к а з у с
Съвместни усилия за подобряване на жизнения стандарт - мултиплициране на проект за обществено-частно партньорство
1. Кратко обобщение
Невероятният успех на проектите на партньорството Габрово Портидж по време на Втора фаза на Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини доведе до мултиплицирането им и в други български общини. Работата в Трета фаза започна с привличането на общините Трявна и Севлиево, които желаеха да научат нещо повече за създаването на обществено-частни партньорства. Предложено бе тези две общини да приложат модела, който вече бе дал значими резултати в Община Габрово. Пристъпи се към работа с очакването, че комплексният подход при продажбата на общински имоти ще увеличи приходите в общинския бюджет (от продажбата на имота и от данъци), ще създаде нови работни места и ще предостави допълнителни възможности за инвестиции на местните фирми.
2. Оценка на съществуващия проблем
Успехът на проекта в Община Габрово мотивира общините Трявна и Севлиево да се включат в Трета фазана Програмата като мултиплицират модела за обществено-частни партньорства.
Главната цел на проекта не е просто да се предаде една успешна практика и знания в една специфична област, но и да се подобри социално-икономическата среда в двете общини. Концепцията за обществено-частното партньорство е инструмент, който помага на общините да стимулират икономическото си развитие и да увеличават данъчната си основа.
3. Описание на проекта
Работата по първоначалния проект започна към края на 2000 година. Той беше свързан с продажбата на общински имоти чрез публичен търг. Служителите на Община Габрово се заеха с координацията на тръжните процедури в двете нови общини и с предоставянето на информация за задачите, които трябваше да бъдат изпълнени. Експертите от Община Портидж, от своя страна, продължиха да дават съвети и помощ в области, които не бяха засегнати в проектите по Втора фаза.
Общинските служители от Габрово, Севлиево и Трявна подготвиха подробна информация и карти за трите имота, които първоначално бяха предложени за продажба. Информацията включваше данни за наличната инфраструктура, пътища, описание на сградите, зониране, данни за парцела (размери, почва и площ за застрояване) и за необходимите разрешителни. Изготвиха се пакети с тръжна документация, които бяха изпратени до потенциални частни инвеститори. Бяха проведени предтръжни срещи, на които бяха разяснени условията на търговете. Офертите бяха приети публично, за да се елиминира възможността за фаворизиране на определени кандидати.
Частните инвеститори, които наддаваха за парцелите, бяха информирани, че критериите за оценка ще бъдат цената за закупуване на парцела, ангажиментите за застрояването му, създаването на нови работни места и създаването на други възможности за подкрепа на общината от бизнеса.
Отначало бяха определени три парцела два за Община Севлиево и един - за Община Трявна. В процеса на работа, въпреки няколкото обявени предтръжни срещи и търгове, общините не постигнаха значителни резултати. В случая със Севлиево се оказа, че единият терен е твърде голям, без инфраструктура, а вторият се намира в границите на жилищен квартал и това ограничава броя на потенциалните инвеститори. В случая с Трявна инвеститорите дойдоха на първата предтръжна среща, но не се явиха на самия търг. Очевидно беше, че усилията на общините да проведат прозрачен търг се бяха оказали неуспешни. Това наложи разработването на нов, по-гъвкав подход, който се оказа и много по-ефективен.
По време на предтръжните срещи в Севлиево инвеститорите заявиха, че се интересуват от по-малки парцели, разположени извън града и с производствени функции. За да бъде сключена възможно най-добрата сделка, общината трябваше да избере подходящ момент за продажбата на имотите. В тази връзка предтръжните срещи послужиха и като маркетингов инструмент.
Общинските служители от екипа на Севлиево избраха нов парцел, който отговаряше на изискванията на инвеститорите, и обявиха нова предтръжна среща. На тази среща се явиха дванадесет представители на местния бизнес. След това, на търга бяха продадени и четирите общински парцела.
Община Трявна прояви много гъвкавост, за да сключи възможно най-добрата сделка за обект, към който нямаше интерес за покупка. Общината обяви нов търг, с нова минимална цена и различни условия, които отговаряха на интереса на инвеститорите. След провеждането на търга парцелът беше продаден на местен инвеститор, който ще построи на него нов хотел.
4. Времетраене на изпълнението
Октомври 2000 год.
