Проектът бе замислен, като се основаваше на:
- дългогодишния опит на част от специалистите от ПИСЕЛ в психиатрични диспансери и клиники;
- квалификацията и дългогодишната практика в семейно консултиране и фамилна психотерапия;
- доброто познаване на семейната динамика в семействата, в които един от родителите е с психично разстройство, и на рисковете за децата;
- доброто партньорство между ПИСЕЛ и БААТ в съвместно изпълнение на предишни проекти, насочени към деца – напр. от домове и възрастните, работещи с тези деца;
- пълно припокриване между изповядваното от ПИСЕЛ и лансирания през 2009г. от СЗО възглед, че психичното здраве се явява ключ към здравето въобще, както и към социалните въпроси и е „абсолютно фундаментално” за това как функционират цели общества.
ПИСЕЛ в периода 2000-2004 г. създаде групи за развиване на емоционална компетентност и социални умения у деца на социално-слаби семейства, в които нерядко попадаха и деца на психично болен родител. ПИСЕЛ реализира 9-годишно проследяване, показващо трайни протективни ефекти от тези превантивни занимания, съчетани с консултации за родителите.
Въпреки поетите международни ангажименти в България няма политики, нито превантивни програми, насочени специално към тези деца.
В рамките на проекта бе създаден Център за психо-социална подкрепа и уважение към различието. За първи път в България бе внедрена Превантивна програма, насочена към деца и семейства, в които един от родителите има психично разстройство, базирана на еко-системен подход, състояща се от обвързани, взаимо-стимулиращи своите ефекти, дейности:
- индивидуална психологична работа с детето;
- семейна и родителска психологична консултация;
- детска група (6-10 г.) за развиване на психологични, социални и инструментални умения;
- лятна занималня (3-6 г.);
- младежки екипи за социално действие (10-18г.);
- подпомагане само-организирането на 2 групи за взаимопомощ - на хората с психично увреждане и на техните партньори и подкрепа на инициативите им.
Създаден бе Център за психо-социална подкрепа и уважение към различието. Апробирана и въведена бе превантивна и укрепваща психичното здраве програма от синхронизирани дейности. Намалени са рисковете за психичното развитие при 74 деца на родители с психични увреждания. За тези деца е налична подкрепяща среда от връстници.
Наличен е вътрешно-вграден капацитет на семействата им за гъвкаво посрещане променящите се с израстването потребности на децата.
Подпомогната е рехабилитацията в семейството на 56 пациенти с психично разстройство, повишено е качеството им на живот, те са „овластени” по отношение на лечението и третирането им. Повишени са уменията на 51 техни партньори за справяне с психиатрични кризи, за търсене на подкрепа и социалната им активност.
Повишена е чувствителността на 38 доброволци и на 352 представители на помагащи професионалисти от цялата страна, институции, медии към потребността от адекватни превантивни програми и политики за децата на хора с психични увреждания. Подадени са конкретни подходи, методи и техники за повишаване на психичната устойчивост на децата, справяне със стрес и добро родителстване. Широко разпространена бе информация за възможности за оказване на специализирана подкрепа.
Инициирана е само-организираща се активност за промяна на дискриминационни и стигматизиращи нагласи и практики към „различните”. Създадени са предпоставки за устойчивото и развитие.
Контактна информация
Румен Христов Георгиев, председател на УС
Сдружение Психотерапевтичен институт по социална екология на личността (ПИСЕЛ)
гр. София 1000, ул. „Солунска” 23
тел.: 02 981 50 62
GSM: 0888 537 376
[Номинирай]
назад