Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Казус-Разработване на идейна концепция за изграждане на Дунавски Бизнес Парк-Силистра и Стратегия за маркетинг

Казус-Разработване на идейна концепция за изграждане на Дунавски Бизнес Парк-Силистра и Стратегия за маркетинг

Казус

1. РЕЗЮМЕ

През 2002 г. побратимените градове Kетъринг, Охайо, САЩ, и Силистра, България, повлияни от положителните резултати при реализирането на проекти за икономическо развитие и благоустрояване на Дунавския парк (ДП), решиха да насочат усилията си към задържане, разширение и привличане на бизнеса чрез изграждане на Бизнес парк (източна част от ДП). тяхното желание беше да се приложи в България опитът на американските експерти и добри практики в тази област. В допълнение те счетоха, че разработването на промишлена зона, предоставяща терени с модерна инфраструктура, комуникация и транспортни връзки може да бъде сполучлив подход към привличане на бизнес в Силистра.

Резултатите от общите усилия включват: План за местно икономическо развитие, Идейна концепция за разработване на Дунавски Бизнес парк и Стратегия за маркетинг. Благодарение на доброто партньорство и работата в мрежа между експертите вторият проект беше стартиран преди началото на Четвърта фаза на програма Техническо побратимяване между български и американски общини . Дейностите по него бяха финансирани от програма Еко-Линкс, Вашингтон.

2. ИЗЛОЖЕНИЕ НА ПРОБЛЕМА

През последните няколко години стана ясно, че в условията на пазарна икономика местните власти могат да подкрепят местното икономическо развитие и да насърчават бизнес общността за участие в процеса на вземане на решение. За да бъдат действително ефективни и проактивни, общините се нуждаят от план за местното икономическо развитие за подпомагане на местния бизнес и за привличане инвестиции от страната и чужбина.

В края на предишната фаза на програмата, при дискусии с местния бизнес двата екипа стигнаха до извода, че в града липсват терени с модерна инфраструктура за развитие на производствени дейности. Друг обсъждан проблем беше необходимостта от проактивен маркетинг на местно ниво за привличане на интерес. Ето защо Община Силистра и град Кетъринг, Охайо, фокусираха партньорството и работата си около Идейна концепция за разработване на Дунавски Бизнес парк - Силистра и Стратегия за маркетинг.

3. ОПИСАНИЕ НА ПРОЕКТА

Проектът включваше следните стъпки:

1. Разработване на Идейна концепция;

  • Инвентаризация на терена и собствеността;
  • Изготвяне на картов материал;
  • Проучване мнението и намеренията на съществуващия бизнес;
  • Допълнителни технически проучвания и разработване на документация;

2. Разработване и прилагане на стратегия за маркетинг на Бизнес парка.

След представянето на идеята и дискусиите около нея Общинският съвет подкрепи проекта за разработване на Идейна концепция за изграждане на Дунавски Бизнес парк . Той ще е разположен на терен със следните граници: река Дунав - на север, граница с Румъния - на изток, речното транспортно пристанище - на запад и жилищна територия - на юг.

Двата града определиха екипи от експерти и след интензивна електронна комуникация беше разработен първият вариант на концепцията в съответствие с изискванията за опазване на околната среда. За по-детайлно проектиране беше необходимо американските експерти да посетят Силистра. Тяхната визита беше финансирана от програма Еко-Линкс на ААМР. По време на работното посещение в града американските колеги Джеф Хоугланд, експерт икономическо развитие, Джо Ролер, ландшафтен архитект, и Ал Фуленкамп, инженер градско планиране, и техните български колеги извършиха следното:

1. Предварително проучване на текущото състояние на терена, включващо: използване, инфраструктура, комуникации, пътища, изисквания на околната среда;

2. Техническо разработване на концепцията;

3. Срещи с местния бизнес и проучване мнението на общността.

Идейната концепция беше завършена през лятото на 2003 г. и бе представена на новия Общинския съвет и публично обсъдена през ноември 2003 г.

През следващия етап на реализация на проекта екипът работи върху развитието на маркетинг стратегия за привличане на инвестиционен интерес. Първите статистически данни за местни малки и средни предприятия бяха събрани и анализирани, беше определен клъстерът от бизнеси, които ще бъдат привлечени в града, и бяха отразени специфичните им изисквания.

