к а з у с
Корпоративен офис център - индустриален парк
1. Кратко обобщение
През 2000 г. побратимените Общини Абингтон и Хасково насочиха усилията си към разработване на концепция за подпомагане на бизнеса и привличане на инвестиции в региона на Община Хасково. Крайните резултати, които се предвижда да бъдат постигнати след приключване на партньорския проект са: създаване на Корпоративен офис център, на Стратегия за развитие на индустриален парк и на Ориентационна програма за привличане на инвеститори.
2. Оценка на съществуващия проблем
Икономическата ситуация в България наложи необходимостта от разработване на целенасочена програма на общината, която да насърчи икономическото й развитие. Предизвикателствата, свързани със съживяване на икономиката, създаване на нови работни места и индустриалното развитие в регионален мащаб, изискват разработване на цялостна, многокомпонентна стратегия за привличане на инвеститори (както чуждестранни, така и местни, независимо от предмета и обхвата на дейността им). От самото начало на партньорството между Община Хасково и град Абингтон, Пенсилвания, една от основните сфери на сътрудничество беше икономическото развитие. В трета фаза на Програма Техническо побратимяване продължихме да разширяваме сътрудничеството си в тази област и съвместно разработихме проект Корпоративен офис център Индустриален парк .
3I. Описание на проекта
Реализацията на проекта премина през следните основни етапи: сформиране на екип, работещ по проекта; разработване на Маркетингов профил на Община Хасково, включващ Маркетингова брошура и Туристическа презентация; изготвяне на Бизнес каталог на фирмите в региона; Ориентационна програма за привличане на инвеститори; създаване на Корпоративен офис център и Стратегия за развитие на Идустриалната зона на града.
Основните участници в проекта бяха: екип от общински служители от общинска администрация Хасково, представители на местния и чуждестранен бизнес в региона, неправителствени организации като: Хасковска търговско-промишлена палата и Асоциация на частните производители и предприемачи.
Маркетингов профил
Започнахме разработването на Маркетинговия профил, за да можем да го използвамекато инструмент за привличане на инвеститори в общината. Маркетинговият профил е предназначен за бизнесмените в най-широкия смисъл на това понятие и дава информация за потенциала, възможностите за развитие и икономическата дейност в региона. Важна част от този профил е Туристическия маркетинг на града, за който подготвихме художествена карта и презентация. Изработихме и поставихмекартата в рамка, на видно място в сградата на Общинската администрация, така че да привличавниманието на всички посетители с информационната си и художествена стойност. От картата отпечатахме екземпляри в умален формат и ги прилагаме към профила на общината, допълвайки предлаганата информация.
Ориентационната програма
Ориентационната програма за привличане на потенциални инвеститори представлява пакет, даващ пълна и точна представа за всички аспекти на живот и условията за развиване на бизнес в общината.
Възможните теми и компоненти в нашата Ориентационна програма могат да се представят в дванадесет точки: представяне и ориентация; култура и история; управленска структура; бизнес среда; чужди инвестиции; законодателство; банкова система; счетоводни стандарти; данъци и данъчна система; трудова сила; бъдещо развитие и просперитет; краен резултат и отворен избор. Кой е най-важният аспект при осъществяването й? гъвкавостта по отношение на: време, срещи и информация в зависимост от специфичните изисквания и нужди на потенциалния инвеститор. Ориентационната програма се осъществява от специално подбран екип. В него участват експерти от различни области, които дават прецизни и компетентни отговори (заменяемостта им е обезпечена, тъй като това са служители от съответните отдели на общината, които разполагат с конкретна и актуална информация). Ориентационната програма е плод на едно обществено-частно партньорство, тъй като е разработена след съвместна среща-диалог между eкипа, работещ по проекта и представители на бизнеса в региона. Крайната цел на всички е инвеститорът да се настани трайно в общината и да се създадат партньорски връзки с другите фирми, които присъстват в настоящата бизнес среда.
