Те, както ще се убедите, могат да бъдат инициирани както от самите местни власти, така и от граждански организации/граждани.
Същността им се крие в доброволното участие на гражданите в наблюдение на предоставяната от местната власт услуга (чрез общинско предприятие, концесия или друго), възможност за обратна връзка за степента на удовлетвореност на крайните ползватели на услугата и конкретни предложения за по-доброто й предоставяне. Гражданският натиск води до подобряване на местната услуга, въпреки факта, че е монополна.
Местната власт получава помощ от страна на гражданите (обичайно броят на общинските инспектори е недостатъчен) и контролът върху стандартите за предоставяне на услугата е по-ефективен. Обратната връзка с гражданите е регулярна. Доставчиците на услугата са мотивирани да са по-ефективни в разходването на публичните средства.
Гражданите получават възможност да изискат промени в предоставянето на услугата с оглед по-високата им удовлетвореност от нея. При възникване на проблем те могат да провокират незабавна реакция на доставчика за неговото решаване.
Прикрепени файлове
monitoring_practices2012.pdf.pdf