Казус-АКТУАЛИЗАЦИЯ НА ПЛАНА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ НА ОБЩИНАТА И ПАКЕТ ОТ СТИМУЛИ ЗА БИЗНЕСА
ОБЩИНА ХАСКОВО
I. Кратко обобщение
Сътрудничеството в четвърта фаза за общините Хасково и Абингтон бе надграждане на постиженията от предходните фази. Участвайки в проект Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини , фокусът отново бе насочен върху подпомагане на бизнеса и привличане на инвестиции в региона на Хасково. В резултат на съвместните усилия, бе създаден Екип от специалисти по МИР (местно икономическо развитие); разработен бе план за действие на екипа, гарантиращ постигане на основните цели; изготвен Пакет от насърчителни мерки за бизнеса и реализирани дейности по задържане и разширение на съществуващия бизнес и привличане на нов.
II. Оценка на съществуващия проблем
В България местната власт се възприема като пасивен участник в процеса на привличане на инвестиции. Малка е възможността и са големи пречките пред нея, за провеждане на една проактивна политика спрямо бизнеса. Общините по принцип не разполагат с квалифицирани кадри в тази насока, както и с адекватна законодателна рамка.
Затова, чрез реализацията на проекта, се целеше да се засили ролята на общината в тези процеси и да се инициират дейности, подобряващи капацитета на местната власт за постигането им.
Съвместно с американските партньори бе създаден и обучен Екип по МИР, състоящ се от четири души. В разработката на плана за действие и Пакета от стимули за бизнеса бяха привлечени: председателят на ОбС и общински съветници, представители на регионално бизнес сдружение; служители от висшата общинска администрация (директори на дирекции и началници на отдели), разбира се - кметът на общината и американския партньор - Абингтон.
III. Описание на проекта
Реализацията на проекта премина през два основни етапа:
Ø Създаване и обучение на Екипа по МИР;
Ø Разработка на План за действие, включващ Пакет от насърчителни мерки за бизнеса, който ще залегне в новия План за икономическо развитие на общината.
Първият етап стартира със структуриране на Екипа, дефиниране на ролите и разпределяне на отговорностите между членовете. Съществената част бе самото обучение, провеждано от ФРМС (с водещата роля на американски специалисти), на обучителни семинари, в които участваха трима от членовете на екипа. Всеки компонент бе упражняван след това в офиса, като се предаваше опита, придобит от специалиста, на останалите колеги. Темите бяха: стратегическо и икономическо планиране; как се маркетира община пред инвеститор; кои са основните компоненти при комуникация с инвеститори (писма, предложения, материали и др.); маркетинг на свободни сгради и терени; презентации пред инвеститор и симулации. При посещение на делегацията от Община Хасково при нашия партньор Абингтон, Пенсилвания, се детайлизира планът за действие на Екипа по икономическо развитие със специфични и допълнителни компоненти.
По второто направление бяха набелязани мерките, които общината трябва да предприеме, за да има прогрес в икономическото развитие. Бе изготвен План за икономическо развитие, включващ Пакет от насърчителни действия, насочен към бизнеса. Основните моменти от този Пакет са:
q Адекватно описание на всички известни възможности за насърчаване на бизнеса, които са налице в момента според българското законодателство;
q Точно представяне на всички настоящи възможности за насърчаване (т.нар. стимули за бизнеса), предоставени по споразумение от града. Те включват - заравняване на терен, изграждане на инфраструктура - електрификация, водоснабдяване и канализация, изготвяне на архитектурни и инвестиционни проекти и др. Тези дейности спестяват пари и време на инвеститора и са база за устойчиви обществено-частни партньорства;
q Екипът разполага с компетентен експерт, който е запознат с наличната недвижима собственост (частна и общинска) и да помага на инвеститора при избора на терен за закупуване;
q Екипът има готовност да помогне на инвеститора при подбор и обучение на потенциални служители (за целта работим съвместно с Бюрото по труда и професионалните местни гимназии, които подготвят квалифициран персонал);
q При необходимост - подсигуряване на квалифициран преводач за един първоначален гратисен период, договорен от двете страни;
q Ползване на безплатно офис пространство в създадения Корпоративен офис център, намиращ се в Бизнес центъра (общинска собственост), за определен период от време;
q Представяне пред потенциалния инвеститор на Ориентационната програма за бизнеса, разработена от екипа по местно икономическо развитие, даваща представа за всички сфери на живот в региона;
Този Пакет вече се прилага и дава конкретни резултати, с които ние се гордеем. Ако в бъдеще при промяна в законодателството общината придобие контрол върху местните данъци или получи допълнителни права за предоставяне на преференции, екипът по местно икономическо развитие е подготвен с препоръки за това какво трябва да бъде редуцирано в настоящите услуги на местната власт в полза на бизнеса.