Корпоративен офис Център и стратегия за развитие на Индустриален център
Друг основен момент в проекта е Корпоративният офис център, в който се предвижда безплатно ползване на офис пространство (в Бизнес центъра, който е общинска собственост) от всеки инвеститор, проявил желание и отделил време, за да се запознае с Ориентационната програма, ситуацията и бизнес климата в региона. Това е една иновационна практика в работата на българските общини, защото показва отвореността и готовността за сътрудничество и помощ от страна на местната власт.
Нашият проект съдържа и разработка на Стратегия за развитие на Индустриален център Хасково. Тя определя бъдещите общински планове и действия за привличане на нови фирми в Северната индустриална зона на Хасково. Индустриалната зона е описана като атрактивно и изключително благоприятно място за развитие на бизнес. Изтъкнати са всички предимства, които тя предоставя - удобство, достъпност и възможност за финансови стимули. Стратегията е разработена с помощта на г-н Кармен Италия, Председател на Корпорацията за индустриално развитие на окръг Монтгомъри САЩ, с когото имаме установени трайни връзки. При техническата си визита в Абингтон делегацията от Хасково посети фирми, проявяващи интерес към започване на бизнес в България и търсещи чуждестранни бизнес партньори. В процес на подготовка е посещение на група американски бизнесмени в Хасково, най-вероятно през следващата година.
Обобщаваща за всички гореописани дейности по представяне на Хасковски регион като атрактивно и стратегическо място за инвестиране, е инициативата по изработване на DVD презентация. Тя включва всички описани дотук компоненти, като ги представя визуално и интригуващо. Идеята е общината да разпространява DVD презентацията на международни форуми в страната и чужбина, да ангажира вниманието и да привлече интерес към Хасково и региона.
4. Времетраене на изпълнението
Разработването на съвместния проект обхваща следните етапи:
Първи етап декември 2000 г. - януари 2001 г.
Сформиране на екип от общински служители и общински съветници, който да работи по изпълнение на заложените дейности.
Съвместно с Абингтън, използвайки техния ценен опит, обсъдихме състава на екипа от общински служители за осъществяването на проекта. Започна първоначалното събиране на необходимата информация и синтезирането й. Тя характеризира различните аспекти на живот в общината, като: култура, образование, население, възрастова структура, безработица и т.н.
Втори етап януари 2001 г. - февруари 2001 г.
Популяризиране на идеята сред целевата група в региона (бизнеса) и набиране на информация, почерпена от техния опит при стартиране на икономическа дейност в региона. На съвместните работни срещи с екипа на общината участваха представители на местния бизнес и чуждестранни инвеститори.
Трети етап февруари 2001 г. - май 2001 г.
Разработване на Маркетингов профил на общината
В процеса на набиране на необходимата информация се включиха както нашите партньори от Абингтън, така и екипа от общински служители, общински съветници, представители на Териториалното статистическо бюро, РИОС и Бюрото по труда. Привлечен бе и местният бизнес, като част от големите фирми в региона спонсорирахачастично издаването на брошурата. В замяна на това в Маркетинговата брошурабяха включени рекламни материали за техните фирми.
Четвърти етап септември 2001 г. -март 2002 г.
Корпоративен офис център и Ориентационна програма за привличане на инвеститори
Екипът от Община Хасково разработи концепция за Корпоративен офис център, който ще се помещава в сграда, която е собственост на общинатаи ще предоставя безплатно офис пространство. Центърът ще се обслужва от служители на общината, готови да подадат ръка на всеки потенциален инвеститор.
Създаване на Ориентационна програма за привличане на инвеститори, включваща дванадесет основни точки.
Пети етап януари 2002 г. - април 2002 г.
Бизнес каталог
Отпечатахме каталог на по-големите фирми, които биха представлявали интерес за евентуални бизнес-партньорства и които представят икономическия облик на региона. В него включихме информация за предмета на дейност; основна продукция и услуги; фирмен профил; планове и приоритети, отнасящи се до всяка една от фирмите.
