Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
Още в предизборната си кампания кметът на Община Смолян обещава на жителите на общината пълна откритост по всички въпроси, свързани с нейното управление. Един от методите, които кметът въвежда с цел установяването на прозрачност в дейностите на общинската управа, са Годишните отчети на общинската администрация пред населението. Тези отчети дават възможност на гражданите да се срещнат със своите избраници и да чуят какво е било сторено от тях, да им задават въпроси, да критикуват или правят предложения.
Кметът на Община Смолян задължава кметовете на населени места на територията на общината да правят месечни доклади пред населението на съответното кметство, както по текущи проблеми, така и относно приходите и разходите на кметството.
Предложенията, направени от страна на гражданите по време на годишните отчети на кмета, се разглеждат на сесиите на ОбС-Смолян.
Практика
Отчетите за 1998 г. се провеждат от 10 до 21 февруари 1999 г. във всички 41 кметства на територията на Община Смолян. Събранията се анонсират предварително чрез разлепяне на афиши и чрез разпращане на прес-съобщения до радио Смолян и други местни радиостанции, телевизии и вестници. Кметът поставя изискване кметовете на населени места задълбочено да разкажат за дейността си, наблягайки най-вече на стопанисването и опазването на общинската собственост и възможностите за развитие на производство в освободените площи. Отчет прави и Районното полицейско управление за съвместната си дейност с кметствата. Във всички събрания (срещи) участват ръководният екип на общинската администрация и специалисти, а именно кметът, заместник-кметът, секретарят, началниците на отделите "Финансов", "Архитектура, строителство и благоустройство", "Образование и култура", на управление "Правно", общинският лекар и специалистът "Връзки с обществеността и медиите". Тези общински служители отчитат пред населението дейностите на своите ресорни отдели и отговарят на въпросите на гражданите. Макар и някои от поставените от населението проблеми да биват разрешавани на място, не на всички въпроси може да бъде отговорено веднага.
Проблемите, които гражданите поставят пред общинските служители, си приличат най-вече по това, че в повечето случаи става въпрос за финанси. Гражданите в Община Смолян изискват ремонт на улици, училища, читалища и кметски сгради, благоустрояване на областни паркове, борба с бездомните кучета, асфалтиране на стари улици, довършване на водопроводи и т.н. В същото време общината дава средно 20 милиона лв. месечно за сметосъбиране и сметоизвозване, 170 милиона лв. за нова сметосъбирачна техника, 800 милиона лв. за 1998 г. за изпълнение на мащабна програма за подобряване на инфраструктурата, за основен ремонт на уличната мрежа в Смолян, какъвто досега не е правен, отделя 200 милиона лв. за тазгодишен ремонт на улици и т. н. Средствата все пак са недостатъчни и не могат да се задоволят всички нужди.
Поставените проблеми и въпроси се записват с цел по-късното им анализиране в общинска администрация и изготвянето на отчет за срещата. На деня след провеждането на годишните отчети, специалистите, присъствали на събранията, представят в отдел "Организационно обслужване" справка за поставените проблеми от страна на гражданите. Справката представя обобщение на повдигнатите въпроси по кметства, срок за изпълнение, отговорник и забележки. В случаи, в които общината не е отговорна за разрешаването на определен въпрос, населението бива допълнително информирано към коя държавна институция би трябвало да се обърне за съдействие. След анализ се прави предложение за съдействие от различни държавни органи за разрешаването им.
Близо 300 граждани вземат участие в обсъждането на отчетите със свои мнения, предложения, оценки. В някои кметства посещаемостта на срещите е слаба (в селата Смилям, Кошница, Горна Арда, Лъка), но навсякъде в изказванията и преценките гражданите са активни.
Трудности при изпълнението:
Най-голямата трудност е да бъде насърчено гражданското участие, и то не само в годишните отчети на кмета, а по принцип в местното самоуправление. Община Смолян изработва и други методи за насърчаване и провокиране на гражданското участие и гражданския контрол, но за съжаление резултатът е неудоволетворителен. От 2000 анкетни карти, разпространени сред населението, с въпроси като "Спомняте ли си предизборните обещания на кмета?" и "Интересували ли сте се от тяхното изпълнение?", администрацията не е получила нито една попълнена. На обявения телефон за сигнали за нарушение на графика за сметосъбирането, оповестен широко, няма нито едно обаждане. В кутията за жалби и сигнали, монтирана на входа на общината, няма пуснато нито едно листче.
Общинската управа счита, че причина за тези резултати е не перфектната й работа, а пасивността на гражданите.
Резултати
Общинската администрация активно дооформя практиката си на прозрачност и партньорство, привличайки населението в изпълнение на стратегията за развитие на Смолян и общината. Налага се необходимостта от осъществяване на по-близка връзка община-граждани и от изкристализиране на задълженията, включително и на гражданите. Това се постига чрез годишните отчети на кмета пред населението. На населението се дава възможност да постави своите въпроси и проблеми пред общинските специалисти, като някои от тях биват веднага разрешени. По този начин на населението се спестява необходимостта от лично ходене до общината. В случаи на по-глобални въпроси или на въпроси, чието разрешаване не зависи от общината, общинската администрация прави анализ и насочва гражданите към държавната институция, отговорна за съответния проблем.
Иноватор: Росица Примовска
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 6
Росица Примовска
главен специалист "Връзки с обществеността и медиите"
Смолян - 4700

Tel:0301/26 63, вътр. 250
Fax:0301/2 49 26

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]