Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
Идеалът за демокрация винаги се е свързвал с възможно най-широко и активно участие на гражданите в управлението. Класическият референдум би могъл да насърчи гражданското участие, но той е изключително тромаво и скъпо начинание, защото като изборите изисква избирателни комисии (над 560 за Пловдив), бюлетини, пликове, охрана и загуба на време за гражданите. За Пловдив приблизителната цена на подобен референдум би била 250-300 милиона лева. А целта да се проучи мнението на гражданите по важен за тях въпрос може да се постигне по-леко и евтино. Пловдивското решение е да се използва коректна представителна извадка, която с изчислима точност да отразява мнението на всички пловдивчани. Сдружението за възраждане на Пловдив разработва проект за "Общо събрание", подкрепен от ААМР чрез Програма "Демократична мрежа" и със съдействието на ОбС-Пловдив реализиран като първа фаза през 1998 г.
Практика
Целите на "Общите събрания" са:
да се експериментира модел на Пловдивско Общоградско събрание като пример за пряка демокрация;
да се вдъхне увереност на пловдивчани в постижимостта на гражданските действия, като се демонстрира как властите се съобразяват с ясно изразеното обществено мнение;
да се утвърдят нови форми на взаимодействие между НПО и местната власт, да се укрепи авторитета и ролята на НПО като представители на гражданското общество;
да се установят сред представителите на местната власт демократични рефлекси на зачитане мнението на съгражданите;
да се вземат решения по няколко важни местни проблема съвместно от гражданското събрание и изборните органи в името на устойчивото развитие на града.
"Общото събрание" на пловдивските граждани провежда две условни "сесии" с участието на по над 1000 души, включени в представителните извадки. Използваните методи и материали са:
свръхкоректна едностепенна представителна извадка;
богат набор информационни материали по референдумния проблем с обективно представяне на противоположните гледни точки, предоставени на попадналите в извадката граждани;
опция за пряко или "дистанционно" гласуване (по пощата);
Това, което прави "Общото събрание" Референдум, е приемането на система от ОбС-Пловдив за зачитане вота на гражданите от представителната извадка чрез включване в дневния ред на референдумния проблем и гласуване по него. Решението влиза в сила само ако и двата органа са гласували "за" (т. е. като при двукамерен парламент). При противоречие за валидно се счита решението на общинския съвет, но едва след доработване в комисиите, ново разглеждане и прегласуване с квалифицирано мнозинство. Това решение ( 126 от 1998 г.) е взето по предложение на Сдружението за възраждане на Пловдив. С влизането му в сила нормативно е закрепен работещ механизъм за въздействие на гражданското мнение върху конкретни решения на съветниците.
Резултати
Проведени са два мини-референдума с включването на около 2000 граждани първият третира проблема с бездомните кучета, а вторият създаването на еко-полиция (еко-инспекторат). Тези въпроси се включват в сесии на ОбС-Пловдив за гласуване от съветниците. Общинската администрация започва прилагането на взетите съвместно от граждани и съветници решения. Повишава се интересът на пловдивчани към участие в общинското управление и в решаването на общоградски проблеми, увереността в силата на гражданското общество.
Приложеният в Пловдив новаторски вариант на мини-референдумите, провеждани с коректни представителни извадки от цялата общност, чиито резултати се признават от органите на местна власт, представлява реалистично, нескъпо и ефективно съчетание на пряка и представителна демокрация, защото:
може да се подготви бързо;
участващите в него могат да бъдат обстойно запознати с противоположните гледни точки по разглеждания проблем;
има гаранции срещу прибързано решаване на въпроси под диктата на емоциите (последващо гласуване по същата тема в сесия на Общинския съвет, едва след което резултатите от мини-референдумите придобиват законна сила и стават законов факт).
Иноватор: Hиколай Близнаков
Дата на публикация: 22 юни 1999
Номинации: 6
Hиколай Близнаков
Председател
Пловдив - 4000
ул. "А. Велешки" 20
Tel:032/620481
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]