След като констатирахме добро пазарно търсене, ние създадохме база данни с корпоративна информация. Чрез комуникационните средства за презентиране на Хасковски регион пред бизнес общността, вниманието ще се съсредоточи върху определянето на възможно най-всеобхватен и реален пакет с насърчителни мерки. Това ще подобри позицията на града в икономическата сфера и ще помогне сключването на потенциални инвестиционни сделки.
IV. Времетраене на изпълнението
Първият етап премина през следните времеви графици:
Ø Структуриране на Екипа, дефиниране на ролите и разпределение на отговорностите между членовете му - ноември 2003 г.
Ø Обучение на персонала в различни умения при работа с потенциален инвеститор от обучените по проекта Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини специалисти - декември 2003 г. - януари 2004 г.
Вторият включваше:
Ø Набелязване на основните компоненти в Пакета от насърчителни мерки - януари - март 2004 г.
Ø Проучвания, събиране на данни и оформление на Пакета - март - април 2004 г.
Ø Презентации пред инвеститори, работа в мрежа и продължаване на дейностите по проекта - април - в процеса на работа на Екипа.
V. Преглед на решенията
Екипът работи успешно вече две години и резултатите ни окуражават. Амбицията на общината е да продължи този процес и да разшири дейността си за икономическо развитие, като един от основните си приоритети.
Краткосрочните резултати, постигнати до момента, са:
Ø Създаден Екип от общински служители, работещи по МИР;
Ø Квалифицирани и обучени кадри от общинската администрация по проблемите на икономическото развитие;
Ø Разбиране на глобалните маркетингови принципи при привличане на местни и чуждестранни инвеститори от страна на местната власт;
Ø Предоставяне на професионални услуги от екипа за местни и чуждестранни инвеститори;
Ø Разработен Пакет от стимули за инвеститори;
Ø Изготвен План за икономическо развитие на общината, който ще залегне в новата Стратегия за развитие на Община Хасково, в частта икономическо развитие.
Дългосрочни резултати:
Ø Издигане ролята на местната власт в процеса на икономически просперитет за общината;
Ø Създаване на нови успешни обществено-частни партньорства;
Ø Привлечени инвеститори и открити нови работни места;
Ø Задържане и разширение на съществуващия в района бизнес;
Ø Стабилна и дългосрочна общинска маркетингова програма, залегнала в един дългосрочен План за икономическо развитие (5 - 10год. Период).
VI. Принос
В процеса на изпълнение на проекта приносът е осезателен, а ползите са за цялата хасковска общественост. Качественото им изражение изглежда така:
Ø Изградени добри партньорски взаимоотношения и повишено доверие на бизнеса спрямо местната власт;
Ø Активна роля на общината в привличането на инвеститори - като устойчива дългосрочна перспектива;
Ø В резултат на приложените насърчителни мерки от общината се разшири производството на Даймон - България ЕООД и се реализира инвестиционен проект за покриване на реката като обществено-частно партньорство ;
Ø Контакти с национални и международни организации, работещи в сферата на икономическото развитие - в бъдещ план;
Ø Предоставяне на актуализирана маркетингова информация, касаеща бизнеса (сгради, терени, търгове и др.)в двата уеб-сайта: www. invest .bg и www.haskovo.bg - като текуща дейност;
Ø Обучени общински експерти по МИР.
Изразено в количествени показатели, гореописаното изглежда така:
Ø Обучени специалисти от общината за работа с инвеститори - 5 броя;
Ø Направени презентации пред потенциални инвеститори - 3 броя;
Ø Участия на Екипа в международни форуми - 4 броя;
Ø Новоразкрити работни места в резултат на усилията на общината за задържане и разширение на съществуващия бизнес - 50 броя.
VII. Заключение
От изложеното дотук може да се обобщи, че проектът на Община Хасково имаше за основна цел - да се подготви общината за ефективно икономическо развитие. Това бе постигнато чрез създаване на Екип от експерти по МИР, които да работят в мрежа с колегите си от останалите общини. Изработеният План за икономическо развитие на общината, включващ Пакет от насърчителни мерки за бизнеса вече изигра и ще играе ключова роля в последващия процес на маркетинга на Хасково и привличане на инвеститори. Внимание се отделя не само на новия бизнес, но и на съществуващите вече в региона - към тях са насочени действията за задържане и развитие. Изключително ценен бе опитът споделен с нас от американските партньори в тази област. По предварителна договореност между кметовете на Хасково и Абингтон, в следваща фаза на програмата, се предвижда фокусът на съвместните усилия да бъде насочен към създаване на дългосрочен 10-годишен План за икономическо развитие на Хасково, какъвто Абингтон вече има и би споделил своя опит с нас.