Екипът на 106 основно училище “Григорий Цамблак” дълги години работи активно и успешно за интегрирането на деца от ромски произход. Те са разпределени в паралелки: детска полудневна група 3-5 годишни, подготвителна детска група от 6 годишни деца и ученици от І до VІІІ клас. Часовете по извънкласна дейност «Фолклор на етносите в България - Ромски фолклор» през учебната 2008/2009, са с цел възпитание в етническа толерантност и опознаване, с което да се възпита у децата и техните родители взаимното уважение, толерантност и разбирателство, да се завиши интереса и активноста на децата към училищния живот и учебно-възпитателния процес.
Учителската колегия полага изключителни усилия за привличането на деца и техните родители от етническите малцинства за приобщаването им към училищния живот. Тези часове са едно удачно средство за привличане и задържане на ромските деца в училище, както и запазване на тяхната културна и етническа идентичност.
Именно с часовете за извънкласна дейност «Ромски фолклор» се разширяват слабо застъпените мултикултурни елементи в учебното съдържание и децата да разберат, че училището е място за всички.
Цели и задачи на проекта:
- Чрез извънкласните дейности по “ Фолклор на етносите в България-Ромски фолклор” се цели създаване на ефикасен модел за възпитаване на етническа толерантност, гордост и приятелство, както и за привличане и задържане на децата в училище, чрез изучаването на ромски фолклор.
- Сформиране на хетерогенни групи.
- Оползотворяване на свободното време на децата, чрез културно наситени познавателни и развиващи дейности.
- Взаимно опознаване на историята, културата, бита, религията, традициите и обичаите на ромите.
- Да се търсят допирни точки между ромския и българския фолклор.
- Събиране на ромски приказки, песни и различни празнични обичаи.
- Запознаване на ромските и български ученици с ромската култура, история и фолклор
- Подобряване на междуетническия и междукултурен диалог чрез формиране на умения за работа по определени проблеми на деца от 2-8 клас в мултиетнически екипи.
- Противодействие срещу проявите на расизъм и дискриминация в училище.
- Създаване на предпоставки за преодоляване на предрасъдъците срещу ромите от страна на другите етноси.
- Пресъздаване на традиции и обичаи с цел изграждане у децата на нравствени и естетически ценности.
- Ангажираност и пряко включване на родителите в учебния процес.
- Въвеждане на нова педагогическа практика, с цел задържане на ромските деца в училище.
- Провокиране на положителни емоции и формиране на ценности.
- Използването на интерактивни методи, множество забавни игри, извънкласни дейности.
- Премахване на неравностойното положение на ромите съгласно клаузите на приетата Национална рамкова програма за равностойно интегриране на ромите в българското общество, при гарантиран достъп на образование на всички деца и създаване на условия за тяхното образователно и културно израстване.
В проекта са включени пряко ученици от втори до осми клас. Първоначално са сформирани две хетерогенни групи с по тринадесет-петнадесет ученика. Първата група обхваща децата от втори до четвърти клас, а втората група обхваща децата от пети до осми клас. Така се създава по - добра среда и възможност за съвместни инициативи между децата с различен етнически произход.
Непреките участници са всички ученици и учители от 106 ОУ “Григорий Цамблак”, родители, а също и цялата квартална общност на кв. Левски в р-н Подуяне.
Дейности:
- Оборудване на зала за интерактивно обучение и освежителен ремонт.
- Направен е освежителен ремонт на кабинет, в който са провеждани заниманията, за да могат децата да работят в приятна среда, с нетрадиционен за класната стая интериор. Ремонтните дейности са извършени през неучебно време, с оглед да не се нарушава учебния процес.
- Обучение от ЦМЕДТ „ Амалипе” с учителите , преподаващи „ Фолклор на етносите в България- Ромски фолклор”
- Обучението с учителите, водещи извънкласните дейности по “Фолклор на етносите – Ромски фолклор” 106 ОУ „ Григорий Цамблак„ има заявено участие за обучителен семинар в гр. Велико Търново.
- Направена е среща с родителите на заявилите желание за учестие деца. Разяснена е целта на този проект и чрез писмени заявления са сформирани двете групи 2-4 клас и 5-8 клас.
- Провеждане на обучителни модули по два часа седмично със сформираните две групи ученици 2-4 и 5-8 клас. Проведени са часове за подготовка на отделните празници. Работа с работните тетрадки към учебниците, изрисуване на керамични фигури.
- Събиране на ромски приказки и различни празнични обичаи.
- Включване на майки и възрастни хора, за да запознаят децата с бита на различните етноси, да разкажат за празнуването на различните обичаи и да разкажат приказки чути от техните майките и баби.
- Сформиране на самодеен състав и трупа.
- Осем ученички от 2-8 клас и две момчета с тарамбуки, направиха ромски танц, с който се представиха на Международния ден на ромите, на Лазаровден, на проведените празници в училище и на VІ ромски фестивал “Отворено сърце”, проведен в град Велико Търново.
- Провеждане на вечери на етносите
- С групата от начален курс, е направена драматизация на характерен за ромите от квартал Левски обичай, Гергьовден. Гадаене с коприва , приготвяне на гергьовско агне.
- Дейности „извън класната стая”: концерти и тържества- по повод Василица/ Банго Васил/ - Ромската Нова Година, 8 април- Международния ден на ромите , Великден, Гергьовден, 24 май в края на учебната година.
- Отпечатване на книжки със събраните приказки, разкази, гатанки.
- Страниране, отпечатване и подвързване на 72 бр. книжки „Край училищното огнище”.
Чрез извънкласните дейности е създаден ефикасен модел за възпитание на етническа толерантност, приятелство. Създадени са условия за опознаване на историята, културата, бита, религията, традициите и обичаите на ромите. Пресъздаването на традиции и обичаи изгражда у децата нравствени и естетически ценности. Наблюдавано е намаляване проявите на расизъм и дискриминация в училище. Извънкласните дейности с множеството забавни игри, изнасянето на празнични програми и използването на интерактивни методи, провокират формирането на редица ценности и положителни емоции, което води до подобряване на междуетническия диалог. При работа в екип те съумяват да планират общи цели, да работят съвместно, при реализацията на конкретни задачи. Родителите все по-често са изявили желание да се включат в различни дейности. Присъствието им в училище се забелязва по-често, проявяват по- голям интерес към училищния живот и към постиженията на децата си.
[Номинирай]
назад