Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Програма за превенция на насилието в семейството
Асоциация Анимус - Перник
Предистория
Работейки по програми за жени, преживели насилие, Асоциация Анимус си дава сметка, че решаването на проблема с насилието трябва да започне от детството и семейството като цяло.
През 1999 г. училищното ръководство на 13-то ОУ Кирил и Методий - гр. Перник кани екипа да проведе семинар със семействата на асоциално (девиантно) проявени юноши. На 17 18 април 1999 г. в рамките на 15 часа се провежда психотренинг на тема Родители - деца, роли и взаимоотношения , чиято цел е да изследва атмосферата в семействата. Като водеща тема през двудневния семинар се налага насилието в семейството, с неговите форми и проявления. Участниците в семинара с помощта на драма стават свидетели на различни модели на поведение и на съществуващите различия в нагласите и представите на междупоколенческо ниво.
Работейки по програми за жени, преживели насилие, Асоциация Анимус си дава сметка, че решаването на проблема с насилието трябва да започне от детството и семейството като цяло.
През 1999 г. училищното ръководство на 13-то ОУ Кирил и Методий - гр. Перник кани екипа да проведе семинар със семействата на асоциално (девиантно) проявени юноши. На 17 18 април 1999 г. в рамките на 15 часа се провежда психотренинг на тема Родители - деца, роли и взаимоотношения , чиято цел е да изследва атмосферата в семействата. Като водеща тема през двудневния семинар се налага насилието в семейството, с неговите форми и проявления. Участниците в семинара с помощта на драма стават свидетели на различни модели на поведение и на съществуващите различия в нагласите и представите на междупоколенческо ниво.
Практика
Основните насоки на работа по време на семинарите са:
Как по-лесно да разпознаваме и заговорим за теми табу като насилие в семейството, асоциална проявеност на юношите, зависимости (алкохол и наркотици);
Как темата за поколенията присъства в нашето семейство;
Как промяната в нагласите и ценностите между различините поколения се отразява на взаимоотношенията в семействата;
Как, обединявайки силите си, да работим в посока разпознаване на насилието и неговото ограничаване в рамките на семейните отношения, и от там респективно във взаимоотношенията на учениците в училище и др.
Основна трудност е осъществяването на срещи в училищата, в които предстои провеждането на семинарите. Оказва се, че не във всички училища идеята за провеждане на семинари и работа с децата се приема отворено. Преодоляването на преградите и установяването на доверие става чрез осъществяване на по-близки контакти с директорите на училищата, така че идеята на проекта да стане ясна и да се подчертае желанието за сътрудничество, допълване и взаимна помощ.
Удовлетворението идва от самите семинари, когато пред очите на екипа родители и деца се променят, говорят или осъзнават неща, които до този момент не са били в състояние да признаят пред себе си. Също така от благодарността и обратната връзка от участниците в семинарите, които казват "Благодаря на Господ, че ви има"; "Благодаря, че разбрах моите проблеми с детето. Те не са по-различни от тези на другите семейства с деца на тази възраст"; "Благодаря, че разбрах, че това че пия, пуша и крещя не е причина другите да ме мразят и да ме отхвърлят"; "Спокоен съм от това, че хората в групата ме приемат такъв, какъвто съм, с това, което говоря и показвам".
Екипът на Асоциация Анимус получава ценна помощ от множество хора в училищата, които имат широко и разчупено мислене. Сред тези, които допринасят със своето разбиране и сътрудничество са г-жа Симеонова, директор на 13 ОУ "Св. Св. Кирил и Методии"; цялото училищно ръководство и всички учители на ТМД "Юрий Гагарин" и неговата педагогическа съветничка г-жа Новачкова, педагогическите съветнички на: ГПЗЕ "Симеон Радев" - г-жа Начева, на СОУ "д-р Петър Берон" - Красимира Дженкова, Милена Витанова от 11 ОУ "Елин Пелин", Райка Иванова от 1 ОУ "Св. Иван Рилски" и директорите на тези училища.
