Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Във всекидневната си работа общинска администрация - Ловеч се сблъсква с проблеми, произтичащи от недостатъчната информираност на гражданите за конституционните им права и възможностите им за участие в управлението на общината и осъществяването на граждански контрол. Липсата на система за предварителна информираност на гражданите ги затруднява бързо да се ориентират при получаване на видовете услуги от администрацията.
Анкета, проведена сред 300 граждани, подсказва някои пропуски в организацията и качеството на обслужване. За разрешаването на тези проблеми се открива Информационно бюро и се издава Информационен справочник в помощ на гражданина. С общите усилия на Общинския съвет и НПО се изгражда Граждански консултативен съвет и се подписва Споразумение за взаимодействие между местната власт и 19 нестопански организации в Община Ловеч.
Практика

Целта на проекта на Община Ловеч "Система за усъвършенстване информационното обслужване на гражданите и разширяване на участието им в местното самоуправление" е да създаде устойчиви механизми за привличане на гражданите при обсъждането и решаването на проблемите на града чрез:
-- повишаване на правната култура;
-- разширяване възможностите за достъп до информация;
-- осъществяване на граждански контрол върху работата на местната власт.
За постигане на тези цели се изгражда Съвет на партньорите, състоящ се от три екипа за работа с гражданите, за пропагандиране дейностите на проекта и за информационно осигуряване и обслужване.

С цел повишаване на правната култура на гражданите на Община Ловеч, общинското ръководство подготвя и издава Информационен справочник на гражданина. Той се състои от няколко части и съдържа информация за:
-- устройството, правомощията, задълженията на местната власт;
-- конституционните права на гражданите;
-- каталог с видовете услуги, извършвани в общинската администрация;
-- справочник за действащите правилници и наредби на Общински съвет Ловеч;
-- телефонен указател и информация за приемните дни на кмета, неговите заместници и председателя на Общинския съвет.
Справочникът е на разположение на общинските съветници и гражданите той се разпространява безплатно чрез Информационното бюро.

Каталог на услугите, извършвани в общинската администрация, представлява трета част от Информационния справочник на гражданите, разработва се и като електронна база данни. Тя се инсталира в новооткритото Информационно бюро. Всеки гражданин може да получи необходимата му информация от Каталога на услугите чрез изискване на безплатна разпечатка от Информационното бюро. В разпечатката гражданинът намира данни за всяка услуга, за необходимите документи, място и срок на извършване, такса и телефон за допълнителна информация.

По предложение на НПО и с тяхно съдействие се изгражда Граждански консултативен съвет. Съветът е в помощ на постоянните комисии на Общинския съвет. Състои се от изявени в своята професионална област граждани. Те присъстват на заседанията на комисиите и изразяват мнението на широк кръг граждани. Първите положителни резултати от това взаимодействие се получават при обсъждане на "Бюджет 99", план-приема в общинските училища, намаляване щата в образованието и др. Нова форма на граждански контрол представлява и Споразумението за взаимодействие между местната власт (в лицето на общинска администрация и Общински съвет) и 19 местни НПО, след проведена кръгла маса на тема "Взаимодействие между НПО и местната власт". Споразумението спомага за решаването на проблеми с особена обществена значимост. Като резултат от вече проведените срещи между партньорите, в бюджета на Община Ловеч се създава Общински фонд за финансиране на проекти на НПО по местни проблеми.
Резултати

Гражданите не губят време при получаването на услугата, която желаят. Информацията може да бъде получена чрез Информационното бюро на входа на общината като разпечатка или по телефон, както и чрез Информационния справочник на гражданина.
Друг важен резултат е постигането на прозрачност и открит диалог с гражданите и с НПО по проблеми на града и общината. Това се постига чрез Гражданския консултативен съвет и чрез подписаното Споразумение за взаимодействие между НПО и местната власт. Така се поражда взаимно доверие и подкрепа, защото гражданинът разбира, че неговата позиция не остава незабелязана, чувства се отговорен за съдбата на квартала и града си.
Иноватор: Соня Христова
Дата на публикация: 06 юли 1999
Номинации: 6
Соня Христова
Секретар
Ловеч - 5500
ул. "Търговска" 22
Tel:(068)2 33 70
Fax:(068)2 43 87

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]