Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Граждански инициативи за създаване на център по здравословно хранене на бебета и деца
Община Ихтиман
Предистория
През месец март 1998 г. стартира Проект за развитие на местната демокрация в Централна и Източна Европа, финансиран от Европейския фонд за свобода на изразяване на мнение. Целта на този проект е да се осъществят инициативи, които привличат участието на граждани и граждански сдружения в дейностите на общината. Проектът се реализира в три страни България, Молдова и Румъния, като във всяка от тях са подбрани по пет общини. Проектът позволява на местните власти от общо 15 общини да експериментират и да приложат на практика тясно партньорство с местни граждански организации за осъществяване на обществено полезни дейности. Община Ихтиман избира да работи по проект "Граждански инициативи за създаване на център за здравословно хранене на бебета и малки деца".
През месец март 1998 г. стартира Проект за развитие на местната демокрация в Централна и Източна Европа, финансиран от Европейския фонд за свобода на изразяване на мнение. Целта на този проект е да се осъществят инициативи, които привличат участието на граждани и граждански сдружения в дейностите на общината. Проектът се реализира в три страни България, Молдова и Румъния, като във всяка от тях са подбрани по пет общини. Проектът позволява на местните власти от общо 15 общини да експериментират и да приложат на практика тясно партньорство с местни граждански организации за осъществяване на обществено полезни дейности. Община Ихтиман избира да работи по проект "Граждански инициативи за създаване на център за здравословно хранене на бебета и малки деца".
Практика
Проблемът, пред който Община Ихтиман се изправя, е демографският срив, настъпил през последните години. Осъзнавайки отговорността на местната власт и възползвайки се от законовите си правомощия, общинското ръководство решава да търси нетрадиционни съвременни подходи за привличане на общественото внимание и ангажиране на гражданското участие в създаването на необходимите условия за стимулиране на раждаемостта, отглеждането и възпитанието на повече малки деца в общината. Като партньор по проекта е привлечен Български женски съюз (БЖС) Ихтиман, с ръководител д-р Барова, като БЖС изпълнява всички дейности по основните цели на проекта, а именно:
проучване на общественото мнение за необходимостта от изграждане на детски център за здравословно хранене;
създаване на консултантски екип по проблемите на младите майки, свързани с детското хранене, ученическата възраст и психологически проблеми;
разпространяване на необходимата информация за бременността, правилното хранене на децата, създаване на здравословни навици на живот и др.;
работа с малцинствени групи по проблемите на здравната култура, хигиената, планираната раждаемост.
В процеса на работа по проекта се осъществяват следните дейности:
Провежда се анкета сред 200 души (от 4 квартала) от града, целяща да установи обществената нагласа относно създаване на Центъра. Работи се с различни възрастови групи, за да се прецени как ще реагират хора, които не са засегнати пряко от проблема; резултатът е положителен.
В детските градини и учебни заведения се провежда своеобразна анкета рисунка на тема: "С какво трябва да се хранят децата?" и "Какъв искам да бъде моят град?". Оказва се, че децата са най-чувствителният и правдоподобен индикатор.
Прави се проучване на общественото мнение, целящо да установи дали финансирането на Центъра трябва да бъде осигурено от общината или от частния сектор. Преобладава мнението, че общината трябва да поеме финансирането на Центъра.
Провеждат се семинари на следните теми:
"Демографската криза през погледа на младите хора";
"Здравословно и правилно хранене на децата";
"Здравна култура сред малцинствата".
Семинарите имат изключително полезен ефект върху аудиторията. Като участници и сътрудници са привлечени лектори от Военно-медицинска академия Плевен, Районен център "Здраве" София; "Нестле"АД България, БЖС централа, местни лекари специалисти и др.
На големите промишлени предприятия и частните бизнесмени на територията на общината са раздени информационни пакети и анкетни карти. Държавните предприятия връщат в общината анкетата с мнение, че ще подкрепят проекта финансово или чрез извършване на ремонтни дейности; няма нито един отговор от частния сектор.
С малцинствените групи от района са проведени плануваните по проекта срещи, но имайки предвид по-ниския процент на грамотност, е решено работата с тях да продължи.
Всички описани до тук дейности са реално отразявани в местния в-к "Средногорско утро". Резултатите от работата по проекта са систематизирани и анализирани и дават основа за предложение на екипа до кмета на Община Ихтиман г-н Бонев, а чрез Председателя на Общинския съвет д-р Генадиев и до Комисията по икономика, бюджет и финанси към ОбС-Ихтиман.