Основните насоки на работа по време на семинарите са:
Как по-лесно да разпознаваме и заговорим за теми табу като насилие в семейството, асоциална проявеност на юношите, зависимости (алкохол и наркотици);
Как темата за поколенията присъства в нашето семейство;
Как промяната в нагласите и ценностите между различините поколения се отразява на взаимоотношенията в семействата;
Как, обединявайки силите си, да работим в посока разпознаване на насилието и неговото ограничаване в рамките на семейните отношения, и от там респективно във взаимоотношенията на учениците в училище и др.
Основна трудност е осъществяването на срещи в училищата, в които предстои провеждането на семинарите. Оказва се, че не във всички училища идеята за провеждане на семинари и работа с децата се приема отворено. Преодоляването на преградите и установяването на доверие става чрез осъществяване на по-близки контакти с директорите на училищата, така че идеята на проекта да стане ясна и да се подчертае желанието за сътрудничество, допълване и взаимна помощ.
Удовлетворението идва от самите семинари, когато пред очите на екипа родители и деца се променят, говорят или осъзнават неща, които до този момент не са били в състояние да признаят пред себе си. Също така от благодарността и обратната връзка от участниците в семинарите, които казват "Благодаря на Господ, че ви има"; "Благодаря, че разбрах моите проблеми с детето. Те не са по-различни от тези на другите семейства с деца на тази възраст"; "Благодаря, че разбрах, че това че пия, пуша и крещя не е причина другите да ме мразят и да ме отхвърлят"; "Спокоен съм от това, че хората в групата ме приемат такъв, какъвто съм, с това, което говоря и показвам".
Екипът на Асоциация Анимус получава ценна помощ от множество хора в училищата, които имат широко и разчупено мислене. Сред тези, които допринасят със своето разбиране и сътрудничество са г-жа Симеонова, директор на 13 ОУ "Св. Св. Кирил и Методии"; цялото училищно ръководство и всички учители на ТМД "Юрий Гагарин" и неговата педагогическа съветничка г-жа Новачкова, педагогическите съветнички на: ГПЗЕ "Симеон Радев" - г-жа Начева, на СОУ "д-р Петър Берон" - Красимира Дженкова, Милена Витанова от 11 ОУ "Елин Пелин", Райка Иванова от 1 ОУ "Св. Иван Рилски" и директорите на тези училища.
Резултати
Проведените семинари ясно показват необходимостта от фокусирана работа по отношение на насилието в семейството и девиантната проявеност на децата. Предстоят семинари в 3-о училище в Перник и читалището в Батанци. Много от децата, изявяват желание да бъдат участници в юношеския клуб . Някои от участниците започват да ползват терапевтичните програми на центъра и работят индивидуално с човек от екипа. Разработена е допълнителна програма за работа с юноши. Това е проект, замислен съвместно с Общински център за социално подпомагане в Перник (ОЦСП) и финансиран от Фондация Отворено общество. В него организацията си поставя задачата да обедини усилията си за подпомагане на юношите, като работи заедно с екипа на ОЦСП, използва базата му и ресурса на социалните работници в него.
Проведените семинари ясно показват необходимостта от фокусирана работа по отношение на насилието в семейството и девиантната проявеност на децата. Предстоят семинари в 3-о училище в Перник и читалището в Батанци. Много от децата, изявяват желание да бъдат участници в юношеския клуб . Някои от участниците започват да ползват терапевтичните програми на центъра и работят индивидуално с човек от екипа. Разработена е допълнителна програма за работа с юноши. Това е проект, замислен съвместно с Общински център за социално подпомагане в Перник (ОЦСП) и финансиран от Фондация Отворено общество. В него организацията си поставя задачата да обедини усилията си за подпомагане на юношите, като работи заедно с екипа на ОЦСП, използва базата му и ресурса на социалните работници в него.
[Номинирай]
назад