Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Предистория
Центърът за услуги и информация на гражданите (ЦУИГ) е създаден в началото на 1999 г. с 6 компютъризирани работни места с цел облекчаване обслужването на гражданите, създаване на възможност за комплексно обслужване, намаляване на контактите между потребителите на общински услуги и специалистите, от които зависи прякото им изпълнение, ограничаване на необходимостта гражданите да обикалят различните общински служби, за да получат определена услуга от администрацията.
При извършване на административните услуги, при спазване принципите на законност, бързина, достъпност и икономичност на производството и изискванията за качествено и удобно за физически и юридически лица административно обслужване, основен проблем е физическото разделяне на службите, които предоставят услуги на гражданите. Те са разположени както в централната сграда на Община Бургас, така и в Териториалните дирекции (TД), в службите ГРАО и Гражданско състояние. При този начин на работа постъпващите или актуализирани данни или се дублират, или са разпръснати, или документи на хартиен носител се придвижват бавно. Този проблем налага реализирането на комуникационна компютърна връзка между разпръснатите потребители на идентична информация.
Центърът за услуги и информация на гражданите (ЦУИГ) е създаден в началото на 1999 г. с 6 компютъризирани работни места с цел облекчаване обслужването на гражданите, създаване на възможност за комплексно обслужване, намаляване на контактите между потребителите на общински услуги и специалистите, от които зависи прякото им изпълнение, ограничаване на необходимостта гражданите да обикалят различните общински служби, за да получат определена услуга от администрацията.
При извършване на административните услуги, при спазване принципите на законност, бързина, достъпност и икономичност на производството и изискванията за качествено и удобно за физически и юридически лица административно обслужване, основен проблем е физическото разделяне на службите, които предоставят услуги на гражданите. Те са разположени както в централната сграда на Община Бургас, така и в Териториалните дирекции (TД), в службите ГРАО и Гражданско състояние. При този начин на работа постъпващите или актуализирани данни или се дублират, или са разпръснати, или документи на хартиен носител се придвижват бавно. Този проблем налага реализирането на комуникационна компютърна връзка между разпръснатите потребители на идентична информация.
Практика
След изграждането и експлоатирането на ЦУИГ дейността се насочва към осигуряване на по-ефективна работа и високо качество на информационните услуги и продукти чрез използване на високо технологични решения. Изграждането на Информационната система за административно обслужване (ИСАО) става възможно, след като проектът на Община Бургас е одобрен и получава финансиране по програмата на ФРМС и ААМР Подобряване обслужването на гражданите . Усилията на специалистите от Общината бяха насочени изцяло към проектиране на ИСАО, нейното внедряване и осигуряване на условията за функционирането й, както и частично в самото изграждане на системата. В петте Териториални дирекции (ТД) на Община Бургас и в служба ГРАО са изградени локални мрежи. Чрез радио-комуникационни устройства свързаните в тях компютри имат безжичен достъп до сървър от локалната мрежа в централната сграда на Общината. Така се осигурява работа с общи информационни масиви. На компютъризираните работни места в съответната ТД се дава достъп до няколко приложения и бази от данни с информация, които се ползват при обслужване на гражданите: Деловодство чрез програмния продукт (ПП) АКСТЪР Офис ; Административно обслужване ПП АКТИС ; ГРАО ПП Локална База Данни Население (ЛБДН); Правно-нормативни справки ПП Норма ; Жалби на граждани ПП Жалби (собствена разработка); Регистрация и анализ на събираните такси ПП Местни такси (собствена разработка).
Изградена е и вътрешна система за предаване на съобщения по електронен път. Комуникационната връзка между Общината и нейните отдалечени административни единици позволява оптимизиране на дейността по деловодното обслужване; поставя началото на действащ електронен регистър на собствеността, който на по-късен етап да се свърже с графичните данни от кадастъра и регулацията; осигурява използване на електронните сборници с нормативни актове; дава възможност за ползване на електронната ЛБДН, актуализирането й и издаване на производните й документи по гражданска регистрация за административното обслужване на населението; оптимизира работата на служба ГРАО.
Чрез вярно и точно насочване на информацията и дадените права на достъп съобразно йерархичните нива на обслужване и управление се съкращава процесът на обработка на информацията, което пряко рефлектира върху времето, необходимо за изпълнение на дадена услуга или вземане на решение и се подобрява административното обслужване на физическите и юридическите лица.
Технологията на извършване на услугите е базирана на опростена процедура, като гражданите само депозират искане за извършване на съответната услуга. Съответният служител проверява законосъобразността на искането и редовността на приложените документи, регистрира услугата и обявява срок (в границите на нормативно установения), в който гражданите могат да получат резултата от услугата.
Всички съпътстващи извършването на услугата технологични стъпки се реализират по служебен път. Изградената ИСАО е добра основа за увеличаване броя на услугите, които ще се извършват с помощта на информационни системи. Планираните следващи стъпки в посока e-община са осигуряване на достъп на гражданите до информация за движението на техните заявления за услуги чрез Интернет, възможност за даване на заявки за услуги по електронен път, цялостно компютъризиране на техническите услуги и компютъризиране на работните места Общинска собственост и Стопански дейности в ЦУИГ, преобразуване на архивите в електронен вид.
