Идеята за проекта възникна като естествено продължение на проекта за разработване на финансов план за поддръжка и управление на уличната и общинска пътна мрежа, който беше осъществен от Община Велико Търново и Община Пловдив, както и от няколко други български общини в предходни фази на Програмата за техническо побратимяване. Изготвянето на програма и финансов план за управлението им се наложи, тъй като мостовете и мостовите съоръжения са част от уличната и пътна мрежа, а състоянието им до голяма степен определя възможността за ползване и експлоатационните качества на пътищата и улиците като цяло.
Целите на проекта бяха:
- Краткосрочна цел: Създаване на досиета за обектите и документация за всяко мостово съоръжение. Определяне на необходимостта от ремонти и срокове за изпълнението им с оглед осигуряване на сигурността на съоръженията и тяхната безопасна експлоатация. Разработване на финансов план за управление на необходимите ремонти за всяко съоръжение.
- Дългосрочна цел: Чрез използване на различни механизми за финансиране общината да осигури дългосрочна ефективна поддръжка на мостовите съоръжения за осигуряване на безопасната им експлоатация.
Община Велико Търново (а такава е картината и в останалите български общини) не разполагаше със систематизирани данни и изследвания за техническото и експлоатационно състояние на мостовите съоръжения, преди да започне работа по проекта. В резултат на обмяната на опит с американските колеги от Голдън, Колорадо, пристъпихме към паспортизация и подробно описание на техническото състояние на мостовите съоръжения. Поради сравнително големия им брой на територията на общината (около 200) възприехме вариант за паспортизация и картиране в GIS среда. Систематизирахме наличните данни и по този начин бе възможно да определим нуждите от обследване – за кои съоръжения, в каква степен и кога да бъде направено. Голямото количество информация, която следваше да бъде събрана и анализирана наложи разработването на структурирани бази от данни. Те в бъдеще могат да продължат да се попълват и разширяват.
1. Пълно картографиране на общинската пътна мрежа и разположените по нея мостове и мостови съоръжения.
2. Систематизиране на база данни с паспортите на съоръженията.
3. Интегриране в GIS среда и визуализиране на информацията по различни принципи.
4. Определяне на цените и ориентировъчните разходи за проектиране, ремонт и реконструкция.
Поради големия обем на работата по всяко едно съоръжение, до края на юни 2007 г. няма да има окончателен вариант на програмата и плана за финансово управление. Те ще бъдат завършени след събиране и обработване на данните за всички съоръжения.
За контакти:
Община Велико Търново
Динко Кечев,
началник отдел “Техническа инфраструктура”
Дирекция ТСУ
[Номинирай]
назад