Проблемът, пред който Община Ихтиман се изправя, е демографският срив, настъпил през последните години. Осъзнавайки отговорността на местната власт и възползвайки се от законовите си правомощия, общинското ръководство решава да търси нетрадиционни съвременни подходи за привличане на общественото внимание и ангажиране на гражданското участие в създаването на необходимите условия за стимулиране на раждаемостта, отглеждането и възпитанието на повече малки деца в общината. Като партньор по проекта е привлечен Български женски съюз (БЖС) Ихтиман, с ръководител д-р Барова, като БЖС изпълнява всички дейности по основните цели на проекта, а именно:
проучване на общественото мнение за необходимостта от изграждане на детски център за здравословно хранене;
създаване на консултантски екип по проблемите на младите майки, свързани с детското хранене, ученическата възраст и психологически проблеми;
разпространяване на необходимата информация за бременността, правилното хранене на децата, създаване на здравословни навици на живот и др.;
работа с малцинствени групи по проблемите на здравната култура, хигиената, планираната раждаемост.
В процеса на работа по проекта се осъществяват следните дейности:
Провежда се анкета сред 200 души (от 4 квартала) от града, целяща да установи обществената нагласа относно създаване на Центъра. Работи се с различни възрастови групи, за да се прецени как ще реагират хора, които не са засегнати пряко от проблема; резултатът е положителен.
В детските градини и учебни заведения се провежда своеобразна анкета рисунка на тема: "С какво трябва да се хранят децата?" и "Какъв искам да бъде моят град?". Оказва се, че децата са най-чувствителният и правдоподобен индикатор.
Прави се проучване на общественото мнение, целящо да установи дали финансирането на Центъра трябва да бъде осигурено от общината или от частния сектор. Преобладава мнението, че общината трябва да поеме финансирането на Центъра.
Провеждат се семинари на следните теми:
"Демографската криза през погледа на младите хора";
"Здравословно и правилно хранене на децата";
"Здравна култура сред малцинствата".
Семинарите имат изключително полезен ефект върху аудиторията. Като участници и сътрудници са привлечени лектори от Военно-медицинска академия Плевен, Районен център "Здраве" София; "Нестле"АД България, БЖС централа, местни лекари специалисти и др.
На големите промишлени предприятия и частните бизнесмени на територията на общината са раздени информационни пакети и анкетни карти. Държавните предприятия връщат в общината анкетата с мнение, че ще подкрепят проекта финансово или чрез извършване на ремонтни дейности; няма нито един отговор от частния сектор.
С малцинствените групи от района са проведени плануваните по проекта срещи, но имайки предвид по-ниския процент на грамотност, е решено работата с тях да продължи.
Всички описани до тук дейности са реално отразявани в местния в-к "Средногорско утро". Резултатите от работата по проекта са систематизирани и анализирани и дават основа за предложение на екипа до кмета на Община Ихтиман г-н Бонев, а чрез Председателя на Общинския съвет д-р Генадиев и до Комисията по икономика, бюджет и финанси към ОбС-Ихтиман.
Резултати
Комисията по икономика, бюджет и финанси към ОбС-Ихтиман разглежда предложението и приема то да бъде включено в дневния ред на сесията на Общинския съвет, където общинските съветници да обсъдят евентуалните възможности и условия за финансиране на първия модул от бъдещия Център Детска млечна кухня. Комисията прави и конкретни предложения: да бъде намалена ежедневната такса на храната и режийните разходи да бъдат изцяло за сметка на общинския бюджет. С Решение 425 от 02.04.1999 г. ОбС-Ихтиман открива Детска млечна кухня и определя режийни разноски плюс 120 лв. отстъпка на храноден за сметка на общинския бюджет.
Комисията по икономика, бюджет и финанси към ОбС-Ихтиман разглежда предложението и приема то да бъде включено в дневния ред на сесията на Общинския съвет, където общинските съветници да обсъдят евентуалните възможности и условия за финансиране на първия модул от бъдещия Център Детска млечна кухня. Комисията прави и конкретни предложения: да бъде намалена ежедневната такса на храната и режийните разходи да бъдат изцяло за сметка на общинския бюджет. С Решение 425 от 02.04.1999 г. ОбС-Ихтиман открива Детска млечна кухня и определя режийни разноски плюс 120 лв. отстъпка на храноден за сметка на общинския бюджет.
[Номинирай]
назад