След изграждането и експлоатирането на ЦУИГ дейността се насочва към осигуряване на по-ефективна работа и високо качество на информационните услуги и продукти чрез използване на високо технологични решения. Изграждането на Информационната система за административно обслужване (ИСАО) става възможно, след като проектът на Община Бургас е одобрен и получава финансиране по програмата на ФРМС и ААМР Подобряване обслужването на гражданите . Усилията на специалистите от Общината бяха насочени изцяло към проектиране на ИСАО, нейното внедряване и осигуряване на условията за функционирането й, както и частично в самото изграждане на системата. В петте Териториални дирекции (ТД) на Община Бургас и в служба ГРАО са изградени локални мрежи. Чрез радио-комуникационни устройства свързаните в тях компютри имат безжичен достъп до сървър от локалната мрежа в централната сграда на Общината. Така се осигурява работа с общи информационни масиви. На компютъризираните работни места в съответната ТД се дава достъп до няколко приложения и бази от данни с информация, които се ползват при обслужване на гражданите: Деловодство чрез програмния продукт (ПП) АКСТЪР Офис ; Административно обслужване ПП АКТИС ; ГРАО ПП Локална База Данни Население (ЛБДН); Правно-нормативни справки ПП Норма ; Жалби на граждани ПП Жалби (собствена разработка); Регистрация и анализ на събираните такси ПП Местни такси (собствена разработка).
Изградена е и вътрешна система за предаване на съобщения по електронен път. Комуникационната връзка между Общината и нейните отдалечени административни единици позволява оптимизиране на дейността по деловодното обслужване; поставя началото на действащ електронен регистър на собствеността, който на по-късен етап да се свърже с графичните данни от кадастъра и регулацията; осигурява използване на електронните сборници с нормативни актове; дава възможност за ползване на електронната ЛБДН, актуализирането й и издаване на производните й документи по гражданска регистрация за административното обслужване на населението; оптимизира работата на служба ГРАО.
Чрез вярно и точно насочване на информацията и дадените права на достъп съобразно йерархичните нива на обслужване и управление се съкращава процесът на обработка на информацията, което пряко рефлектира върху времето, необходимо за изпълнение на дадена услуга или вземане на решение и се подобрява административното обслужване на физическите и юридическите лица.
Технологията на извършване на услугите е базирана на опростена процедура, като гражданите само депозират искане за извършване на съответната услуга. Съответният служител проверява законосъобразността на искането и редовността на приложените документи, регистрира услугата и обявява срок (в границите на нормативно установения), в който гражданите могат да получат резултата от услугата.
Всички съпътстващи извършването на услугата технологични стъпки се реализират по служебен път. Изградената ИСАО е добра основа за увеличаване броя на услугите, които ще се извършват с помощта на информационни системи. Планираните следващи стъпки в посока e-община са осигуряване на достъп на гражданите до информация за движението на техните заявления за услуги чрез Интернет, възможност за даване на заявки за услуги по електронен път, цялостно компютъризиране на техническите услуги и компютъризиране на работните места Общинска собственост и Стопански дейности в ЦУИГ, преобразуване на архивите в електронен вид.
Резултати
В настоящия момент получените реални продукти са: изградена комуникационна система без допълнителни разходи за поддръжка; програмен продукт за отчитане на приходите от местните такси и възможност за тяхното анализиране, планиране и прогнозиране; страница в Интернет с информация за услугите, предоставяни от Община Бургас, таксите и тарифите за извършването им. Оптимизиран е потокът на информация, ускорено е движението на информацията както вътре в структурата на общинската администрация, така и от и към гражданите.
Осъществени са поставените цели: предоставяне на компютъризирани услуги не само на централно, но и на териториално ниво; скъсяване на технологичните процеси за извършване на услугите, които налагат преминаване през съответните нива; ускоряване на процеса на вземане на решения и осъществяване на контрола на тяхното изпълнение при наличие на достъп до информационните масиви и в двете нива; премахване на скъпоструващото дублиране на данни и усилия при ползването им; ограничаване на възможностите за грешки; вярно адресиране на общите задачи. Със събраните знания и опит специалистите от Община Бургас са в състояние да подпомогнат своите колеги в други общини и организации.
В настоящия момент получените реални продукти са: изградена комуникационна система без допълнителни разходи за поддръжка; програмен продукт за отчитане на приходите от местните такси и възможност за тяхното анализиране, планиране и прогнозиране; страница в Интернет с информация за услугите, предоставяни от Община Бургас, таксите и тарифите за извършването им. Оптимизиран е потокът на информация, ускорено е движението на информацията както вътре в структурата на общинската администрация, така и от и към гражданите.
Осъществени са поставените цели: предоставяне на компютъризирани услуги не само на централно, но и на териториално ниво; скъсяване на технологичните процеси за извършване на услугите, които налагат преминаване през съответните нива; ускоряване на процеса на вземане на решения и осъществяване на контрола на тяхното изпълнение при наличие на достъп до информационните масиви и в двете нива; премахване на скъпоструващото дублиране на данни и усилия при ползването им; ограничаване на възможностите за грешки; вярно адресиране на общите задачи. Със събраните знания и опит специалистите от Община Бургас са в състояние да подпомогнат своите колеги в други общини и организации.
Иноватор: Тинка Желязкова, гл. секретар<br>Атанас Сиреков, н-к отдел ИОТ
Дата на публикация: 01 декември 2002
Номинации: 2
Тинка Желязкова, гл. секретар<br>Атанас Сиреков, н-к отдел ИОТ
Бургас - 8000
ул. Александровска 26
Tel:(056) 842 068
Fax:(056) 840 201
http://www.obstina-bourgas.org
Дата на публикация: 01 декември 2002
Номинации: 2
Тинка Желязкова, гл. секретар<br>Атанас Сиреков, н-к отдел ИОТ
Бургас - 8000
ул. Александровска 26
Tel:(056) 842 068
Fax:(056) 840 201
http://www.obstina-bourgas.org
[Номинирай]
назад