Шести етап октомври 2001 г. - май 2002 г.
Стратегия за развитие на Индустриална зона
Съвместно с Председателя на Корпорацията за индустриално развитие на окръг Монтгомъри САЩ, г-н Кармен Италия, разработихме концепция за развитие на Индустриален център Северна индустриална зона Хасково.
Седми етап юни 2001 г. - април 2002 г.
Мултипликация на проекта за разработка и издаване на Маркетингова брошура в Община Харманли
Идеята за мултиплиране на проекта възникна спонтанно, при съвместната среща на трите общини по време на едно от посещенията на американската делегация. Сформирахме екип от общински служители, които да съберат нужните данни, уточнихме обхвата и параметрите.Поддържахме непрекъснат контакт с членовете на екипа на Община Харманли и неговия ръководител (секретаря на Община Харманли). Така заедно, стъпка по стъпка преминахме през всички фази на създаването на един маркетингов профил на община. В резултат, оформихме и отпечатахме маркетинговата брошура на Харманли, като успехът и ползата за Община Харманли са безспорни.
Осми етап април 2002 г. - май 2002 г.
DVD презентация
Тази дейност е част от пакета ориентационни услуги. Общината ще използва DVD презентацията при срещи с потенциални инвеститори, като с помощта на съвременните технически средства и ноу-хау осигурява пазарно представяне на потенциала на региона.
5. Преглед на решенията
Краткосрочни резултати:
1. Готовност за посрещане на потенциални инвеститори, като се използва Корпоративният офис център и Ориентационната програма;
2. Цялостна концепция за развитие на Индустриалната зона;
3. Издаване на базисни маркетингови материали;
4. Предаване на опит на общинските служители по: международен маркетинг, човешки ресурси, мениджмънт и развитие на индустриални паркове;
5. Подобрени умения на общинската администрация в привличане на инвеститори;
6. Създаване на успешни обществено-частни партньорства (община бизнес);
7. Успешна мултипликация на проекта в съседната община Харманли;
8. Издигане имиджа на общината в местен и международен аспект.
Дългосрочни резултати:
1. Полагане на основите за бъдещо икономическо развитие на Хасковски регион;
2. Привличане на инвеститори в региона;
3. Подобряване на икономическата ситуация в района чрез развитие на бизнеса, и създаване на нови работни места.
6. Принос
Качествен принос:
1. Създаване на знания и умения у общинските служители за работа в екип незабавен и бъдещ ефект;
2. Издигане ролята на общината, като фактор, определящ икономическото развитие на региона - незабавен и бъдещ ефект;
3. Успешно представяне на общината пред потенциалните инвеститори - незабавен и бъдещ ефект;
4. Ползотворни обществено-частни партньорства - незабавен и бъдещ ефект;
5. Привличане интереса на бизнеса от окръг Монтгомъри САЩ и на други чуждестранни партньори към местния бизнес ефект в рамките на една година и бъдещ такъв;
6. Консултации чрез РСО Марица на други общини от Сдружението, за подготовка и издаване на Маркетингови профили незабавен ефект.
7. Заключение
Проектъте насочен към подготовка на общината за бъдещ икономически растеж, чрез: привличане на инвеститори в региона, създаване на работни места и трайно задържане присъствието на новите инвеститори в местната бизнес среда с подкрепата на местната власт (Корпоративен офис център, Ориентационна програма, Стратегия за развитие на Индустриален център - Хасково и условия за развитие на бизнес в Индустриалния парк).
По-нататъшното развитие на проекта предвижда: подобряване и засилване ролята на местната власт за икономически просперитет на региона; мултипликация на най-успешните иновационни практики в съседни общини; популяризиране на постигнатите резултати; насочване на усилията и към други сфери, освен икономическата: като здравеопазване, образование, обмен на кадри и т.н