Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Казус-Финансова обосновка за проект за бизнес информационен и конферентен център

Казус-Финансова обосновка за проект за бизнес информационен и конферентен център

К а з у с

Финансова обосновка за проект за бизнес информационен и конферентен център

1. Кратко обобщение

Едно от основните направления на сътрудничество между Община Плевен и град Шарлотсвил по Програмата Техническо побратимяване между български и американски общини ІV фаза, финансирана от Американската агенция за международно развитие и осъществявана от Фондацията за реформа в местното самоуправление и Международната асоциация на градските управи, бе разработването на Финансова обосновка за изграждане на Библиотека/Бизнес информационен и конферентен център. Проектът имаше за естествено продължение изграждането на хотел на прилежащия общински терен.

Беше изградена работна група, която се зае с изготвянето на подробна финансова обосновка за проекта в съответствие с детайлен работен план, който определи отделните стъпки и фази за изпълнението на проекта.

Основните цели на проекта, които бяха включени в работния план, са:

Разработване на финансов и устройствен план за създаването на библиотека, бизнес-информационен и конферентен център на общински терен;

Разработване от страна на работната група на финансова обосновка за привличането на частен инвеститор за построяване на общински терен на хотел със 100 легла.

2. Оценка на съществуващия проблем

В началото на 1999 г. местната администрация бе изправена пред проблема да реши съдбата на сграда, разположена в центъра на град Плевен, изпълнена в груб строеж и предвидена за Регионална библиотека. Мащабното строителство на сградата стартира през 1982 г., но през 1999 г. е спряно поради липса на държавно финансиране. До този момент в строежа са инвестирани около 3 млн. щ.д. Сграда jd се намира на входа на пешеходната зона в центъра на града и е с едно най-привлекателните разположения в града. За общината тя може да се превърне в сериозно послание на прехода към демокрация, ако може да бъде завършена след 14-годишен престой. Положителните страни от завършването на сградата се допълват от силния икономически стимул за цялата общност чрез създаването на нови работни места и възстановяването на икономическата виталност на един важен входен коридор към града.

3. Описание на проекта

Общината бе изправена пред нелеката задача да вземе решение за бъдещото развитие и реализация на сградата. В началото на 2000 г. фбщинското ръководство отправи предложение до МРРБ за прехвърляне правото на собственост върху незавършеното строителство. Същата година, с решение на МС общинската администрация получи правото на собственост върху сградата и правото на строеж върху терена, на който е разположена, за което се ангажира да предостави след завършване на сградата четири етажа за Регионална библиотека. Следващ етап от реализацията на проекта бе обявяване на национален конкурс (2001 г.) за идеен архитектурен проект.

При старта на съвместната работа с американските ни партньори, (юни 2003 г.) бе създадена работна група, пред която стоеше задачата да ревизира съществуващия идеен проект и да генерира цялостна стратегия за неговата реализация.

Бяха направени консултации с обществеността и бизнеса на град Плевен. Анализирана бе наличната материална база общинска, държавна и частна. Получените резултати доведоха до общия извод, че общината и градът се нуждаят от изграждането на съоръжение за провеждане на конференции, срещи на високо ниво, семинари и други представителни инициативи в модерен, отговарящ на всички съвременни изисквания Център, който ще бъде разположен на почти 2000 кв.м. и ще включва:

- конферентен център с капацитет от 120 места, оборудван с презентационна техника;

- зала за пресконференции с капацитет от 35 места;

- помещения, които ще бъдат отдадени като офиси на ключови за общината бизнеси;

- печатна база;

- компютърни зали;

- експозиционни площи;

- административен сектор.

Централното разположение на град Плевен в Северна България, близостта му до столицата, която отстои на 170 км., удобните транспортни връзки закономерно предполагат, че съоръжението може да привлече вниманието на организатори на конференции и семинари на национално ниво.

Приключването на тази първа фаза на проекта е предвидено за май 2005 г., като към тази дата общата сума на инвестициите, направени от Община Плевен, ще възлиза на 2 млн. лв.

Идеята за създаването на Центъра логически доведе до необходимостта да се анализират състоянието и качеството на хотелските услуги, предлагани в града.

Анализът показа, че съществува пазарна ниша за изграждането на малък, отговорящ на международните изисквания хотел с капацитет 60-70 места. Тезата бе тествана и получи одобрение от една банково-инвестиционна компания. Намирането на източници за финансиране и изграждането на хотела е предмет на фаза Б на нашия проект.

Партньорите стигнаха до извода, че за цялостната идейна, организационна и архитектурна завършеност на проекта е необходимо изпълнението на още две фази:

- фаза В предвижда строителството на административен център;

- фаза С ще допълни проекта с изграждането на културен център с възможности за търговия с произведения на изкуството и сувенири.

4. Времетраене на изпълнението :

Сроковете за изпълнение на отделните задачи от съвместния работен план варираха в общата рамка от 18 месеца, определена за изпълнението на проекта, като значително ускоряване на изпълнението на отделните задачи беше постигнато през май 2004 г.

5. Резултати и принос

Проектът ще допринесе за стимулиране на икономическия растеж на региона. С помощта на коефициента за възвращаемост на инвестициите ще може да се даде количествен израз на икономическите стимули, резултат от изпълнението на този проект. Подкрепата за развитието на местния бизнес ще благоприятства качеството на живот и състоянието на човешките ресурси. Ще разшири обема и качеството на предоставяните от местната администрация услуги на бизнеса и местната общност. Ще бъдат акумулирани финансови средства от заплащане на услугите, което ще осигури възвращаемост на вложените от общината средства. Градът ще придобие многофункционелен комплекс с доказана целесъобразност и ефективност, с принос към оптимизиране на социалната сфера и създаване на предпоставки за бъдещо устойчово развитие.

6. Заключение

В края на тази фаза на програмата можем да кажем, че реализирахме цялостната обосновка на идейния проект и почти изцяло първата му фаза. Ръководството на град Плевен вече отправи покана към партньорите за официално откриване на Бизнес информационния и конферентен център през май 2005 г.

Освен споменатите чисто практически измерения представеният проект интерпретира качествените аспекти на съвременното развитие в рамките на местно самоуправление с разширяване на международното сътрудничество. В този смисъл българо-американския проект разкрива една от многото възможности за обединяване и насочване на ресурси към постигане на значими цели. За съвместната работа на смесения екип бе определящ принципът на ефективността с проекция към концепцията за глобалното развитие като споделена отговорност за всички модерно мислещи хора.

Освен конкретно постигнатия резултат могат да бъдат подчертани с удовлетеворение общите ползи от взаимното сътрудничество и обменът на опит в прилагането на успешни управленски практики.

Единните ни усилия положиха основите на силно и дългосрочно парньорство, материализирано чрез подписването на Прокламацията за дългосрочно сътрудничество между двата града. Нещо повече, изпълнението на този проект стана символ на приятелството без граници и разстояния.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]