През януари 2004 г. съвместният екип организира представяне на най-добрия американски опит и практика в разработване, маркетинг и продажба на промишлени терени пред наскоро избрания Общински съвет. По време на специалната общинска сесия беше дефинирана и маркетинг стратегия за привличането на бизнеса. Другата важна цел на посещението на американските колеги беше разработването на комплект маркетингови материали за Дунавския парк: брошура, уеб-страница и визуални материали, бяха обсъдени и надеждни канали за комуникация с бизнеса.

През следващите месеци екипът Икономическо развитие и международни програми интензивно приложи стратегията за привличане на инвестиционен интерес.

Брошурата и мултимедийната презентация бяха представена в Хановер, Германия, по време на априлското изложение. Презентации бяха направени по време на три национални събития. Бяха изпратени и лични писма до чужди фирми, вече установили се в България q с цел установяване на директни контакти и визити.

4. Времева рамка

Реализацията на проекта бе извършена в следващите стъпки:

Стъпка 1: януари 2003 - април 2003

Оборудване на терена, определяне на целевите групи и разработване на предложение за финансиране от програма Еко-Линкс. Заедно с експертите от Кетъринг силистренският екип стартира инвентаризационна процедура и организира първото обсъждане на идеята на проекта с местния бизнес. Така данните за всички сгради, павираните области, улици, линия на брега, топография, свободна земя и растителност бяха събрани, анализирани и цифрово изобразени.

Стъпка 2: май 2003 - октомври 2003

Въз основа на първоначалните данни силистренският екип разработи Списък на желанията на бизнес общността. Така идейната концепция се облегна на изразените намерения, анализа на производствения потенциал и изискванията за опазване на околната среза. Техническият продукт беше представен на местния бизнес и задълбочено обсъден.

Стъпка 3: ноември 2003 - януари 2004

През ноември финалната идейна концепция бе представена пред наскоро избрания Общински съвет, и с мултимедийната презентация. Дефинирането на маркетинг стратегията и инструменти беше осъществено през януари по време на работно посещение. Беше съставен и план за следващите дейности.

Стъпка 4: февруари 2004 - май 2004

Маркетинговата стратегия включваше: разработване и издаване на езикова брошура, съпроводена от мултимедийна презентация; визуални материали за бизнес парка и уеб - сайт - част от общия уеб-сайт www. invest.bg . След това маркетинговите материали бяха представени на три национални конференции и брошурата бе разпратена до 100 получатели в България и Румъния с помощта на Асоциацията за трансгранично сътрудничество и развитие Дунавска Добруджа .

5. ПРЕГЛЕД НА РЕШЕНИЯТА

Краткосрочни резултати

1. Разработен план за Дунавския Бизнес парк - Силистра.

2. Маркетингови материали.

3. Колективен опит на общинските служители в международния маркетинг, човешките ресурси, мениджмънта и развитието на Бизнес парк.

4. Повишен капацитет на общинската администрация за привличане на инвеститори.

5. По-добър образ на Община Силистра.

Дългосрочни резултати:

1. Умения за планиране на бъдещото икономическо развитие на региона и разработен план за него.

2. Планиране на инвестиции в региона.

3. Подобряване икономическото развитие на региона чрез подкрепа на съществуващия бизнес и стимулиране създаването на нови работни места.

6. ПОЛЗИ

Качествени индикатори:

1. Подобрен капацитет на силистренския екип за развитие и осъществяване на маркетинг дейности при разработка на производствени терени.

2. Разширявайки ролята на общината в местното икономическо развитие.

3. Сполучливо представяне на общината пред потенциални инвеститори.

4. Консултиране и работа в мрежа с други общини, членове Асоциацията за трансгранично развитие и сътрудничество Дунавска Добруджа при подготовката на икономическия профил на региона.

7. ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Основната цел на проекта е да подготви общината за бъдещо икономическо развитие чрез:

Насърчаване на запазването и създаването на нови работни места;

Осигуряване на привлекателни терени за производствени дейности, снабдени с модерна инфраструктура;

Осигуряване подкрепа на бизнес общността.

През следващата фаза на проекта очакванията са насочени към:

Подобряване и засилване ролята на общината за икономическо развитие;

Работа в мрежа с другите общини от региона за споделяне на опит;

Споделяне на добри практики.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]