Работно посещение на представители на Община Портидж и съвместна работа по проекта. Организиране на семинар за информиране на съседни общини, НПО и медии относно концепцията на обществено-частното партньорство.
Януари 2001 год.
Определяне на три парцела в общините Севлиево и Трявна и подготовка на подробна тръжна документация.
Март 2001 год.
Посещение на делегация от Габрово в Портидж с цел продължаване работата по проектите за обществено-частно партньорство и разработване на Интернет страница.
Април 2001 год.
Публикуване на обяви за предтръжните срещи в местните медии с помощта на местни НПО Търговско-промишлена палата, Българска индустриална камара.
Май 2001 год.
Провеждане на първите предтръжни срещи в Севлиево и Трявна.
Юни 2001 год.
Обявяване на търговете и изпращане на тръжните условия на потенциални инвеститори в Севлиево и Трявна.
Юли 2001 год.
Провеждане на търговете.
Ноември 2001 год.
Работно посещение на представители на Портидж и срещи с експертите в Трявна и Севлиево. Разработване на нов, по-гъвкав подход за бъдещи действия по проекта. Разширяване на диалога с представителите на бизнеса посредством използване на предтръжните срещи като маркетингов инструмент.
Януари 2002 год.
Определяне на нов парцел в Севлиево.
Повторно обявяване на парцела в Трявна на търг при нови тръжни условия.
Обявяване на предтръжни срещи в двете общини.
Март 2002 год.
Успешно провеждане на търговете в Трявна и Севлиево.
Април 2002 год.
Провеждане на заключителна среща за обобщаване на резултатите от проекта. Срещата се проведе в Трявна и на нея присъстваха участниците в проекта от общините Габрово, Трявна и Севлиево, координатори от други общини, участващи в Програмата за техническо побратимяване, представители на ФРМС, местни НПО и медии. Участниците имаха възможност да споделят опита си и да обсъдят по-нататъшното мултиплициране на проекта.
5. Преглед на решенията
Предвид успеха на проекта в Габрово по време на Втора фаза, очакванията към новите партньори бяха големи. Мултиплицирането на проекта в Севлиево и Трявна оправда очакванията за привличане на частни инвестиции, генериране на допълнителни приходи за общините и създаване на нови работни места.
Резултати за Севлиево
Начална цена $10310
Крайна цена $14520
Продажба на четири парцела за производствени и търговски цели.
Инвестиции в развитие на инфраструктурата - 10000 лева.
Нови работни места приблизително 12
Резултати за Трявна
Начална цена $11985
Крайна цена $15010
Функционално предназначение - хотел
Инвестиции за застрояване - $50000
За строителството ще се използват местни работници
Нови работни места 10
6. Заключение
В Общините Габрово, Трявна и Севлиево се изгради едно добро разбиране за значението на обществено-частните партньорства за дейностите на общината и особено за икономическото й развитие. Усвоените методики, практики и опит могат да продължат да се прилагат. Най-ценното е, че проектът помогна на българските общини да осъзнаят, че концепцията за създаване на обществено-частни партньорства за общинско развитие е много широка. Използването й за промяната и усъвършенстването на тръжните процедури за продажба на общинска собственост е само един пример за възможностите, които тя предлага. Общата концепция, принципът за създаване на обществено-частни партньорства може да се прилага във всяка една област във всяка община.
Сътрудничеството между общините Габрово и Портидж започна през 1998 година. Оттогава бе извършено много за постигане на амбициозните цели, които двете общини си бяха поставили по Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини. Днес наблюдаваме как и други общини присъединяват усилията си към това партньорство и постигат успехи в същите области. Връзките между българските общини и Портидж укрепнаха още повече с участието в Трета фаза и намирането на нови приятели в Севлиево и Трявна.
Докато ръководствата на тези общини продължават да получават необходимата за успеха на програмата финансова и обществена подкрепа, обменът на информация, експертни знания и лични посещения ще продължава. Вече сме създали стабилна основа от методики, практики и опит, която осигурява по-нататъшното създаване на обществено-частни партньорства. Чрез придържане към простите и широко разпространени принципи на продажба на обществени имоти на търг, българските общини ще имат възможност да подобрят местната икономика и да повишат качеството на общинските услуги