Екипът на Община Хасково още през 2000 г. насочи усилията си към разработване на цялостна концепция за подпомагане на бизнеса и привличане на инвестиции в региона. Въпросите:
Каква е връзката между интереса на чуждестранния инвеститор и реализацията на инвестиции в общината?
Какви проблеми съществуват в нашата община и доколко те могат да бъдат пречка за потенциалните инвеститори?
Каква е нашата роля като община за подпомагане на процеса?
Отговорите на всички тези въпроси бяха получени на съвместна среща с представители на бизнеса в общината (в т.ч. чуждестранни инвеститори). Общината представи вижданията си за привличане на инвеститори в общината, а те изложиха конкретните си впечатления и проблемите с които са се сблъскали при контактите си с местната власт. Дискутира ни бяха възможностите за сътрудничество и начините за осъществяване на т.нар. обществено-частни партньорства в рамките на действуващата в РБ законова уредба.
1. В рамките на дейностите по маркетинг на общината и бизнеса бяха издадени:
Маркетингов профил - съдържащ кратка и актуална информация за всички сфери на живот в община Хасково (като се започне от брой и структура на населението, ръст на безработица, икономическа, социална сфера и се достигне до възможности за туризъм и отдих);
Бизнес каталог - представящ бизнес средата в региона с профили на фирмите (контактна информация, технико-технологично оборудване, производство и пазари, бъдещи проекти и инвестиции и т.н.);
Презентация в Интернет - гореизброените са изготвени на хартиен носител и в електронен вариант. Публикувани са в официалния сайт на общината в раздела насочен към бизнеса. Освен това поддържаме и актуализираме подобна информация в редица съвместни сайтове (напр. в сайта на Регионално сдружение на общините Марица и сайта на БПМИР- www . invest . bg )
2. Разработвайки своята Ориентационна програма за привличане на инвеститори в региона, Община Хасково изхожда от позицията, че е нужно да си даде ясна представа за реалната картина на ситуацията в България, а именно: Страната ни не е лесно място за чуждия инвеститор - сам да дойде, да научи и да опознае средата - това е едно много сложно бизнес решение; във връзка с това общината трябва да положи максимум усилия, за да осигури инвестиции и да подпомогне развитието на бизнеса в региона.
Ориентационните услуги обхващат широк спектър - от най-елементарните до най-специфичните такива: Представяне и ориентация; Култура и история; Управленска структура; Бизнес среда; Чужди инвестиции; Законодателство; Банкова система; Счетоводни стандарти; Данъци и данъчна система в България; Трудова сила; Бъдещо развитие и просперитет. Най-важният аспект в осъществяването на Ориентационната програма е гъвкавостта по отношение на: време, срещи и информация. Всеки инвеститор може да отдели различен период от времето си за проучване на обстановката в даден регион, затова ние трябва да бъдем гъвкави и да успеем да представим всичко от програмата дори за ден-два. Освен това трябва добре да се преценят специфичните изисквания и да се наблегне на конкретни насоки при всеки един потенциален инвеститор според интереса му. Предвидили сме в Екипа да участват експерти от различни области, които да дават прецизни и компетентни отговори. Те са общински служители, работещи в конкретната сфера и разполагащи с точна и изчерпателна информация в дадената област. Заменяемостта им е абсолютно обезпечена, тъй като срещите ще се осъществяват между инвеститора и представители на отдела в общината, който работи в определената сфера.
3. Съществен принос на общината е и предоставянето на безплатно офис пространство, което е иновационна практика в работата на българската община. В Офис центъра ще бъде настанен всеки потенциален инвеститор, проявил интерес към региона. Той ще има възможност да получи цялата необходима му информация, да прецени възможностите и тогава да вземе своето решение за инвестиране.
В резултат на тази съвместна работа беше разработена Програма за привличане на инвеститори, включваща три основни компонента: Маркетинг на общината и на фирмите в региона на търговски изложения, панаири и други международни форуми; Ориентационна програма, насочена към запознаване с конкретните условия в дадена община; Корпоративен офис център - предоставяне на безплатно офис пространство в сгради общинска собственост за периода на адаптация;
[Номинирай]
назад