи психомоторното, личностното и интелектуалното им развитие  е високо ниво на интеграция и социализация.  15/петнадесет/ специални деца и младежи от Център за социална рехабилитация и интеграция “Довери ми се”  Самоков,  получават много повече грижи и обич от хората сред, които живеят, въпреки бавните си темпове на развитие. 

Резултати

I.Управление и администриране на проекта

1.Подготовката и изпълнението на проект “От хващане към схващане II”,  допринесе за:

o                   засилена  устойчивост на 1 /една/ родителска Организацията, като доставчик на социални услуги,  ние знаем “какво трябва да се направи?”

o                   реализацията на проекта  допълни дейностите предлагани в Център за социална рехабилитация и интеграция “Довери ми се” Самоков,

o                   устойчива програма във времето и доказан модел на ориентация към реални нужди – ние знаем “как трябва да се направи?”

o                   утвърждаване на 1/една/ родителска Организацията като  - организация, която може да разчита на  собствените си сили – ние знаем “кой трябва да го направим?”

 

II. Дейности с децата:

o                   15 деца и младежи с увреждания, усвоили умения за извършване на различни видове предметни дейности –събуване, обуване, измиване на ръцете, рязане на хляб, мазане на филия, почистване след храна и т. н.

o                   15 деца и младежи с увреждания, придобили навици за координиране действията между ръце и очи, между двете ръце и между партньори.

o                   наличие на потребност в 15 деца и младежи с увреждания от: довършване на работата до край, многократно повторение на дейността до пълното усвояване на навика, и потребност от социални взаимодействия

o                   15 деца и младежи, получили възможност за развитие на  фината моторика на пръстите на ръцете  и усвоили практически навици за изработване на сувенири

o                   изработени сувенири от моделин и мъниста от 15 деца и младежи с увреждания

o                   саморазвитие на 15 деца и младежи с увреждания и усвоени механизми позволяващи реализиране на тези потребности, чрез работа с пластичен материал

o                   формирана потребност от поддържане на ред, използване на предмети по предназначение, довършване на работата до край в 15 деца и младежи с увреждания

o                   15 деца и младежи с паметови проблеми включени в обучение за трениране на способностите за концентрация, устойчивост, обхват, превключваемост и разпределяемост на вниманието

o                   оптимизирани социални умения и комуникативни способности на  15 деца и младежи с увреждания от град Самоков

o                   формирана потребност от общуване в 15 деца и младежи с увреждания от град Самоков, отглеждани в семейна среда

o                   15 деца и младежи с увреждания придобили умения за решаване на проблемите си с помощта на речта

Развитие на дейностите след края на проекта, финансиран от Фондация Лале:

 

Проект „От хващане към схващанеII” е практика с доказан положителен ефект както върху целевата група така и върху всички страни ангажирани с процеса на социалното им включване. Дейностите апробирани в проекта ще продължат да се прилагат и реализират по няколко начина:

1.СНЦ „Довери ми се”успя да премине на делегиран бюджет, в доста критичен и рисков период в развитието си. За това ни помогна  финансирането на Фондация Лале през всички изминали години от 2005 год. до днес. Това, че някой повярва в нашата смелост да мечтаем и да следваме мечтите си, ни даде кураж да си поставяме високи цели и да се изправяме лице в лице с предизвикателствата и трудностите. В бъдещото ни развитие като Общински център за социална рехабилитация и интеграция, ще продължим да споделяме усилията, риска и трудностите, защото имаме силата и мотивацията на един екип основан на приятелството, на солидарността и най-вече на споделените ценности и цели.

2.Ще продължим да излагаме изработените предмети от децата, младежите  и лицата на изложби-базар, и със средствата генерирани от продажбата им ще закупуваме материали за продължаване на дейността.

Известна част от тези средства ще се заделят за закупуване на специализиран микробус.Това е нашата следваща цел и предизвикателство!

 

Иноватор: ros
Дата на публикация: 21 април 2009
Номинации: 5
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]