За ръководството на Община Тунджа подобряване състоянието на общинската четвъртокласна пътна мрежа и улиците в населените места е приоритет, тъй като тя е амортизирана и в недобро експлоатационно състояние. Затова общината реши да разшири приложението на модела за управление на техническата инфраструктура, който до 2004 година се използваше от Община Велико Търново и Община Пловдив само по отношение на уличната и тротоарна мрежа. За целта Община Тунджа се включи в Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини, пета фаза, и имаше възможност да обмени опит и да работи съвместно със специалистите от Община Пловдив и град Голдън, Колорадо, САЩ.
Настоящият проект се изпълни в партньорство между общините Тунджа, Пловдив и град Голдън, Колорадо, сащ, със съдействието на ФРМС.
Община Тунджа поддържа 24 четвъртокласни пътя с дължина 115 км.
Първият етап от работата е свързан със събиране на изходна информация: Картен материал и цифров модел на Община “Тунджа” в това число и общинската четвъртокласна пътна мрежа; Ценова информация от водещи фирми в Ямболския регион в сферата на пътно-ремонтните работи; Финансова информация за разходите, направени от бюджета на общината през последните 5 години (2000 – 2004 г.) за основен ремонт и текуща поддръжка на общинската пътна мрежа.
Вторият етап се състоеше в инвентаризация и оценка на настилките на четвъртокласните пътища, която включваше:
- Километриране на общинската пътна мрежа със 114 бетонови блокчета съгласно действащата нормативна уредба (финансирането бе осигурено от Община “Тунджа” и ФРМС);
- Разделяне на участъци от 1 км с идентификационни номера на пътната мрежа и оценка на всеки участък по същите показатели, които бяха използвани за оценка на уличната мрежа;
Третият етап представляше същинската работа по стратегия за ремонт и поддръжка на общинската пътна мрежа в Община Тунджа за периода 2006 – 2013 година, на база резултатите от инвентаризацията. Стратегията предвижда:
1 . Приоритетно, през първите пет години 2006 – 2010 г. да се правят инвестиции за фрезоване и преасфалтиране.
2. През 2009 г., т.е. през четвъртата година, общината ще започне да инвестира и реконструкция, която за период от пет години, т. е. до 2013 г., тя трябва да приключи.
3. През целия период 2006 – 2013 г. ще се влагат средства в текуща поддръжка на настилките и банкетите.
Разчетите по години са отразени във Финансовия план .
Към Финансовия план е разработена и Програма за реализация.
През следващите години Финансовият план ще се актуализира, като се правят ежегодните оценки на участъците и се отчита коефициентът на инфлация при калкулиране стойността на отделните ремонтни дейности.
Извършен е анализ на текущото състояние на общинската пътна мрежа.
Разработен е Финансов план за управление на общинската пътна мрежа в Община Тунджа 2006 - 2013 г., който е и плановият период на Плана за развитие на Община Тунджа.
Разработена е Програма за реализация.
При осигуряване на необходимите финансови средства в съответствие с програмата и извършване на качествени ремонти през 2013 г. Община Тунджа ще разполага с общинска пътна мрежа с възстановени експлоатационни качества, за която ще е необходимо да се извършва само текуща поддръжка.
Постигане на този резултат ще е в синхрон политиката на правителството за региона, т. е. до 2010 г да се изгради АМ ”Тракия„ и ГКПП” Лесово – Хамзабейли”.
Оценявайки ползата от работата по проекта като натрупване на положителен опит, Община „Тунджа” благодари за доброто и ефективно сътрудничество с Община Пловдив, Община Голдън, ФРМС и МАГУ.
Работата ни по прилагане на описания модел и в други сфери на публичната инфраструктура ще продължи.
Контактна информация:
инж. Мариета Сивкова, ди ректор дирекция “ТСУ и ИПП”
Община “Тунджа”, гр. Ямбол, пл. ”Освобождение” 1
тел: (046) 684 250, факс: (046) 666 853
[Номинирай]
назад