к а з у с
СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН НА ЦЕНТЪРА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ
И
МАРКЕТИНГОВА ПРОГРАМА НА ОБЩИНА РАЗГРАД
I. Кратко обобщение
В резултат на Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини, спонсорирана от Американската агенция за международно развитие и ръководена от Фондацията за реформа в местното самоуправление и Международната асоциация на градските управи, Община Разград осъществи връзка и вече работи много активно със специалисти от град Брънсуик, Охайо. В резултат на това сътрудничество бяха набелязани следните приоритети за работа:
1. изработване на стратегически план за Центъра за икономическо развитие в Разград;
2. изработване на маркетингова програма за разградски регион.
И двете теми са крайно актуални за извършващите се промени в икономическата сфера и целят да спомогнат за съживяването, стабилизирането и развитието на местната икономика.
II. Оценка на съществуващия проблем
Реформата през последните години в икономиката на България освен необходима, се оказа и болезнена както за населението, така и за представителите на бизнеса. Загубени бяха външни пазари, контакти и оттам - жизнено важни за производителите приходи и възможности за икономически растеж. Именно по тези причини назря необходимостта от структура, която да се опита да възстанови доколкото е възможно загубеното чрез създаване на международни контакти между производители и информационни центрове, чрез предоставяне на информация от различни сфери на икономиката, оказване на помощ в бизнеса и извършване на проучвания относно нуждите на производители и пазар.
Основна причина за създаването на Центъра за икономическо развитие (ЦИР) в Разград бе идеята да се създаде обединяващ източник, който да поеме функциите на свързващо звено между производители, информация, клиенти.
Някои от основните дейности на ЦИР ще са насочени към набиране и предоставяне на бизнес информация, проучвания, организиране на курсове за квалификация и преквалификация на безработни, водени от нуждите от квалифицирана работна ръка на местните производители, оказване на помощ на бизнесмени при разработване на бизнеспланове, разработване на стратегии и прогнози, създаване на бизнес инкубатор, който да даде възможност за успех на начинаещи в бизнеса, както и предоставяне на други необходими услуги, които до момента не са били предлагани.
III. Описание на проекта
С цел изпълнение замисъла на проекта, в Разград бе сформирана група от представители на частния сектор, правителствени и неправителствени организации, която през месец февруари 1999 година създаде Център за икономическо развитие. Тази група имаше широка представителност. Водена от кмета на Община Разград инж. Венелин Узунов, тя включваше ръководители на фирми, председатели на сдружения, административни лидери, юристи, частни предприемачи и др.
Първата стъпка беше изработването на устав на новата организация и вписването й в съдебните регистри.
През месец април 1999 година работата по проекта навлезе в нова фаза, като заедно с американските си колеги специалистите започнаха работа по разработването на стратегически план на ЦИР и маркетингова програма за разградски регион.
Проведени бяха срещи и дискусии на тази тема. Особено ползотворни бяха срещите с представителите на Борда за регионално развитие на град Ейкрън, Асоциацията за икономически растеж на Кливлънд, както и срещите със специалисти от град Брънсуик.
Работата по изработване на стратегически план и маркетингова програма продължи и през месец май, този път с участието на специалисти по стратегическо планиране, административно устройство и маркетинг от Брънсуик, Кълъмбъс и Кливлънд. Имайки възможност на място да се запознаят със съществуващите проблеми, за тях беше значително по-лесно да предложат по-рационални и приложими за български условия решения.
Съвместната работа бе особено ползотворна и като краен резултат бе завършен стратегическият план на ЦИР, допълнен с организационна структура и работен план до края на настоящата година. Подготвена бе също така и маркетинговата програма, която има за цел да рекламира предимствата на региона в икономически, социален и културен план. Акцентът пада върху бизнес информацията, защото целта на този документ е да породи интерес сред местните и чуждестранни инвеститори и да ги привлече в нашия регион.
Разработихме мисия и стратегически цели на ЦИР:
Мисия:
Да насърчава и подпомага устойчивото развитие на Община Разград.
Стратегически цели:
да подпомага развитието на малкия бизнес чрез създаване на благоприятна среда за развитие на предприемачество, оказване на консултантски услуги и планиране, маркетинг, информация и средства за финансиране, както и чрез създаване на бизнес инкубатор;
да осигурява информация, обучение и бизнес услуги, необходими за развитие на икономиката на Разград;
да подпомага укрепването и развитието на съществуващите в региона бизнеси чрез идентифициране на новите възможности и по-добро използване на местните ресурси;
да рекламира предимствата на Разградски регион с цел привличане на нови бизнеси и производства в региона.
Разработената организационна структура на ЦИР е съобразена с ограничените в момента ресурси на Центъра, като се предвижда при възможност в бъдеще тя да бъде разширена и да позволи по-голяма функционалност и гъвкавост в работата.
Маркетинговата програма представлява компилация от обща и икономическа информация за разградски регион. Тя цели генериране на интерес у чуждестранни инвеститори, предоставяйки им възможно най-широкообхватна информация, свързана пряко или непряко с техните интереси.
Засегнати са области като общо географско представяне на региона, безработица и трудова заетост, икономика и по-важни нейни представители, образование, здравеопазване, транспорт, комуникации, история, култура и др.
Основното ударение в маркетинговата програма е поставено върху следните шест приоритетни за региона икономически сфери:
фармацевтика;
силикатна промишленост;
хранително-вкусова промишленост;
агробизнес;
други производства;
туризъм.
