Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

В град Монтана живеят повече от 4000 роми в два квартала на града. Единият от тях се намира в близост до центъра, което е и основна причина децата да нямат проблем със записване в т.нар. смесени училища. Другият ромски квартал е на 7 км от Монтана и на практика населението в него е изолирано от това в града. Отдалечеността на квартала затруднява достъпа на жителите му до здравни, социални и други услуги и не дава друга алтернатива на родителите за образование на децата им, освен да ги запишат в намиращото се в квартала основно училище "Н. Бенковски". На територията на цялата страна съществуват десетки такива ромски училища, в които обучаващите са само ромски деца. Знанията, които децата получават там обаче се оказват недостатъчни за покриване на изисквания минимум за продължаване на обучението в горна степен. Към децата, записани в ромското училище, се поставят занижени критерии от страна на преподавателите, а поставяните нереално високи оценки се оказват фатални за онези деца, които решат да продължат образованието си в средните училища и гимназиите на Монтана.

Практика

Процесът бе иницииран от местната неправителствена организация Фондация ШАМ - гр. Монтана. Обявен бе конкурс за назначаване на длъжност "училищен наставник", информация за който бе разпространена сред ромската общност в ромските квартали. Екипът на Фондацията бе уверен, че за заемането на такава длъжност ще са най-подходящи роми, ползващи се с доверие и авторитет сред жителите на ромските квартали. Ролята на училищния наставник бе свързана основно с поддържане на непрекъснати контакти, от една страна, между преподавателите и родителите на записаните в програмата деца за подпомагане успешното протичане на учебния процес, а от друга - с осъществяване на връзка между родителите и Фондация ШАМ. Училищните наставници с времето се утвърдиха и като свързващи звена в отношенията Фондация ШАМ училище деца - родители и се превърнаха в основен елемент в процеса по мотивиране на ромските деца за продължаване на образованието.

Ромските деца бяха разпределени от 1-ви до 8-ми клас в 5 приемни училища, като във всеки клас се търсеше оптимален вариант от училищното ръководство за разпределяне на децата така, че да няма струпване в една паралелка или в едно училище. Всяко едно от приемните училища предостави свое помещение за ползване от Фондация ШАМ. Транспортирането на децата от отдалечения ромски квартал до училищата в града се извършва с автобус, собственост на Фондация ШАМ. За децата, срещащи затруднения в овладяването на изучавания материал, Фондация ШАМ организира допълнителни занимания с наети консултанти от учебните заведения, в които протича проекта. Допълнителните занимания с тези деца са в извънучебно време.

От две години усилията на екипа на Фондацията са насочени и към обхващане на децата от предучилищна възраст, като към тях Фондацията има програма, специално разработена от 3 целодневни детски градини на Монтана.

Дългогодишното сътрудничество между Фондация ШАМ , Регионален инспекторат по образованието - Монтана, Община Монтана, директорите на 5-те приемни училища от града и 3-те целодневни детски градини доведе до инициирането на нови съвместни проекти.

Съвместно с Община Монтана и РИО на МОН - Монтана, и на базата на натрупания опит в решаване проблемите в образованието на ромските деца, Фондация ШАМ подпомогна изработването на дългосрочен Общински план за образователна интеграция на тези деца.

Проектът се финансира от Институт "Отворено общество" - Будапеща, Унгария. Стойността на проекта за миналата учебна година бе 43 000 щ.д.

Резултати

- Повишаване успеваемостта и продължаване на образованието в горна степен на деца от ромски произход;

- Намаляване броя ромски деца, отпадащи по една или друга причина от образователната система;

- Получено качествено и конкурентно образование от ромските деца;

- Спомогнат процес на социализиране на ромските деца;

- Спомогнат процес на общуване между ромските и не-ромските деца;

- Спомогнат процес на опознаване културата и историята на другия.

Иноватор: Виктория Петрова
Дата на публикация: 13 декември 2005
Номинации: 11
Виктория Петрова
младши експерт "Европейска интеграция"
Монтана - 3400
ул. "Извора" 1
Tel:(096) 300-481
Fax:(096) 300-401

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]