Необходимостта от този тип разработка за Разград и региона е особено голяма, тъй като нищо подобно не е било предприемано досега. Маркетинговата програма е нов и актуален инструмент, чрез който Центърът за икономическо развитие би имал реални шансове да направи региона известен в чужбина и да стане предпоставка за създаване на бизнес контакти между местни производители и чуждестранни клиенти.
IV. Етапи на изпълнението
Центърът за икономическо развитие бе учреден през месец февруари, като бе изработен и устав на организацията. Също през февруари с помощта на експерти от побратимения на Разград град Арма, Северна Ирландия, бе разработен първият вариант на стратегически план за ЦИР, който малко по-късно съвместно със специалисти от Брънсуик, Кливлънд и Ейкрън, щат Охайо, бе обсъден и доразвит. През месец юли този план бе представен за обсъждане и приемане от Борда на директорите на ЦИР. Поставяйки началото на подобна организация, ние сме си поставили за цел непрекъснато да разширяваме обхвата на нейните възможности и желанието ни е Центърът за икономическо развитие да се превърне в най-престижният и търсен партньор на бизнес средите от региона. Вече са набелязани и най-спешните за изпълнение задачи през тази година. Някои от по-важните, залегнали в работния план, са:
съставяне на база данни за производителите и търговците в региона;
проучване на възможностите за финансиране от европейски програми;
проучване нуждите на работодателите в разградски регион за нуждите им от квалифицирана работна ръка с цел организиране на квалификационни и преквалификационни курсове;
разработване на маркетингова програма за дейностите на ЦИР;
изработване на бизнесплан за бизнес инкубатор;
реализиране на проект Занаятчийско изложение 99 в град Арма, Северна Ирландия.
Целта е Центърът за икономическо развитие да се превърне в най-добрата и надеждна опора за начинаещи и съпътстващи бизнеси от региона, както в близко, така и в едно по-далечно бъдеще.
V. Преглед на решенията
Вследствие съвместната ни работа с американски специалисти, ние постигнахме някои особено значими резултати, а именно:
създадоха се нови контакти и партньорски връзки между представители на Община Разград и Брънсуик, Ейкрън, Кливлънд и Кълъмбъс;
постигна се общо съгласие по проблемите и необходимите действия за решаване на належащите проблеми от икономически характер;
специалистите от българска страна възприеха по-ефективни методи на работа, изразяващи се в добра работа в екип, прилагане на стратегическо планиране в своята работа, по-голяма отвореност за нови и нестандартни идеи;
Центърът за икономическо развитие доби бърза начална популярност;
набелязани бяха различни възможности за сътрудничество с частния бизнес, неправителствени и правителствени организации чрез партньорство за работа по съвместни проекти, обмен на информация, специалисти и др.
VI. Принос
Ефектът от работата на ЦИР е многостранен. На първо място се създава стройна и ефективна система за вземане на логически решения, водещи до положителни резултати. Местните бизнес среди се активират и се повишава инициативността, което води до по-разнородни, качествени и евтини услуги за населението. Целта е да се подобри стилът на работа на ангажираните в публичния и частния сектор като цяло и ръководителите на фирми, който в много случаи е неефективен и това е една от причините за неуспеха на голям брой бизнеси. Освен стила на работа, от решаващо значение е и наличието на информация. В момента много производители не разполагат с информация за последните достижения в интересуващите ги области, липсват им полезни делови контакти и по-големи пазари. Чрез дейността си Центърът за икономическо развитие ще запълни тази празнина, изграждайки всеобхватна база данни, която да осигурява така нужната на хората от бизнес средите информация от всякакъв характер. Центърът има за цел и осигуряването на помощ за малки фирми, най-вече за подобряване уменията на работещите в тях чрез обучение, семинари, разпространяване на информация, бизнес консултации, бизнес планиране и др.
Базирайки се на очакваните икономически резултати, дейността на Центъра трябва да допринесе за положителни промени в стандарта на живот на местните жители. Чрез повишаване материалното благосъстояние на хората биха се създали възможности за по-добра социална комуникация и съживяване на културните традиции. Много от проектите на Центъра биха имали по-добър успех чрез привличане на по-широко гражданско участие. Единствено чрез партньорство и взаимопомощ усилията, полагани за икономически растеж на Разградски регион, биха дали резултат. Именно в тази посока е насочена и настоящата политика на Центъра за икономическо развитие.
VII. Заключение
Съвместните усилия на Разград и Брънсуик увеличиха възможността за значително подобряване на икономическите условия в разградски регион. Българските и американските специалисти по публична администрация, от сектора на частния бизнес и социалните/културните среди допринесоха много за взаимното ни разбирателство и за уважението към множеството начини, по които всяка от двете побратимени общини допринесе за подобряването на условията в другата. Ползата за Разград се състои в конкретната помощ в разработването на стратегически план за ЦИР и разрабо,тването на маркетингова програма за разградски регион.
От прякото си взаимодействие с американските специалисти усвоихме и прилагаме в работата си някои от техните рационални методи на работа - експедитивност, точност, отговорност, работа в екип и др. Убедени сме в успеха на проекта, който е резултат от задълбочената работа на много специалисти от българска и американска страна и заедно ще работим за укрепване на доверието на сегашните и бъдещи клиенти и партньори на Центъра за икономическо развитие - Разград.